صفحه اصلی / اسلایدر / رسوب کالا در بنادر کاهش می یابد/رشد مبادلات کالاهای نفتی
رسوب کالا در بنادر کاهش می یابد/رشد مبادلات کالاهای نفتی

رسوب کالا در بنادر کاهش می یابد/رشد مبادلات کالاهای نفتی

کسب و کار نیوز- مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان درخصوص حجم مبادلات کالاهای نفتی در سال جاری گفت: بخش نفتی بالغ بر ۲ میلیون و ۷۵۶ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه از رشد ۲۰ درصدی برخور بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، ابوطالب گرایلو، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساماندهی و جلوگیری از رسوب کالا در بنادر استان خوزستان گفت: طی سال جاری در بندر امام خمینی (ره) که به عنوان هاب غلات کشور شناخته می‌شود، ۸ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۲۷۰ تن کالای اساسی تخلیه و ۸ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۲۲ تن از بندر خارج شده است. آمارها حاکی از عدم وجود کالای رسوبی در بندر امام خمینی (ره) است و آنچه باقی مانده باید توسط صاحبان کالا پیگیری و ترخیص شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در خصوص حجم کالاهای نفتی از ابتدا تا ۲۰ آذرماه امسال گفت: عملکرد ما در بخش نفتی بالغ بر ۲ میلیون و ۷۵۶ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده است.

گرایلو با بیان اینکه از سال گذشته در راستای افزایش ظرفیت بندری برای ساخت انبارهای سرپوشیده اقدام به جذب سرمایه گذاری شد، گفت: ساخت ترمینال‌های مکانیزه نیز در دستور کار قرار دارد (که فاز اول یکی از این ترمینال‌ها در هفته دولت با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد) تا سرعت تخلیه افزایش پیدا کند و ریزش کالا به حداقل ممکن برسد.

وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری در بندر امام خمینی (ره) از ابتدای دولت سیزدهم گفت: مجموع اقدامات انجام شده و توافقنامه‌هایی که تا پایان سال جاری منعقد می‌شود به ۸ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای بندر امام خمینی (ره) بیان کرد: ظرفیتی بالغ بر ۴۵۰ هزار تن مخازن نفتی در این بندر ایجاد شده است و طبق برنامه، ظرفیت آنها به ۵۵۰ هزار تن نیز افزایش می‌یابد. همچنین احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی با سرمایه مورد نیاز بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد. از طرفی در حال انعقاد قرارداد برای توسعه ظرفیت ترمینال کانتینری از ۶۰۰ به ۱۰۰۰ TEU در سال هستیم.

گرایلو از انعقاد قرارداد سرمایه گذاری تا پایان امسال برای بازسازی ترمینال قدیمی غلات و اتصال به سیلوها با ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال خبر داد.

تمرکز بر تولید صادرات محور

مسعود دانشمند، اقتصاددان

مهم‌ترین شاخص اقتصاد هر جامعه صادرات آن است زیرا به کمک آن می‌توانیم حاصل کار و تولید را به فروش رسانده و درآمد آن را در کشور مصرف کنیم، در کشور ما تقریباً همه نیازهای اقتصادی بر پایه نفت تأمین می‌شود، به همین دلیل اهمیت زیادی برای صادرات در نظر گرفته نشده است. البته در سال‌های اخیر که اوضاع صادرات کمی بهبود یافته، صادرات مورد توجه قرار گرفته است و این موضوع هرگاه که مشکلی برای فروش یا کاهش قیمت نفت ایجاد شود، تکرار می‌شود.

فرصت های بیشماری در صادرات غیرنفتی داریم که متاسفانه به آنها توجهی نمی کنیم. و در واقع این سوال مطرح می شود که چرا باید صادرات غیرنفتی ما تا این حد به پتروشیمی وابسته باشد و اصولا مگر صنعت پتروشیمی ما بدون خوراک ارزان و سوبسید پنهانی که با خوراک ارزان دریافت می‌کند توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد؟

مهم‌ترین مسئله صادرکنندگان در این بخش‌ها تأمین سرمایه است، برای تأمین سرمایه، فعالان این بخش نیازمند حمایت دولت و نظام بانکی هستند در مقابل، هر روز بر مشکلات صادرکنندگان افزوده می‌شود به عنوان نمونه چالشی که برای رفع تعهدات در پیمان ارزی وجود دارد یا تفاوت نرخ ارز در بازار با در پیمان ارزی باعث می‌شود هزینه‌های صادرکننده افزایش یابد، زیرا در شرایطی که تورم داخلی به ۴۶ درصد می‌رسد، ارزش ارز صادراتی بالا نرفته که بتواند این رقم را جبران کند.

با نگاهی به صادرات ترکیه می توان گفت که این کشور حجم قابل توجهی ازقطعات و ابزارآلات صنعتی صادرمی کند این در حالیست که تا ۳۰ سال قبل چنین صنایعی دراین کشور پا نگرفته بودند.

سیاست های اقتصادی در بخش صادرات غیرنفتی را می توان خام فروشی نامید. به عبارتی ما از منابع و خوراک ارزان خود به صنایع وابسته به نفت مثل پتروشیمی هدیه می دهیم و این صنایع محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

به احترام شهدای خدمت ایران صورت گرفت/یک دقیقه سکوت در نشست رؤسای نظام‌های قضائی سازمان همکاری شانگهای

به گزارش کسب و کار نیوز ، نوزدهمین نشست رؤسای نظام‌های قضائی کشورهای عضو سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.