صفحه اصلی / سرخط خبرها / گشایش گره های اقتصادی توسط دانش بنیان ها
گشایش گره های اقتصادی توسط دانش بنیان ها

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

گشایش گره های اقتصادی توسط دانش بنیان ها

سرمقاله

استارت آپها و شرکت‌های دانش بنیان ارزش افزوده فراوانی دارند و بخشی از گره‌های اقتصادی و اجتماعی را باز می‌کنند. اما آنطور که باید این ضرورت‌ها توجهی نمی‌شود. نخبگان و کارآفرینان جوان ایرانی که به سمت راه‌اندازی کسب و کارهای نوین رفته‌اند با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.
اگر در بخش دانش بنیان دانشگاه ها تغییر اساسی و توجه ویژه صورت گیرد زمینه جدیدی برای آغاز مشاغل جدید خواهد بود. با این اتفاق اکثر افراد دانش‌آموخته و تحصیل کرده در این بخش ها شاغل می شوند و بسیاری از این شغل ها می تواند در بستر مشاغل دانش بنیان شکل بگیرد.
برای دستیابی به رشد پایدار، ثبات و پایداری بازار کار، باید تولیدات و بازار و کسب و کار مبتنی بر دانش باشد. مسئله دانش بنیان موضوع جدی است. اگر بخواهیم بخش خصوصی را شکل دهیم راهی نداریم جز اینکه کارآفرینان و بخش خصوصی و مردم در بازار کار نقش آفرین باشند.
عدم توجه به ظرفیت استارت آپها و شرکتهای دانش بنیان باعث می‌شود تا این ظرفیت‌های اقتصادی به فکر مهاجرت بیفتند. چرا که می‌دانند در کشورهایی اروپایی، کانادا و… امکانات فراوانی را ایجاد کرده‌اند و از این جوانان استقبال می‌شود.
بنابراین نگرانی‌های مهاجرتی فقط متوجه کارجویان، فراغ التحصیلان و جوانان نیست که در حال خروج از کشورند، بلکه سرمایه‌های ایرانی در حوزه کسب و کار و صاحبان استارتاپ‌ها هم به قکر مهاجرت از ایران هستند. بخشی از این مهاجرت ناشی از استقبال کشورهای دیگر است. اما بخش مهم‌تر این مهاجرت‌ها به دلیل سوءمدیریت‌ها و اشتباهات مسوولان است که برخوردهای سلبی در مواجهه با این نوع کسب و کارها دارند.
شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها ظرفیت های جدیدی در ایجاد اشتغال هستند. بازار کار با دانش بنیان ها متحول و پتانسیل ایجاد اشتغال افزایش خواهد یافت. بخش دانش بنیان در دانشگاه ها باید تقویت شده و ظرفیت ها در این بخش توسعه پیدا کند. در همین راستا متناسب با شرایط و تغییر تکنولوژی که موجب توسعه بازار کار و بالا رفتن بهره وری می شود، می توان مشاغل جدید هم تعریف کرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش واحدهای تولیدی مشکل‌دار در دولت مردمی

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.