صفحه اصلی / اسلایدر / وزیر اقتصاد اعلام کرد/تزریق ۱۰۰ همت به اقتصاد با حذف مالیات سرمایه‌گذاران
وزیر اقتصاد اعلام کرد/تزریق ۱۰۰ همت به اقتصاد با حذف مالیات سرمایه‌گذاران

وزیر اقتصاد اعلام کرد/تزریق ۱۰۰ همت به اقتصاد با حذف مالیات سرمایه‌گذاران

کسب و کار نیوز- سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت از سود خود در دریافت مالیات سرمایه گذاران گذشت تا آینده اقتصادی کشور در مسیر بهتری قرار گیرد و نتیجه این اقدام، شکل گیری ۱۰۰ همت سرمایه‌گذاری مجدد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، احسان خاندوزی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو و در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اگر به دنبال نرم افزار بهتری برای اداره کشور هستیم باید در محیط دانشگاه و حوزه‌ها فراهم شود. برای بهتر شدن ارتباط دانشگاه با وزارت اقتصاد، مدرسه سیاست گذاری و باشگاه شبیه‌سازی ایجاد شده است تا نتایج آن برای اداره کشور اتفاق خوشایندی باشد و بسیاری از مسائل از جمله پیوستن ایران به کشورهای عضو بریکس و یا تغییر سیاست‌های بیمه ای کشور مورد ارزیابی قرار گیرد و در عین حال دانشجویانی که در این طرح مشارکت کرده اند پس بازگشت به محیط دانشگاه خود، همراه با کوله باری از تجربه جدید به نقد های عالمانه و پخته تر دست زنند.

وی در پاسخ به سخنان یکی از دانشجویان که به سخنان خاندوزی در زمان رای اعتماد در مجلس اشاره کرده و راه طی شده در این ۲ سال را بر خلاف آن سخنان ارزیابی کرده بود، ادامه داد: در طول این ۲ سال، جنگ ارزی و افزایش قیمت مواد غذایی در مقابل دولت سیزدهم وجود داشت و اکنون شاهد برخی دستاوردها هستیم و در آینده اتفاقات بهتری خواهیم بود.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: اکنون از چاله رکود در دهه ۹۰ در حال گذر هستیم و نرخ سرمایه گذاری در سال گذشته از میانگین ۱۰ سال قبل بیشتر است که نتیجه آن، آغاز فعالیت بسیاری از کارخانه ها و ایجاد اشتغال در کشور هستیم به گونه ای که امروز شاهد ۸.۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور هستیم. خاندوزی اظهار کرد: با توجه به کسری بودجه، دولت از سود خود در دریافت مالیات سرمایه گذاران گذشت تا آینده اقتصادی کشور در مسیر بهتری قرار گیرد و نتیجه آن شکل گیری ۱۰۰ همت سرمایه‌گذاری مجدد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در تاریخ دهه های اخیر انتشار اطلاعات دولت و شرکت های دولتی که برخی آن را حیات خلوتی برای مدیران دولتی می دانستند، بی سابقه است و تا آخر سال ۲ هزار شرکت دولتی موظف به انتشار صورت حساب مالی خود بر روی سامانه‌های مشخص برای ۸۵ میلیون نفر از مردم کشورمان هستند و البته این موضوع باعث ایجاد فشارهای از سوی افرادی که منافع خود را در خطر می‌بینند برای دولت شده است.

خاندوزی افزود: در سال های گذشته مالیات های بسیاری از استان ها، توسط مودیان مالیاتی تهران وصول می‌شد ولی تاکید ما در ۲ سال گذشته به پرداخت آن برای افزایش درآمدهای استانی در همان مناطق است و درآمد مالیاتی۲۴۰۰ شرکت به همان استان ها بازگشت. از سوی دیگر دولت به جای آنکه عوارض آلاینده شرکت ها را برای خود نگه دارد، برای ایجاد عدالت منطقه ای به همان مناطق بازگرداند به طوری که سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد ریال از حساب های این شرکت‌ها به حساب شهرداری ها و دهداری های مناطق مختلف کشور برگشت.

وی ادامه داد:سال گذشته بودجه عمرانی کل کشور به مبلغ ۲۷۰۰ میلیارد ریال که مصوب مجلس شورای اسلامی بود، با توجه به کسری بودجه پرداخت شد و این در حالی است که در دولت‌های قبل اولویت پرداخت بودجه جاری قرار می‌گرفت.

وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص مولد سازی نیز اینگونه ادامه داد: انجام ندادن این کار ساده بود ولی دولت بر روی منفعت خود پا گذاشت تا زمین ها و ساختمان های بدون استفاده خود را به سمت حل مشکلات عمرانی کشور هدایت کند و این در حالی بود که بسیاری از مدیران بی عرضه نمی‌خواستند با این کار منفعتی برای کشور ایجاد شود؛ به عنوان نمونه وقتی از دستگاه ها لیست املاک و زمین های بدون استفاده خواسته می شد تعدادی منزل در نقاط روستایی و دور از دسترس را نام می‌بردند و این در حالی بود که ۱۶ هزار متر مربع زمین در یکی از بهترین نقاط شهر تهران را معرفی نمی‌کردند ولی دولت با توجه به فشارهای بی سابقه بر خود، این رویکرد را تغییر داد.

خاندوزی اظهار کرد: در خصوص مالیات نیز در این ۲ سال به سراغ جمعیتی رفتیم که فرار مالیاتی داشتند؛ در کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مودی مالیاتی در سال های گذشته شناسایی شده بود که امسال این رقم به ۹ میلیون نفر رسید. سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت سیاست تثبیت نرخ ارز را با جلوگیری از افزایش نقدینگی و برخورد با سفته باران گرفت، از سوی دیگر تقاضای واقعی ارز را برای نیازهای مختلف کشور مدیریت کرد و در ادامه با مبارزه شکل گرفته با قاچاق شاهد اتفاق های مناسبی در این حوزه هستیم، این در حالی است که اقتدار مقام ارزی کشور با مسولیت بانک مرکزی پیگیری شد.

خاندوزی افزود: در زمان انتخابات ریاست جمهوری یکی از کاندیداهای لیستی را نشان می داد و ادعا کرد که نام ابر بدهکاران در آن وجود دارد ولی شاهد برخوردی با این افراد نبودیم ولی اکنون و در هر فصل ما نام ابر بدهکاران را اعلام می‌کنیم. وی ادامه داد: دولت برای ناترازی بانک ها نیز ورود کرده است که نمونه آن در مورد انحلال موسسه مالی نور انجام شد؛ در خصوص بانک آینده هم شاهد تغییر مدیران این بانک در هفته گذشته بودیم و اقدام دیگر که در حال انجام است مشخص شدن صورت مالی این بانک برای اصلاح ناترازی است.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به روز ۱۶ آذر نیز ادامه داد: دانشگاه نماد آگاهی و بیداری است و کسی توقع تعریف و تمجید تنها را در محیط دانشگاه ندارد بلکه دانشگاه به عنوان مرکز آزادگی باید بتواند موضوع های مختلف را کارشناسی کند و اگر مردم جامعه و یا سیاست اشتباهی از سوی حکمرانان در حال انجام است با فریاد آگاهانه دانشجویان همراه با رعایت اخلاق برای نقد عالمانه، پیگیری شود.

خاندوزی اظهار کرد:فضای نقد در کشور ما توسط آحاد رسانه ها، دانشگاه هیان و جامعه نخبگانی نسبت به سایر کشورهای دنیا بسیار بالا است و باید قدردان این اتفاق که از آرمان های انقلاب اسلامی ایران است، باشیم. رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز با تبریک روز دانشجو گفت: پیگیری تشکل ها و نهاد های دانشجویی منجر به برگزاری این نشست شد.

احد ضابط افزود: دانشگاهیان و دانشجویان نیاز به امید و انگیزه دارند و موضوع اقتصاد دانش بنیان با تلاش دانش آموختگان رخ خواهد داد و این دانشگاه با گرفتن مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در این مسیر گام برداشته است.

وی ادامه داد: طرح تفکر ما این است که تمام عرصه دانشگاه فردوسی مشهد جز پارک محسوب شود و اکنون ۱۶۰ شرکت فناور در پارک مستقر هستند و برنامه ما رسیدن این تعداد به هزار شرکت فناور است تا دانش آموختگان در پایان دوره تحصیل نسبت به داشتن و کسب و کار خود امید داشته باشند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.