صفحه اصلی / سرخط خبرها / اتصال دانش بنیان ها به زنجیره صنعت
اتصال دانش بنیان ها به زنجیره صنعت

کیوان نقره کار، کارشناس فناوری

اتصال دانش بنیان ها به زنجیره صنعت

سرمقاله

شرکت‌های دانش‌بنیان، از شرکت‌های بسیار بزرگ و باسابقه گرفته تا شرکت‌های نوپا، طیف بزرگی از شرکت‌ها را شامل می‌شوند. بهترین راهکار برای مجموعه‌های بزرگی که می‌خواهند از فرصت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند این است که در صنعت خودشان شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان را پیدا کنند و مشارکتی را با چنین شرکت‌های کوچکی به وجود آورند.
از سوی دیگر هم راستا با دنیا باید پیش رفت. توجه به اتفاقاتی که در دنیا در حوزه دانش بنیان ها و شرکتها نوپا می افتد ضرورت دارد. باید همسو و همراه با دنیا پیش برویم. البته حمایت مدل‌های مختلف دارد. حمایت می‌تواند ساخت یک بازار و ایجاد فرصت‌های آن باشد. آموزش، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. باید فرصت‌های یادگیری و تسهیلات آموزشی را مهیا کنیم و با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنیم. یکی دیگر از موضوعاتی که در قالب حمایت و تسهیلات است، وصل شدن به زنجیره صنعت است.
نکته مهمی که باید در این رابطه به آن اشاره داشت این است که تعداد و کمیت مهم نیست و کیفیت باید در دستور کار باشد. پس از نامگذاری سالها به اسم دانش بنیان ها، بسیاری از صنایع به اسم دانش بنیان بودن فقط از تسهیلات استفاده کردند و خروجی مناسبی نداشتند.
بنابراین تاکید بر تعداد شرکتها نباید موضوع کیفیت را تحت الشعاع قرار داد. بهتر است بر کیفیت همین تعداد شرکت دانش بنیان که فعال هستند تمرکز داشت. نباید اجازه داد نخبگان که اکثر آنها در همین شرکتها دانش بنیان موجود فعالیت دارند به دلیل نبود امکانات و تجهیزات از کشور خارج شوند. باید اقتصاد را از دل همین شرکتهای باکیفیت پیش برد. بنابراین توصیه این است که به سمت کیفی سازی و بهره وری حرکت کنیم و تمرکز بر افزایش تعداد شرکتها نباشد.
باید فرصت‌های یادگیری و تسهیلات آموزشی را مهیا کنیم و با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنیم. یکی دیگر از موضوعاتی که در قالب حمایت و تسهیلات است، وصل شدن به زنجیره صنعت است. یک کارخانه یا صنعت‌گر قدیمی که در بازار جا افتاده است باید شرکت‌های دانش‌بنیان را به عنوان بخش نوآورانه و فناورانه در زنجیره خود قرار دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.