صفحه اصلی / سرخط خبرها / سیاست درست در صادرات و ارزآوری
سیاست درست در صادرات و ارزآوری

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

سیاست درست در صادرات و ارزآوری

سرمقاله

ایران به لحاظ جغرافیایی موقعیت ممتازی در جهان دارد به گونه‌ای که می‌توان گفت ما در چهارراه بین‌المللی قرار داریم. درواقع مرکز مبادلات بین شرق و غرب کره زمین، بین شرق آسیا و غرب آسیا بین آسیا و اروپا هستیم. اگر ایران محور تبادل کالاها باشد با توجه به اینکه عمدتا هزینه تمام شده مبادلات از طریق راه آهن تا یک سوم حمل و نقل دریایی است اگر مسیر ریلی را توسعه دهیم در این موضوع منافع مهمی کسب می‌کنیم.
دولت سیزدهم مستقر، مستحکم و با اراده است که تبدیل به قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شده است و کشورهای دنیا حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده‌اند. اعضای بریکس هم اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده‌اند و حجم زیادی از تولید ناخالص داخلی دنیا در اختیار این کشورهاست.
از طرف دیگر کشورهایی که تا پیش از این دنباله‌روهای جناح غرب به‌خصوص آمریکا و اروپا بودند به این اتحادیه توجه خاصی پیدا کرده‌اند، با این حال پیوستن ایران به این اتحادیه، کشورمان را از زیر یوغ دلار خارج کرده و تحریم ها را بی‌اثر می‌کند.این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان می‌کند: پول ایران می‌تواند پایه پولی برای اعضای بریکس قلمداد شود به طوری که قبل از انقلاب نیز ۱۶پول ملی توسط صندوق بین‌المللی پول به عنوان مبنای ارزش پایه استفاده شده است. وی می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود با عضویت ایران در بریکس حجم سرمایه‌گذاری و صادرات کشورمان به کشورهای عضو بریکس افزایش یابد که این مساله می‌تواند به گسترش بازارهای جهانی برای ایران بیانجامد.
دولت سیزدهم برخلاف دولتهای قبلی که رویکرد بسته تری نسبت به تعامل با دنیا داشت و محور فعالیت‌های خود را بر ارتباط گیری و مبادلات اقتصادی با غرب گذاشته بود، تعاملات اقتصادی خود را به چند کشور غربی یعنی اروپایی محدود نکرد. بلکه با نگاه وسیع‌تر با اذعان به این موضوع که هر تعامل تجاری و روابط اقتصادی و سیاسی با دنیا به نفع منافع ملی ایران تمام می‌شود – رشد اقتصادی را کلید زده است.
پیشرفته‌ترین و توسعه یافته‌ترین اقتصادهای دنیا از معامله و تجارت با سایر کشورها گریزان نیستند، بلکه تعامل با هر کشوری را به نفع منافع خود ارزیابی کرده و به دنبال باز کردن پنجره‌های جدید تجاری به روی کشور و اقتصاد خود هستند. به نظر می‌رسد دولت سیزدهم براین اساس، سیاست گذاری‌ها و مسیر درستی را در پیش گرفته که در نهایت به تولید، صادرات و ارزآوری کشور منتهی می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

فروش بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، وزارت اقتصاد اعلام کرد: یکی از معضلاتی که موجب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.