صفحه اصلی / اسلایدر / در ۸ ماه ۳۸ شرکت، ۹ هزار میلیارد تومان تأمین مالی کردند/تامین مالی دانش‌بنیان‌ها در فرابورس
در ۸ ماه ۳۸ شرکت، ۹ هزار میلیارد تومان تأمین مالی کردند/تامین مالی دانش‌بنیان‌ها در فرابورس

در ۸ ماه ۳۸ شرکت، ۹ هزار میلیارد تومان تأمین مالی کردند/تامین مالی دانش‌بنیان‌ها در فرابورس

کسب و کار نیوز- مدیرعامل فرابورس گفت: در ۸ ماهه امسال ۳۸ شرکت، ۹ هزار میلیارد تومان از مسیر فرابورس تأمین مالی کردند که ۴۵۰ میلیارد تومان آن متعلق به دانش‌بنیان‌ها بوده است. محمدعلی شیرازی با اشاره به اینکه بازار نوآفرین از دو تابلوی رشد و دانش‌بنیان تشکیل شده، بیان کرد: اولین شرکت دانش‌بنیان هفته گذشته در هیئت پذیرش بازار نوآفرین مطرح و پذیرش شد.

شایلی قرائی         

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته وی، تابلو دانش‌بنیان برای شرکت‌های دانش‌بنیان خلاق، نوآور و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال تعریف شده و حداقل سرمایه ثبت‌شده برای پذیرش در این تابلو ۱۰ میلیارد تومان است، این در حالی است که حداقل سرمایه ثبتی برای پذیرش در بازار دوم ۶۰ میلیارد تومان است.

شیرازی با اشاره به تأمین مالی ۹ هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها در ۸ ماهه امسال در فرابورس گفت: در ۸ ماهه امسال ۳۸ شرکت، ۹ هزار میلیارد تومان تأمین مالی کردند که ۴۵۰ میلیارد تومان آن متعلق به دانش‌بنیان‌ها بوده است. مدیرعامل فرابورس در ادامه این مراسم به لزوم افزایش سواد مالی در بازار سرمایه نیز تأکید کرد و گفت: چالش مهم بازار سرمایه کشور ضعف آموزش و سواد مالی است.

وی با اشاره به تجربه سال ۹۹ بازار سرمایه گفت: بخش عمده‌ای از ضرر و زیان‌ سهامداران به دلیل نبود سواد مالی در میان سرمایه‌گذاران بود. مدیرعامل فرابورس با تأکید بر اینکه بازار سرمایه در زمینه سواد مالی به خصوص در حوزه تأمین مالی جای کار زیادی دارد، ادامه داد: در این زمینه فقدان آموزش و دانش در بازار سرمایه بسیار زیاد است. بازار سرمایه امروز به لحاظ ابزارهای متنوع هیچ کمبودی ندارد اما بسیاری از مدیران آشنایی کافی با این ابزارها ندارند.

وی در پایان با بیان این که این فقدان مأموریت سنگینی را برای دو گروه ایجاد می‌کند، توضیح داد: گروه اول آموزش‌دهندگان از مقطع دبستان تا سطوح بالاتر و گروه دوم مشاوران سرمایه‌گذاری دارای مجوز از سازمان بورس هستند که برای انواع سرمایه‌گذاری و تأمین مالی باید از آن‌ها مشاوره گرفت.

رسالت دانش بنیان ها برای اشتغال زایی

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها با تغییر نگاه به راه اندازی مشاغل از شکل سنتی به دیجیتال، موجب رونق بازار کار شدند. نگاه سرمایه گذاران نیز از نگاه سنتی سرمایه گذاری به ندریج به سرمایه گذاری بر روی بخش خلاق و نگاه نو تغییر پیدا کرد. راهکار مناسب برای تحقق رشد اقتصادی نیز همین فرآیند است. اینکه نگاه از سمت بخش سنتی به سمت بخش دیجیتال تغییر پیدا کند.

چون حوزه فناوری اطلاعات ایجاد اشتغال مولد می‌کند، در کوتاه‌مدت اجرای برخی پروژه‌ها باعث بیکارشدن عده‌ای می‌شود. اما در درازمدت در این حوزه می‌توان بهترین عملکرد را مطابق با موازین اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب داشت. لذا وزارت ارتباطات در این حوزه رسالت مستقیمی برای ایجاد اشتغال ندارد، اما می‌تواند بستر ساز ایجاد اشتغال باشد.

استارت آپها، دانش بنیان ها و به طور کلی اقتصاد دیجیتال در هر حوزه‌ای که وارد شوند، باعث افزایش بهره‌وری و یا به عبارت دیگر مولد بودن می‌شود. اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود. در بحث اشتغال نیز ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد، اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد.

وقتی که بدنه سنتی سرمایه‌گذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایه‌ها می‌توانند کسب‌وکارهای خوبی را راه‌اندازی کنند، در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند داشت. امری که از سوی استارت‌آپ‌ها بیشترین نیاز به آن احساس می‌شود، امر سرمایه‌گذاری است.

معمولا یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جا افتاده دارد. یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد. شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه‌های مختلفی نیز وجود دارد. شرکت‌های دیگر یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند.

همچنین مطالعه کنید:

وزیر ارتباطات خبر داد/اتصال ۸۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت

به گزارش کسب و کار نیوز ، «عیسی زارع‌پور» در جلسه هیات دولت و در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.