صفحه اصلی / اسلایدر / سهام و کسورات بازنشستگی وثیقه وام‌های خرد می‌شود
سهام و کسورات بازنشستگی وثیقه وام‌های خرد می‌شود

سهام و کسورات بازنشستگی وثیقه وام‌های خرد می‌شود

کسب و کار نیوز- معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: با تحول نظام وثیقه‌گذاری در کشور به زودی انواع دارایی مبنای وثیقه شده که سهام و کسورات بازنشستگی را نیز در بر می‌گیرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، علی روحانی معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در نظام وثیقه‌گذاری با دو معضل مواجه هستیم. نخست اینکه دارایی‌های کوچک نمی‌تواند به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین اگر دارایی بزرگ اقتصادی مبنای توثیق برای تسیهلات سایز کوچک قرار بگیرند، قفل می‌شوند.

روحانی گفت: به همین دلیل در این طرح قانون تامین مالی، تولید و زیرساخت برای این موضوع تمهیداتی در نظر گرفته شده که انواع دارایی مبنای وثیقه باشند که یکی از این وثایق کسورات بازنشستگی خواهد بود. او گفت: علاوه بر موضوع نکول تسهیلات و کاهش معوقات در تسهیلات موضوع کاهش ریسک معاملات از دیگر دستاوردهای اعتبارسنجی است و از همه مهم‌تر این اینکه منجر به افزایش شفافیت در معاملات خواهد شد.

او گفت: همچنین موضوع اعتبار سنجی سال‌هاست که در کشور پیگیری می‌شود اما برای اولین نخستین است که در سطح قانون مطرح می‌شود. در اعتبارسنجی اشتراک گذاری داده‌ها تعیین تکلیف خواهد شد و وزارت اقتصاد نقش جدی در تامین اطلاعات و استفاده داده‌های حاصل از اعتبارسنجی در زیر معاونت‌های خود از جمله گمرک، مالیات و… دارد.

با اعتبارسنجی افراد می‌توانند با جزییات و شفافیت بالا طرف معاملات خود را بشناسند و برای آحاد اقتصادی و مردم فرصت شناخت بیشتر در معاملات ایجاد می‌کند. همچنین توسعه سنجش اعتبار این فرصت را برای صنعت مالی ایجاد می‌کند که با اطمینان بالاتری در اقتصاد معامله کنند.

روحانی گفت: این یک تحول جدی است که نظام اعتباری را دگرگون ‌می‌کند و تسهیلات خرد را برای مردم قابل دسترسی خواهد کرد.

لو با اشاره به توسعه سامانه جامع وثایق است، گفت: کلیه فرآیند توثیق را وزارت اقتصاد راهبری می‌کند و این وعده را می‌دهیم که ۶ ماه بعد از ابلاغ این قانون، وزارت اقتصاد آیین نامه‌های مرتبط با آن را تهیه می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.