صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / دیجی‌کالا پرایز؛ مسابقه طراحی بسته‌‌بندی‌های دیجی‌کالا
دیجی‌کالا پرایز؛ مسابقه طراحی بسته‌‌بندی‌های دیجی‌کالا

دیجی‌کالا پرایز؛ مسابقه طراحی بسته‌‌بندی‌های دیجی‌کالا

کسب و کار نیوز- دیجی‌کالا پرایز، یک رقابت جهانی در زمینه طراحی است که با همکاری با بسته‌ها (تنها رویداد بین‌المللی دیزاین بسته‌بندی ایران) برگزار می‌شود. این رقابت با هدف ایجاد بستری برای نوآوری و خلاقیت افراد در حوزه دیزاین، در هر دوره مسائل و موضوعات مختلفی را انتخاب خواهد کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، اولین دوره دیجی‌کالا پرایز با موضوع «خلق راه‌حل‌های نوآورانه دیزاین بسته‌بندی‌های دیجی‌کالا، بـرای ایجاد ارتباط حسی با مخاطبان» در خرداد ۱۴۰۲  آغاز شد و از طراحان و تمام افراد خلاق سراسر جهان دعوت شد تا با ایده‌های نوآورانه و هوشمندانه در این رقابت شرکت کنند.

در اینجا صحبت‌های امیرشبانی، مدیر هنری دیجی‌کالا را درباره برگزاری دیجی‌کالا پرایز می‌خوانید:

چرا دیجی‌کالا پرایز شکل گرفت؟

«یکی از مهم‌ترین نقاط تماس دیجی‌کالا با مخاطبان که درواقع از پر‌رنگ‌ترین لحظات برخورد مخاطبان با برند دیجی‌کالاست لحظه‌ای است که افراد سفارششان را تحویل می‌گیرند. این سفارش‌ها در یک بسته‌بندی مخصوص دیجی‌کالا به همه تحویل داده می‌شود. در آن لحظه مخاطبان احساس خوبی به برند دیجی‌کالا دارند. هر قدر ما بتوانیم این لحظه را با تجربه‌ای که بسته ایجاد می‌کند بهبود دهیم می‌توانیم محبوبیت برند خود را نیز در بین مخاطبان افزایش خواهیم داد.»

وی در ادامه با توجه به اهمیت مسئله بسته‌بندی برای دیجی‌کالا و سابقه برگزاری رویدادی تقریبا مشابه توضیح داد: «ما قبل‌تر نیز چنین مسابقه‌ای را برگزار کرده بودیم. اما در آن تاکید اصلی بر طراحی گرافیکی جعبه‌ها بود. تقریبا دو سال قبل این ایده را داشتیم که دوباره بتوانیم چنین مسابقه‌ای برگزار کنیم اما به علت برخی شرایط و موانعی که وجود داشت اجرایی کردن این تصمیم تا سال گذشته طول کشید. تفاوت این مسابقه با مسابقه قبلی این است که تاکید ما فقط روی گرافیک جعبه‌ها نیست و موضوع مسابقه را پیرامون تجربه مصرف‌کننده در ارتباط با بسته‌بندی دیجی‌کالا تعیین کردیم.

شیوه و معیارهای داوری در دیجی‌کالا پرایز چه بوده است؟

مدیر هنری دیجی‌کالا مهم‌ترین معیار داوری در این مسابقه را «خلاقیت» عنوان کرد. چرا که به گفته او هیچ مرز و محدوده‌ای در موضوع مسابقه وجود نداشت و طراحان اختیار و آزادی کاملی برای ایده‌پردازی داشتند. شبانی اولویت دوم داوری در این مسابقه را برای خودش، جنبه‌های زیبایی‌شناسانه آثار عنوان کرد و در ادامه گفت: «نکته حائز اهمیت دیگری که در داوری و بررسی این آثار وجود داشت قابلیت اجرایی بسته‌بندی‌های طراحی شده بود. البته ما این مسئله را به عنوان پیش‌شرط در قوانین مسابقه قرار ندادیم تا مرزهای خلاقیت طراحان را محدود نکنیم. اما در نهایت این که شرکت‌کنندگان از شیوه‌های اجرا، متریال، سختی‌ها و موانعی که در فرآیند بسته‌بندی شرکت‌هایی مثل دیجی‌کالا وجود دارد درک خوبی داشته باشند، از نظر من امتیاز ویژه‌ای داشت.»

نتایج داوری به چه صورت خبر داده می‌شود؟

زمان اعلام نتایج این مسابقه به گفته شبانی در اواخر دی ماه خواهد بود و یک رویداد خصوصی به عنوان جشن اختتامیه دیجی‌کالا پرایز برگزار خواهد شد که در آن آثار برگزیده را اعلام کرده و به شرکت‌کنندگان جوایزی اهدا خواهد شد.

تجربه شما در اولین دوره برگزاری مسابقه دیجی‌کالا پرایز چه بوده است؟

«من به شخصه می‌توانم بگویم از حجم خلاقیتی که شرکت‌کنندگان در آثارشان به کار برده بودند غافلگیر شدم. انتظار نداشتم آثاری دریافت کنیم که در عین خلاقیت بالا قابلیت اجرایی خوبی هم داشته باشند. این تعداد آثار مطلوب نشان‌دهنده درک درست مخاطبان از کسب‌‌وکار دیجی‌کالا و انتظاراتی است که یک خرده‌فروشی آنلاین باید برآورده کند و برای همه ما این میزان از شناخت مخاطبان غافلگیر کننده بود.»

آیا آثار شرکت‌کنندگان توانسته‌اند انتظارات مدیر هنری دیجی‌کالا را برآورده کنند؟

«آثاری که ما در مسابقه دریافت کردیم بسیار رضایت‌بخش بودند. این که افراد خیلی درگیر گرافیک بسته‌ها نشده بودند و در قسمت‌هایی مانند نحوه باز و بسته شدن بسته‌ها، افزایش طول عمر آن‌ها بعد از استفاده و با تبدیل کردن‌شان به چیزهایی دیگر مثل اسباب‌بازی، کتاب، وسایل خانه و … ایده‌های اجرایی داده بودند، برای من بسیار جذاب بود.»

به گفته مدیر هنری دیجی‌کالا، کیفیت آثار ارسالی به اندازه‌ای خوب بود که انتخاب میان آثار اول تا سوم را بسیار دشوار کرده بود و در نهایت تصمیم گرفتند برای قدردانی از لطفی که شرکت‌کنندگان به مسابقه داشتند ایده‌های جدیدی پیدا کنند.

تجربه همکاری شما با داوران بین‌المللی چگونه بوده است؟

مسابقه دیجی‌کالا پرایز در سطح بین‌المللی برگزار شده‌ است و داورانی از سایر نقاط جهان نیز در این مسابقه حضور داشتند. شبانی درباره تجربه همکاری با این داوران گفت: «ما به سراغ داورهای بین‌المللی رفتیم تا بتوانیم با معیارهای سنجش یک کار خوب از نگاه یک داور که در مسابقات معتبر بین‌المللی داوری کرده است، آشنا شویم. به علت مسائلی چون دوری، مسافت زیاد و آنلاین بودن این ارتباط نتوانستیم آن‌طور که انتظار داشتیم ساعت‌های طولانی در کنار این عزیزان باشیم، از آن‌ها یاد بگیریم، نوع نگاه‌شان را متوجه شویم و خودمان را در زاویه دید آن‌ها بگذاریم. اما در مجموع در همین جلسات آنلاین ما توانستیم معیارهای داوری‌مان را یکسان‌سازی کنیم و موارد بسیاری نیز از آن‌ها آموختم.»

این همکاری بین‌المللی چه تاثیری برای دیجی‌کالا داشته است؟

شبانی معتقد است که این سبک از همکاری‌ها باعث می‌شود دید کسب‌وکار دیجی‌کالا بسیار وسیع‌تر شود و بر اعتماد به نفس آن‌ها نیز بسیار تاثیرگذار است. چرا که در اینگونه ارتباطات و تعاملات است که تصورات اشتباهی که گاهی کسب‌وکارهای ایران از میزان عقب‌تر بودنشان از جامعه جهانی دارند رد می‌شود و درمی‌یابند که در مسیر درستی در حال حرکت هستند و این اعتماد به نفس به آن‌ها کمک خواهد کرد تا با شتاب و استواری بیشتری در مسیر خود گام بردارند.

او در ادامه ابراز امیدواری کرد که بتوانند در سایر بخش‌های دیجی‌کالا نیز چنین تجربه‌هایی داشته باشند و گفت: «چنین تجربه‌هایی چندان برای دیجی‌کالا غریبه نیستند چرا که ما سال‌ها با مدیران خارجی نیز در بخشی‌های مختلف کسب‌وکارمان همکاری داشته‌ایم و یادگیری و انتقال تجربه همیشه در دیجی‌کالا وجود داشته و خوشحالم که در تلاشیم این روند متوقف نشود.»

در نظر نگرفتن محدودیت در دوره اول مسابقه چه چالش‌هایی برای داوران ایجاد کرد؟

این دوره از مسابقات دیجی‌کالا پرایز بدون هیچ محدودیتی در نوآوری و خلق آثار برگزار شد و شرکت‌کنندگان هیچ محدودیتی نداشتند.

مدیرهنری دیجی‌کالا درباره آینده این مسابقه و اینکه آیا در آینده نیز هیچ محدودیتی خواهد بود یا نه گفت: «این تجربه آن‌قدر جذاب بود که خود من به‌شخصه از طرفداران این هستم که دیجی‌کالا پرایز دو هم بدون هیچ محدودیتی برگزار شود. اما دیجی‌کالا پرایز یک مسیر ۴ ساله دارد و برای این که ما در این ۴ سال بدانیم که دیجی‌کالا پرایز به عنوان یک برند ثبت می‌شود و در این مسیر هر سال به سمت موضوعات متفاوتی در صنایع مختلف یا با تکیه بر مسائلی مثل متریال‌های تولید بسته‌بندی تا تکنولوژی‌های ارسال بسته‌بندی حرکت خواهد کرد. ممکن است در ادامه مسیر مجبور باشیم یک سری محدودیت‌هایی قرار دهیم. اما خب واقعیت این است که هنوز درباره این که چطور باز هم چالشی چنین جذاب را ایجاد کنیم نظر قطعی نداریم.»

همچنین مطالعه کنید:

ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال

به گزارش کسب و کار نیوز، امین ترفع، در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.