صفحه اصلی / اسلایدر / واحدهای باقیمانده مسکن مهر تحویل می شود/پایان پرونده مسکن مهر تا شهریور ۱۴۰۴
واحدهای باقیمانده مسکن مهر تحویل می شود/پایان پرونده مسکن مهر تا شهریور ۱۴۰۴

واحدهای باقیمانده مسکن مهر تحویل می شود/پایان پرونده مسکن مهر تا شهریور ۱۴۰۴

کسب و کار نیوز- مدیرعامل شهر جدید پردیس با بیان "با تلاش‌های انجام‌شده ۱۰هزار واحد مسکن مهر پردیس قبل از اتمام سال تکمیل و تحویل خواهد شد"، از تلاش آن شرکت برای تکمیل تمامی واحدهای باقیمانده مسکن مهر در صورت تأمین اعتبار در دولت فعلی خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، خلیل محبت‌خواه مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در خصوص تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر در آن شهر جدید، توضیح داد: از واحدهای باقیمانده مسکن مهر در شهر جدید پردیس به‌تعداد ۲۹ هزار و ۱۸۲ واحد در مهر سال جاری ۱۰ هزار واحد تکمیل و با اجرای تمامی زیرساخت‌ها به متقاضیان تحویل شد. مدیران هر بلوک در مشارکت با مالکان تمامی واحدهای تحویل‌شده باید انشعابات برق و گاز خود را که تا محل ساختمان آمده است، راه‌اندازی کنند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با ابراز اینکه “واحدهای باقیمانده مسکن مهر آن شهر هم‌اکنون به ۱۹ هزار و ۱۸۲ واحد کاهش یافته است” از برنامه آن شرکت برای تحویل ۷ هزار واحد در دهه فجر و ۳ هزار واحد دیگر قبل از اتمام سال جاری خبر داد. محبت‌خواه از برنامه آن شرکت برای تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر پردیس در دولت سیزدهم خبر داد و اظهار امیدواری کرد با همکاری صندوق ملی مسکن و با تأمین بخشی از منابع مالی صندوق و همچنین منابع شرکت عمران شهر پردیس بتوان واحدهای باقیمانده مسکن مهر را تکمیل کرد و قبل از اتمام این دولت تحویل متقاضیان داد.

وی تعطیلی کارگزاری‌ها را در شهر پردیس اقدامی برای شفافیت و عدم خرید و فروش واحدهای غیرمجاز با هدف سوداگری عنوان کرد و گفت: مدت کوتاهی است که تمامی اقدامات شرکت عمران شهر پردیس به‌شکل آن‌لاین به متقاضیان ارایه می‌شود. گفتنی است، در شهر جدید پردیس ۸۴ هزار و ۱۷۲ واحد مسکن مهر از سال ۹۰ آغاز شد که حدود ۳۰ هزار واحد آن برای تکمیل و اجرا به دولت سیزدهم محول شد.

نیاز بازار مسکن به تامین زمین

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن

مهم‌ترین مؤلفه در حوزه مسکن سهم زمین می‌باشد. در بخش سهم زمین، مهم‌ترین عامل اثرگذار عرضه آن می‌باشد. متأسفانه طی ادوار گذشته شاهد عرضه زمین نبوده‌ایم و تنها عرضه مسکن به‌صورت تراکم فروشی صورت گرفته است. شایان ذکر‌است تا بگوییم که تراکم فروشی خود روشی نادرست و عامل گرانی مسکن می‌باشد.

وضعیت کنونی اقتصاد ناشی از عدم هدایت اعتبار بانک‌هاست. زیرا این تسهیلات وارد فعالیت‌های تولیدی نمی‌شود؛ یعنی تسهیلات به سمت فعالیت‌های واسطه‌گری، سوداگری می‌رود و بخش مولد اقتصاد سهمی از تسهیلات بانکی ندارد. اگر به واحدهای تولیدی مراجعه کنیم، عمده‌ی آن‌ها مشکل سرمایه در گردش داشته و نمی‌توانند تولید خودشان را حفظ یا افزایش دهند. این نشان می‌دهد یکی از موضوعات ضروری اقتصاد ما مربوط به روند و مسیری‌ست که تسهیلات کلان طی می‌کند، باید بتوانیم مسیر تسهیلات را به سمت تولید هدایت کنیم.

مسکن کالایی است که رشد آن خیلی از صنایع دیگر را تحریک می‌کند و هرچقدر ساخت مسکن در کشور رونق بگیرد، بطور غیرمستقیم خیلی از صنایع سبک و سنگین فعال می‌شود. بنابراین هرچقدر از تولید مسکن حمایت بشود مثل این است که از صنایع فولاد، سیمان، مصالح ساختمانی، شیرآلات و… بطور غیرمستقیم حمایت شده است.

اگر به جای حمایت مستقیم از صنعت فولاد، از بخش مسکن حمایت کنیم، این خودبه‌خود علاوه بر ایجاد زنجیره ارزش، از انحراف منابع نیز جلوگیری می‌کند؛ چون مسکن انتهای زنجیره است و فولاد تولید شده، وارد ساخت مسکن شده و مصرف می‌شود. اما ممکن است این تسهیلات به بخش تولید داده شده و درصدی انحراف داشته و همه‌ی‌ آن وارد فعالیت تولیدی نشود؛ بالعکس زمانیکه مرحله به مرحله و متناسب با پیشرفت فیزیکی ساختمان تسهیلات پرداخت شود، با یک تأخیر زمانی از برخی صنایع حمایت می‌شود. از این جهت، حمایت از ساخت مسکن بهترین حمایت از تولید در کشور است.

از طرف دیگر، این تسهیلاتی که به انتهای زنجیره داده می‌شود، به صورت اوراق اعتباری می‌چرخد و از انتهای زنجیره به ابتدای زنجیره می‌رسد و عملاً آن سرمایه در گردشی که از محل بانک‌ها تامین می‌شود، با این روش تسهیلات‌دهی، به شکل زنجیره‌ای حل خواهد شد.

در واقع به جای اینکه به تولیدکننده پول بدهیم، اوراقی می‌دهیم که کارکرد پول داشته و در کل زنجیره می‌چرخد. عموماً صنایع معدنی بزرگ در دست خود دولت هستند و دولت می‌تواند بدون اینکه پولی به اقتصاد تزریق کند و به‌وسیله‌ی مدیریت اعتبار، کل زنجیره‌ی مسکن و صنایع مرتبطه را تأمین مالی کند.

همچنین مطالعه کنید:

پرتاب ماهواره در هفته‌های آینده/ جهش صنعت فضایی ایران در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز، «حسن سالاریه»، در نخستین همایش بین‌المللی باتری لیتیومی ضمن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.