به گزارش کسب و کار نیوز، علیاکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست با «نارک تریان»، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان و «واردان گوستانیان» وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران که در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، اظهار کرد: رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در مقاطع زمانی مختلف از دولت ارمنستان دفاع کردند در حالی که بسیاری کشورها تلاش داشتند تا جغرافیای منطقه را تغییر دهند و مرز همسایگی ایران و ارمنستان را بر هم بزنند اما جمهوری اسلامی ایران محکم ایستاد و چنین اجازهای نداد.
وی ادامهداد: رئیس جمهور نسبت به همسایگان ایران تعصب بسیار زیادی دارد و به دولت تأکید کرده است که در تمامی ابعاد بهویژه ابعاد اقتصادی با کشورهای همسایه همکاری کنند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در همین راستا همکاریهای اقتصادی با کشور همسایه رقم خوردهاست، گفت: تجارت دریابرد ایران نسبت به سال گذشته ۹ درصد رشد داشته است و در مسیر افزایش این رقم گام بر میدارد.
صفایی با تأکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از هر گونه توافق دو جانبه بین ایران و ارمنستان در حوزه دریایی و بندری استقبال میکند، عنوان کرد: هر گونه همکاری سه جانبه بین ایران، هند و ارمنستان در چابهار مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی است و در راستای شکل گیری آن با بررسی بستههای پیشنهادی گام بر میدارد.
وی ادامهداد: پیش از این ایران در نشستی سه جانبه با حضور مشاور رئیس جمهور روسیه، رئیس شورای عالی امنیت ملی هند و وزیر راه و شهرسازی ایران که با حضور سفرای کشورهای حوزه CIS و قفقاز برگزار شد بر همکاری سه جانبه ایران، هند و روسیه تأکید کرد و در این مسیر از تجارب خوبی برخوردار است که میتوان از این تجربه در راستای تعامل و همکاری سه جانبه ایران، هند و ارمنستان استفاده کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان بر ثمربخش بودن همکاری ایران و ارمنستان در بخش اقتصادی بهویژه حوزه دریایی و بندری تأکید کرد.
همچنین جلیل اسلامی، عضو هیئت عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشکر از تمایل دولت ارمنستان بهمنظور افزایش همکاری در حوزه دریایی و بندری با ایران بهویژه در بندر شهید بهشتی چابهار، اظهار ;VN: با توجه به پیشنهاد دولت ارمنستان، پیشنهاد همکاری ایران، هند و ارمنستان در بندر چابهار ایده خوبی است و قطعاً در صورت ارائه بسته پیشنهادی مطلوب، کار کارشناسی در این رابطه انجام خواهد شد تا در رابطه با آن تصمیم گیری کنیم.
وی افزود: ارمنستان علاوه بر همکاری در بندر چابهار میتواند در بنادر دیگر نظیر بوشهر، امامخمینی(ره) و بندر عباس نیز تخلیه و بارگیری کالا داشته باشد و فعالیتها صرفاً به بندر چابهار خلاصه نشود.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بنادر ایران ۲۵۰ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارند، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی آماده تحقق هر گونه پیشنهاد عملیاتی و اجرایی از سوی دولت ارمنستان در بندر چابهار است.
در ادامه «نارک تریان»، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان با اشاره به اینکه جایگاه و نقش ویژه ایران در منطقه بر کسی پوشیده نیست، گفت: اقدامات دولت ایران در جلوگیری از بر هم خوردن جغرافیای منطقه قابل ستایش و داشتن مرز مشترک بین ارمنستان و ایران برای دولت ارمنستان حائز اهمیت است. وی افزود: تجربه ایران در نشست سه جانبه ایران، روسیه و هند میتواند بسیار کمک کننده باشد و پایه خوبی برای همکاری سه جانبه ایران، هند و ارمنستان در منطقه خواهد بود.
نارک تریان با بیان اینکه آماده هر گونه همکاری مشترک با ایران بهصورت تفاهم نامه و توافقنامه هستیم، گفت: بهتر است دیداری سه جانبه بین ایران، هند و ارمنستان بهمنظور همکاری مشترک در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شود و برای ارمنستان مهم است که بتوان از ظرفیت بندر چابهار به بهترین شکل در مسیر کریدور شمال-جنوب استفاده کرد.
بر اساس این گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، همچنین «واردان گوستانیان» وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران با اشاره به اینکه ارمنستان دروازه تجارت کالا بهسمت کشورهای شمالی، اروپا و… است، اظهار کرد: ایران هم دروازه تجارت کالا به سمت جنوب، کشورهای حوزه خلیجفارس، هند و… است و باید از ظرفیت دو کشور در این مسیر بهشکلی مطلوب بهره برد.
وی افزود: کریدور شمال-جنوب از نظر استراتژیک برای دولت ارمنستان از اهمیت بالایی برخوردار است و در همین راستا احیای تأسیسات زیربنایی و مسیرهای مواصلاتی در دستورکار قرار گرفته است. گوستانیان با بیان اینکه اتصال دریای سیاه و خلیجفارس از نظر تجارت کالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: بندر چابهار مسیر حمل و نقل کالا را کوتاه خواهد کرد که این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و لازمه تحقق استفاده از این ظرفیت، بازسازی مسیرهای ترانزیتی و زیربنایی است.