شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه آماده سرمایه گذاری در عمان هستیم افزود: در بخش انرژی آمادگی داریم در عمان نیروگاه بسازیم یا با همراهی شما در کشور های ثالث دیگر مانند آفریقایی اقدام با حداث نیروگاه کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچین برای ایجاد شهرک صنعتی در عمان آمادگی داریم یا اینکه سرمایه گذارم عمانی را در ایران بپذیریم. علی آبادی گفت: در حوزه های بزرگی مانند معدن، پزشکی و انرژی آمادگی پذیرش سرمایه گذاران عمانی را داریم.
وی افزود: بر اساس مذاکراتی که شما با بانک مرکزی ایران انجام دادید، نگرانی بابت مبادلات تجاری میان دو کشور رفع شده است. علی آبادی گفت: برای تسهیل در تجارت میتوانیم استاندارد یکدیگر را تامین کنیم؛ در زمینه حمل و نقل نیز آماده ایجاد خطوط کشتیرانی هستیم و سرمایه گذارن در صورت آمادگی دو طرف آماده سرمایهگذاری هستند.
وی با بیان اینکه برای برقی سازی حمل و نقل میتوانیم فعایت مشترک داشته باشیم گفت: با توجه به اینکه دو کشور در زمینه برقی سازی حمل و نقل فعال هستند میتوانند با همکاری هم خودروهای برقی تولید و به منطقه صادر کنند. علی آبادی افزود: دو کشور میتوانند با یکدیگر اتحاد صنعتی و تجاری داشته باشند تا نیاز مردم منطقه را تامین کنند. بنابراین گزارش در این مراسم توافق نامه حمایت از سرمایه گذاری های مشترک میان وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان به امضا رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: ایران آمادگی دارد تا یک شهرک صنعتی بزرگ را در عمان ایجاد کند. عباس علیآبادی با بیان اینکه ما آمادگی داریم در عمان سرمایهگذاری کنیم، گفت: ما آماده هستیم تا در بخش انرژی همکاری مشترک داشته باشیم و در عمان نیروگاه بسازیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین میتوانیم در عمان زمینه احداث نیروگاه در سایر کشورها از جمله افریقا را فراهم سازیم زیرا ما و شما توان فنی و مالی داریم و با استفاده از این توانمندی میتوانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم. وی بیان داشت: پیشنهاد مشخص من این است که حول چند پروژه مهم با یکدیگر کار کنیم. لذا ما آمادگی داریم در عمان یک شهرک صنعتی بزرگ تأسیس کنیم. علیآبادی اظهار داشت: ما میتوانیم سرمایهگذاران عمانی را برای سرمایهگذاریهای بزرگ در حوزههای مختلفی مانند معادن، انرژی، پزشکی و… بپذیریم.
تکنولوژی خاص تولید خودروی برقی
بابک صدرایی، کارشناس خودرو
ساخت خودروی برقی نیازمند فناوری های خاص است. به عبارتی فناوری و استانداردهای ساخت خودروهای برقی با دیگر خودروها متفاوت است. دستیابی به این فناوری ها نیازمند واردات تکنولوژی به کشور است.
از سوی دیگر خودروی برقی پلتفرم و فناوری خاصی دارد. این در حالی است که هرشرکتی هم نمیتواند این پلتفرم ها و فناوری های خاص را وارد کرده و به آن ورود کند. خودروسازهایی که توانستهاند به سمت تولید آن بروند، دارای فناوری بالایی هستند. یعنی از یکسری مراحل فناورانه رد شده و به سطح بالای فناوری رسیدهاند و میتوانند خودروی برقی بسازند.
همچنین در این رابطه باید از تجربیات کشور استفاده کرد و اشتباهات تولید خودرو بنزینی را تکرار نکنیم. تولید خودروی برقی به ایجاد زیرساختهای مهمی نیاز دارد. ازجمله ساخت ایستگاههای انرژی و طراحی مناسب یک پلتفرمی که منحصر به خودروی برقی باشد، قبل از اقدام به تولید باید این زیرساختها فراهم شود، نه اینکه ما در ابتدا یک دستگاه خودروی برقی تولید کنیم و از آن رونمایی کنیم و بعد به فکر ایجاد زیرساختهای مناسب برای استفاده از این خودرو باشیم.
نکته مهمی در تولید خودروهای برقی وجود دارد و آن این است که تولید باتری برای این خودروها منحصر به چند شرکت در دنیا مثل سامسونگ است که فقط آن شرکتها میتوانند به تولید باتریهای برقی بپردازند. با توجه به اینکه ما درحال حاضر تحریم هستیم و نمیتوانیم این باتریها را وارد کنیم، پس باید به تکنولوژی ساخت این باتریها دست پیدا کنیم.