صفحه اصلی / اسلایدر / عرضه و توزیع لاستیک در بازار و سکوهای اینترنتی برای کنترل قیمت
عرضه و توزیع لاستیک در بازار و سکوهای اینترنتی برای کنترل قیمت

عرضه و توزیع لاستیک در بازار و سکوهای اینترنتی برای کنترل قیمت

کسب و کار نیوز- دستیار ویژه وزیر صمت گفت: برای رفع مشکلات بازار لاستیک تلاش می کنیم تا توزیع را از طریق همه بسترهای ممکن از جمله عرضه در بازار و سکوهای فروش مجازی انجام دهیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، در نشستی با حضور رئیس اتاق اصناف ایران و دستیار ویژه وزیر صمت، چالش‌ای توزیع لاستیک از طریق «سامانه جامع تجارت» بررسی شد.

* گسترش عرضه و توزیع لاستیک در بازار

سیدعلی لطفی‌زاده‌، مشاورعالی و دستیار ویژه وزیر صمت در این نشست، گفت: مشکلات به‌وجود آمده در بازار لاستیک ناشی از عدم تناسب عرضه و تقاضا است. بر این اساس تلاش داریم به اتفاق اتاق اصناف ایران «عرضه» را به صورت گسترده انجام دهیم و در ادامه «توزیع» را  از طریق همه بسترهای ممکن چه از طریق کاسبان محلی و چه از طریق سکوهای فروش مجازی در اختیار مصرف کننده قرار دهیم.

وی افزود: باتوجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال باید ارتباط بهتر و نزدیک‌تری با اصناف ایجاد کنیم تا کالاها و آنچه که برای شب عید و ماه مبارک رمضان مورد نیاز مردم است به وفور در اختیارشان قرار گیرد. نباید اجازه دهیم افراد قلیلی که با نیت سودجویی در لباس عمده فروش و یا خرده فروش وارد صحنه می‌شوند، به مردم اجحاف کنند و به اعتبار اصناف، این قشر شریف خدشه‌ای وارد کنند.

مشاورعالی و دستیار ویژه وزیر صمت گفت: خوشبختانه بر اساس گزارشات رسیده وضعیت تولید و واردات ما خوب است و دلیل اصلی آن این است که ارز بدون وقفه و محدودیت چه برای تولید کننده و چه برای وارد کننده تامین می‌شود. به این صورت به مرور کسری بازار در حال جبران شدن است و در ادامه با تدبیری که آقای صفایی و سایرین در اتاق اصناف ایران به خرج می‌دهند، محدودیت عرضه دو حلقه‌ای لاستیک را هم برمی‌داریم تا آرامش بیشتری در بازار حاکم شود و همه این توفیقات حاصل همکاری مشترک ما است.

* افزایش ۸ برابری واردات لاستیک  

لطفی‌زاده‌ در ادامه به ارائه گزارشی از واردات لاستیک پرداخت و گفت: واردات لاستیک سایز ۱۳ نسبت به سال گذشته ۸ برابر افزایش یافته و این لاستیک‌ها به زودی به وفور وارد بازار خواهد شد. امیدواریم با این حجم واردات، تقلیلی که در سود بازرگانی و گمرکی ایجاد شد و اقداماتی که در جهت تامین ارز انجام گرفت، هرچه زودتر به قیمت مطلوب برسیم. چراکه قیمت ما هنوز با قیمت مصوب فاصله دارد و این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات ما همچنان باید با جدیت ادامه پیدا کند.

وی درباره مشکلات اصناف برای استفاده از سامانه جامع تجارت بیان داشت: طبق توافقات انجام شده برای ثبت درخواست‌ها در سامانه جامع تجارت الزامی به ثبت اطلاعات به صورت برخط نیست و واحدهای صنفی می‌توانند مدارک و اطلاعات را از خریدار دریافت کند و در زمان مناسب آن اطلاعات را در سامانه ثبت کند. بنابراین درج اطلاعات در سامانه مانعی ایجاد نمی‌کند.

مشاورعالی و دستیار ویژه وزیر صمت تاکید کرد: درباره سبد فروشی کارخانجات لاستیک، حتما پیگیری می‌کنیم که اصلا بحث سبد فروشی مطرح نباشد و هر سایزی که خود عمده فروش تقاضا می‌کنند در اختیارش قرارشان بگیرد. به این ترتیب مشکل ثبت سفارش پس از خروج ۸۰درصد از کالاهای خریداری شده هم برطرف خواهد شد.

لطفی زاده اظهار داشت: قطعی سامانه عمدتا به مشکلات اینترنت باز می‌گردد اما برخی موارد به سامانه مربوط می‌شود که پیشنهاد کردیم یکی از همکاران بخش سامانه در اتاق اصناف مستقر شود تا در صورت بروز مشکل با ایجاد یک خط ارتباطی، مشکل واحدهای صنفی برطرف شود.

در ادامه این نشست مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران در این نشست با اشاره به دغدغه‌ها و نقطه نظرات روسای اتاق‌های اصناف سراسر کشور در حوزه عرضه لاستیک، گفت: زمانبر بودن پروسه ثبت درخواست که مستلزم به درج شماره شاسی، شماره موتور و تطبیق آن با کدملی افراد است و همچنین قطعی‌های گاه ‎وبی‌گاه سامانه جامع تجارت برای این کار، یکی از چالش‌های جدی مطرح شده از سوی همکاران ما در سراسر کشور بوده است.

* لزوم جلوگیری از تحمیل خرید سبدی لاستیک

وی با اشاره به نیاز مبرم بازار به یک سایز خاص از لاستیک، نسبت اقدام کارخانه‌ها برای تحمیل خرید سبدی لاستیک در سایزهای مختلف انتقاد کرد و گفت: با اینکه عمده تقاضای بازار برای تامین لاستیک سایز ۱۳ و ۱۴ است، کارخانه‌ها علی‌رغم آگاهی به این موضوع، لاستیک‌های سایزهای کم تقاضای خود را نیز در قاب سبد خرید به متقاضیان تحمیل می‌کنند. این فروش سبدی و اجباری باعث شده که انبار فروشندگان مملو از لاستیک‌هایی شود که تقاضایی برای آنها وجود ندارد و این موضوع بیم احتکار را از سوی سازمان‌های ناظر ایجاد می‌کند. این درحالی است که فروشندگان اگر ۸۰درصد از این سبد خریداری شده خود را به فروش نرسانند و خارج نکنند، امکان ثبت خرید جدید را ندارند.

رئیس اتاق اصناف ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره سکوها و پلتفرم‌های فروش مجازی نیز، گفت: مدیران این پلتفرم‌ها عنوان می‌کنند که کار ثبت سفارش و خرید لاستیک توسط واحدهای صنفی در پلتفرم‌ها انجام می‌شود؛ اما کارخانه این کالاها را در اختیار واحدهای صنفی قرار نمی‌دهد. موارد متعددی از این دست شکایت‌ها به اتاق اصناف ایران و تهران رسیده که موجبات نارضایتی مردم را نیز فراهم کرده است.

صفایی با تاکید بر لزوم فراهم کردن بسترهای لازم برای عرضه لاستیک از طریق پلتفرم‌ها گفت: نباید اجازه دهیم عده‌ای حتی به صورت سهوی، زحمات شبانه روزی همکاران ما در اتاق‌های اصناف ایران و وزارت صمت را با سهل انگاری پایمال کنند.

همچنین مطالعه کنید:

لیست محصولات ممنوعه برای صادرات اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها که برای جلوگیری از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.