صفحه اصلی / اسلایدر / ۳۰ هزار واحد مسکن مهر بدون سکنه داریم/تشدید نظارت‌ها بر شناسایی خانه‌های خالی
۳۰ هزار واحد مسکن مهر بدون سکنه داریم/تشدید نظارت‌ها بر شناسایی خانه‌های خالی

۳۰ هزار واحد مسکن مهر بدون سکنه داریم/تشدید نظارت‌ها بر شناسایی خانه‌های خالی

کسب و کار نیوز- در حالی که بسیاری از متقاضیان سالیان سال چشم انتظار تحویل واحدهای مسکن مهر خود هستند اما به گفته مسئولان حدود ۳۰ هزار واحد مسکن مهر خالی از سکنه وجود دارد که دولت باید شناسایی این واحدها در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسکن مهر یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی در کشور به شمار می رود که در دولت نهم اجرای آن با ساخت حدود ۲میلیون واحد مسکونی کلید خورد در آن دوره به دلیل آنکه بخش زیادی از این واحدها در حاشیه شهرها بوده و از امکانات زیر بنایی و زیر ساختی مناسبی برخوردار نبود اقشار متوسط و یا افرادی که امکان خرید واحد حتی در حد کوچک در داخل شهرها را داشتند استقبال چندانی از این طرح نکردند از سوی دیگر طولانی شدن زمان ساخت این واحدها هم خود باعث شد که بسیاری از ثبت نام کنندگان در بین راه انصراف دهند بنابراین  حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در اطراف تهران و شهرهای جدید وجود دارد که البته بخش زیادی از این واحدها در اختیار بنگاه ها و دلالان سوداگران قرار دارد.

به طوری که این افراد با فریب دادن و نا امید کردن متقاضیان مسکن مهر از اینکه واحدهای شما با تاخیر تحویل داده می شود و افزایش قیمت به این واحدها می خورد آنها را ناامید کرده و واحدهای مسکن مهر را با نازل ترین قیمت ها خریداری کرده و بعد از گذشت چند ماه به چندین برابر قیمت به فروش می رسانند.

براساس این گزارش در همین رابطه خلیل محبت خواه مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: اکثر واحد‌های مسکن مهر به صورت کامل با تجهیزات کامل به متقاضیان تحویل داده شده و در حال حاضر ۲۹ هزار واحد در مسکن مهر در پردیس باقی مانده است که بیش از ۲۲ هزار واحد از آن پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند.

وی تاکید کرد: تا پایان سال  برای ۷۰۰۰ واحد مسکن مهری که ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند برنامه داریم تا طی دو ماه آینده این واحدها را تکمیل کرده و تحویل متقاضیان بدهیم. همچنین ۵۰۰۰ واحد مسکن مهر پردیس که در حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند تا پایان سال تکمیل وتحویل داده می‌شود. برنامه‌ریزی شده است تا ۷۸۲۱ واحدی که برای سال ۱۴۰۳ در پردیس باقی می‌ماند تا پایان همان سال تکمیل و تحویل متقاضیان شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس ادامه داد: باید توجه داشت که ساخت ۴ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن مهر از حدود ۳ سال گذشته آغاز شد که این واحد‌ها هم از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند. محبت‌خواه همچنین  درباره آمار واحد‌های خالی در مساکن مهر پردیس گفت: سرشماری دقیق مساکن مهر خالی از سکنه در حال انجام است، اما به طور قطع بیش از ۱۰ هزار واحد مسکن مهر خالی در پردیس وجود دارد. عمده این واحد‌ها در مالکیت مخاطب هدف و اقشار کم درآمد نیست و گفته می‌شود این واحد‌های خالی در اختیار یکسری از دلال‌ها است که این افراد مساکن مهر پردیس را احتکار کردند و امروز با ارقام بسیار سنگین این واحد‌ها را به فروش گذاشته‌اند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس افزود: هر چند آمار دقیقی به دست نیامده، اما گفته می‌شود بیش از ۱۰۰ واحد از مسکن مهر پردیس تحت مالکیت این نفر است و چندین فرد مالک چند ده واحد مسکن مهر پردیس هستند. محبت‌خواه باهشدار نسبت به کلاهبرداری‌ها از انجام معاملات خرید و فروش امتیاز واحد‌های نهضت ملی مسکن گفت: اخیرا در پردیس خرید و فروش امتیاز واحد‌های نهضت ملی مسکن شنیده می‌شود.

در این باره هشدار می‌دهم که پردیس جزء مناطق و سایت‌های مشمول اجرای طرح نهضت ملی نیست و هیچ واحدی از نهضت ملی مسکن در پردیس ساخته نخواهد شد. شایعه شده که بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکن نهضت ملی در پردیس در حال ساخت است، اما مردم بدانند که هیچ واحدی تحت عنوان نهضت ملی مسکن و مشمول امتیازات این طرح در پردیس ساخته نمی‌شود و نخواهد شد. وی تاکید کرد: تمام معاملات خرید و فروش و امتیازات خرید و فروش مسکن ملی و مسکن مهر بدون سند در پردیس کلاهبرداری است و بازگشت پول و وجهی که بابت خرید این امتیاز پرداخت می‌شود، قابل پیگیری نیست.

در همین رابطه هم حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران هم گفت: شناسایی خانه های خالی و همچنین پلمب مشاوران املاک متخلف را با جدیت دنبال می کنم و اجازه نمی دهیم که دلالان و سوداگران به ویژه در شهرهای جدید اطراف تهران از جمله دماوند، رباط کریم، پیشوا خانه های خالی مسکن مهر را خریداری و با قیمت های زیاد به بفروش برسانند. در حال حاضر حدود ۷ تا ۸ هزار خانه خالی از سکنه مهر در تهران و شهرهای جدید وجود دارد که دلالان اقدام به کلاهبرداری و یا فریب دادن متقاضیان این واحدها کرده و آنها را خریداری میکنند.

همچنین صیادی مدیرعامل شرکت عمران پرند گفت: حدود ۱۳تا ۱۴ هزار مسکن مهر پرند برای واحدهای مسکن مهر خالی از سکنه شناسایی شده است که آمار آنها را به سازمان امور مالیاتی اعلام کرده ایم. در ادامه محسنی یکی از مشاوران املاک در پردیس گفت: در حال حاضر واحدهای فاز ۸ و ۱۱پردیس که متراژ های آن ۸۰ تا ۱۲۰ متری بین ۲تا ۳ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است و بخش زیادی از این واحدها در اختیار دلالان و سوداگران است و حتی تعدادی از این واحدها هم در اختیار همکاران مشاور املاک است که باید هرچه سریعتر برنامه ریزی برای بهبود شرایط بازار واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید را فراهم کند تا از طریق آن شاهد بهبود وضعیت مسکن در این مناطق باشیم.

خانه‌های خالی جهش تورمی دامن می زنند

فرشید ایلاتی کارشناس مسکن

خانه‌های خالی نسبتی مستقیم با سوداگری در بازار مسکن دارد و می‌توان گفت که این خانه‌ها دماسنج وضعیت داغ بازار هستند. چرا که با توجه به اینکه مستاجری در آنها ساکن نبوده، خرید و فروش آنها راحت‌تر می‌شود. از سوی دیگر هر چقدر نرخ بالاتر برود، شاهد افزایش سوداگری در این بخش خواهیم بود. خانه‌های خالی محرک اصلی معاملات کوتاه‌مدت هستند که به جهش تورمی مسکن و سوداگری در این بخش دامن می‌زنند.

باید مالیات خانه‌های خالی حداقل ۳۰درصد قیمت کل ملک باشد تا صرفه نگهداری نداشته باشد. چنین رقم‌هایی می‌تواند بازدارنده باشد، اما اکنون نرخ‌های بسیار پایینی برای مالیات خانه‌های خالی تدوین شده و دولت به دلیل نداشتن زیرساخت اطلاعاتی مناسب حتی نمی‌تواند با همین نرخ‌ها، خانه‌های خالی را شناسایی کند.

بحث مالیات بر خانه های خالی در کشور ما سبقه ای بیش از چند دهه دارد. این که چرا تا کنون این قانون اجرایی نشده است، فقط یک جواب دارد و آن اینکه این اقدام نیاز به زیرساخت های اطلاعاتی دارد. ما باید بدانیم که هر خانه چه وضعیتی به لحاظ سکونت دارد. تا وقتی این موضوع مشخص نشود نمی توانیم انتظار داشته باشیم، قانون اعمال مالیات بر خانه های خالی اجرایی شود.

سازمان امور مالیاتی کشور که مسئول اخذ مالیات از خانه های خالی است، باید اطلاعات دقیق مربوط به این خانه ها را در اختیار داشته باشد. وزارت راه و شهرسازی بر اساس سامانه املاک و اسکان می تواند این اطلاعات را اخذ کند و آن ها را به سازمان امور مالیاتی بدهد. در سامانه مذکور وضعیت اسکان هر فرد بر اساس کد ملی اش مشخص است. کد پستی هر ملک نیز وضعیت سکونت آن را معلوم می کند. بنابراین، از طریق این سامانه می توان به اطلاعات دقیقی دست یافت.

باید بررسی های مربوط به اخذ مالیات از خانه های خالی به صورت شهر به شهر صورت بگیرد. با اطلاعات دقیقی که در مورد هر شهر داریم باید در مورد آن شهر تصمیم گیری کنیم. از طرف دیگر، این مالیات ستانی باید تا جایی ادامه پیدا کند که به حد مجاز خانه های خالی در کشور برسیم.

همچنین مطالعه کنید:

خرید گوشت مرغ بدون هیچ محدودیتی ادامه دارد/ تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسین شیرزاد افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.