صفحه اصلی / اسلایدر / سازمان ملل: تجارت جهانی رو به کاهش است
سازمان ملل: تجارت جهانی رو به کاهش است

سازمان ملل: تجارت جهانی رو به کاهش است

کسب و کار نیوز - سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) در هفته جاری میلادی گزارش داد که تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش خواهد یافت و چشم انداز کلی برای سال ۲۰۲۴ نیز منفی خواهد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز ، سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) در هفته جاری میلادی گزارش داد که تجارت جهانی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش خواهد یافت و چشم انداز کلی برای سال ۲۰۲۴ نیز منفی خواهد بود.

بر اساس برآوردهای آنکتاد، انتظار می رود تجارت جهانی در سال جاری به حدود ۳۰.۷ تریلیون دلار برسد.این نهاد سازمان ملل کاهش تجارت کالا را حدود ۲ تریلیون دلار یا ۸ درصد پیش بینی کرد در حالی که تجارت خدمات به گفته این سازمان حدود ۵۰۰ میلیارد دلار یا ۷ درصد رشد خواهد کرد.

آنکتاد علت کاهش تجارت جهانی را تا حدی به صادرات ضعیف کشورهای در حال توسعه و همچنین مسائل ژئوپلیتیکی نسبت داد.

در این گزارش آمده است: جنگ در اوکراین، تحریم‌های (اعمال شده علیه) فدراسیون روسیه و فرار از ریسک‌های مالی در روابط تجاری آمریکا و چین نقش مهمی در شکل‌دهی به روندهای تجاری کلیدی دوجانبه دارند.

آنکتاد افزود: این عوامل نه تنها بر اقتصادهایی که به صورت مستقیم درگیر این مسائل هستند، تأثیر می گذارد، بلکه به طور غیرمستقیم بر پویایی تجارت سایر اقتصادها نیز تأثیر می‌گذارد.

به گفته این نهاد تجاری، نرخ بالای بهره بانکی در برخی از اقتصادها نیز مانع از فعالیت تجاری شده است.پیش بینی آنکتاد برای تجارت بین المللی در سال ۲۰۲۴ “بسیار نامطمئن و به طور کلی بدبینانه” عنوان شده است.این نهاد تجاری در گزارش خلاصه‌ای نوشت: در حالی که برخی شاخص های اقتصادی حکایت از بهبودهای بالقوه دارند، پیش بینی می‌شود که تنش‌های مداوم ژئوپلیتیکی، سطوح بالای بدهی و شکنندگی اقتصادی گسترده تأثیرات منفی بر الگوهای تجارت جهانی داشته باشد.

پیش از این در ماه اکتبر، سازمان تجارت جهانی پیش‌بینی خود را برای رشد تجارت جهان در سال ۲۰۲۳ به ۰.۸ درصد رسانده بود و دلیل این کاهش شدید را کند شدن رشد تولید اعلام کرده بود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.