چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / تولید مسکن نیازمند تسهیلات
تولید مسکن نیازمند تسهیلات

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن

تولید مسکن نیازمند تسهیلات

سرمقاله

نکته مهم این است که اساساً در شهرهای بزرگ زمین در سطح شهر وجود ندارد و زمین‌های خارج محدوده شهری دست دولت است. بنابراین اگر بخواهد تحریکی در حوزه ساخت مسکن اتفاق بی‌افتد، باید از ناحیه عرضه زمین با قاعده باشد. مهم‌ترین مؤلفه در حوزه مسکن سهم زمین است. در بخش سهم زمین، مهم‌ترین عامل اثرگذار عرضه آن می‌باشد. متأسفانه طی دوره های گذشته شاهد عرضه زمین نبوده‌ایم و تنها عرضه مسکن به‌صورت تراکم فروشی صورت گرفته است. لازم به ذکر است تا بگوییم که تراکم فروشی خود روشی نادرست و عامل گرانی مسکن می‌باشد.
در این بین تدوین برنامه بلندمدت به‌منظور آماده‌سازی و واگذاری زمین ضرورت دارد. مادامی‌که تراکم و عرضه زمین وجود نداشته باشد و تقاضا روزانه افزایش پیدا کند، تورم شکل خواهد گرفت و گرانی مسکن پدیدار خواهد شد. دراین راستا ضرورت دارد تا طی برنامه‌ای جامع و بلندمدت، طرح آماده‌سازی و واگذاری زمین را در دستورکار قرار دهیم. این مهم پیش‌نیاز تولید مسکن است و می‌تواند در حوزه تولید اثرگذار باشد.
در حال حاضر ایجاد مسکن نیازمند ابزار قوی تسهیلات است تا از این طریق ساماندهی شود. بازار مسکن در حال حاضر چشم انتظار همکاری بیشتر دستگاه‌ها است و اگر این همکاری بهبود یابد به طور قطع همزمان با افزایش تولید بازار مسکن هم رنگ بوی بهتری خواهد گرفت. بازار مسکن در ابتدا باید با پرداخت تسهیلات ساخت از طریق همکاری تمامی بانک‌ها از لحاظ تولید تامین و اشباع شود و پس از آن دولت زمینه را برای پرداخت تسهیلات خرید فراهم کند.
به طور کلی ضرورت دارد تا فرآیند آماده‌سازی مسکن را به‌صورت پایدار رقم بزنیم. فرآیند آماده‌سازی و واگذاری زمین به ‌هیچ‌ عنوان نباید متوقف شود. متأسفانه واگذاری زمین تنها در دهه ۶۰ و ابتدای دهه ۷۰ صورت گرفت و پس ‌از آن متوقف شد. چنانچه این روند ادامه پیدا می‌کرد، نیاز هر شهر، آمایش سرزمین و هدف‌گذاری جمعیتی محقق می‌شد. به ‌بیان ‌دیگر مجموع عوامل مذکور نیازمند الحاق زمین می‌باشند.

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.