صفحه اصلی / اسلایدر / اقتصاد ایران از میانگین تجارت جهانی جلوتر است/ ١۶ میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد
اقتصاد ایران از میانگین تجارت جهانی جلوتر است/ ١۶ میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

اقتصاد ایران از میانگین تجارت جهانی جلوتر است/ ١۶ میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

کسب و کار نیوز- دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: در سال ٢٠٢٢ میزان تجارت بین‌الملل در دنیا ٢۵ تریلیون دلار بوده که در مقایسه با تولید ناخالص جهانی که یک صد تریلیون دلار است تقریبا ٢۵ درصد تولید دنیا به تجارت بین‌الملل اختصاص دارد. در حالی که در سطح جهانی ٢۵ درصد تولید ناخالص جهانی را تجارت تشکیل می‌دهد در ایران مجموع نسبت GPD به تجارت ٣٨ درصد بوده‌است.

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت‌الله عبدالملکی در افتتاحیه اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان با بیان اینکه تاریخ تجارت به ٣۵٠٠ قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و اقتصاد هرگز بدون تجارت نبوده‌ است، اظهار داشت: ایران یکی از کشورهایی است که دیرینه‌ترین تجارت را دارد و تجارت در ایران به ٣ هزار و ۴٠٠ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.

وی ادامه داد: این نقطه که ما هستیم یعنی چابهار، نیس و سواحل مکران یکی از قدیمی ترین نقاط تجارت دنیا است و در زمان داریوش هخامنشی بندر تیس یکی از لنگرگاه‌های اصلی در منطقه محسوب می‌شد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: امروز هم جایگاه مهمی در تجارت بین الملل به اختصاص داده‌است،  در سال ٢٠٢٢ میزان تجارت بین‌الملل در دنیا ٢۵ تریلیون دلار بوده که در مقایسه با تولید ناخالص جهانی که یک صد تریلیون دلار است تقریبا ٢۵ درصد تولید دنیا به تجارت بین‌الملل اختصاص دارد. در حالی که در سطح جهانی ٢۵ درصد تولید ناخالص جهانی را تجارت تشکیل می‌دهد در ایران مجموع نسبت GPD به تجارت ٣٨ درصد بوده‌است.

عبدالملکی افزود: در واقع اقتصاد ایران از میانگین تجارت جهانی جلوتر است و براساس شاخص باز بودن تجارت ایران در سال ٢٠٢٢ از کشورهایی مانند روسیه و هند جلوتر بوده‌ است. مشاور رییس جمهوری تاکید کرد: این نشان می‌دهد اقتصاد ایران به رغم تحریم‌های ١٠ ساله آمریکا، به سرعت در اقتصاد جهانی ایفای نقش می‌کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نقش مهمی در تولید و تجارت ایفا می‌کنند، اظهار داشت: مجموع صادرات سالانه مناطق آزاد ایران حدود ١٨ میلیارد یورو بوده و بیش از ٨٠ درصد ترانزیت ایران از مناطق ویژه اقتصادی انجام می‌شود از این رو مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بهشت سرمایه‌گذاری و تجارت محسوب می‌شوند.

عبدالملکی با اشاره به تهیه و تدوین ١٠٠٠ بسته فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ادامه داد: این بسته‌ها شامل سه بخش مطالعات امکان سنجی، زمین و زیرساخت و مجوزها است و تمام این هزار بسته مجوز سرمایه‌گذاری دارند.

وی از جذب ٧٢٠ هزار میلیارد تومان معادل ١۶ میلیارد دلار تقاضا برای سرمایه‌گذاری از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: ١۵ درصد این تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران خارجی و ٨۵ درصد از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی مطرح شده که این میزان تقاضا ۶ برابر تقاضاهای مطرح شده در سال ١۴٠١ است.

مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه در حال میزان تجارت ایران و پاکستان ٢.٣ میلیارد دلار است و این عدد می‌تواند افزایش پیدا کند چراکه کشور پاکستان سالانه ٧٠ میلیارد یورو واردات دارد و ایران می‌تواند میزان صادرات به پاکستان را چند برابر اعداد فعلی کند.

عبدالملکی تاکید کرد: قیمت تمام شده کالاهای ایرانی نسبت به کالای مشابه سایر کشورها بسیار پایین‌تر است اما مشکل اصلی این بوده که این کالاها به خوبی به سرمایه‌گذاران پاکستانی معرفی نشده‌است.

همچنین امیر مقدم، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در این مراسم با بیان اینکه از طراحی و تهیه ١٠٠ بسته فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ارایه این بسته‌ها در این نمایشگاه خبر داد و گفت: ارزش این ١٠٠ بسته یک میلیارد دلار است که در این بسته‌ها ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار معرفی شده‌است.

همچنین مطالعه کنید:

خرید گوشت مرغ بدون هیچ محدودیتی ادامه دارد/ تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسین شیرزاد افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.