صفحه اصلی / سرخط خبرها / آموزش نیروی انسانی ماهر برای بازار کار
آموزش نیروی انسانی ماهر برای بازار کار

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

آموزش نیروی انسانی ماهر برای بازار کار

سرمقاله

برای جذب کارجویان در بازارکار راهی جز آماده سازی بستر مهارت آموزی و کارآفرینی نداریم. بیش از یک دهه مراکز فنی حرفه ای و دانشگاها این مسئله را در راس امور خود قرار داده اند دولت نیز با توانایی خود برای پشتیبانی کمک کرده، اما بازار کار به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده، نرخ بیکاری بالاست، بهره وری در حوزه های سرمایه و همچنین نیروی انسانی به شدت پایین است.
باید سیاست تبدیل فارغ التحصیلان از کارجو به کارآفرین را به عنوان یک سیاست کلان در آموزش عالی دنبال کنیم. اگر تاکید می‌کنیم دانشجو باید بعد از فارغ التحصیلی از کارجو بودن به کارآفرین تبدیل شود به این دلیل است که نگاه دانشگاه و جامعه به تربیت کارآفرینان معطوف شود و از میان دانشجویان و فارغ التحصیلان، کارآفرینان بسیاری به جامعه ورود و بازار کار کشور را متحول کنند.
برای حمایت از کارآفرینان ریسک فعالیت های بخش خصوصی و کارآفرینی در بازار کار باید به شکل منطقی کاهش یابد و گرفتن مجوزها برای ورود به کارهای مختلف تسهیل و حمایت های لازم از کارآفرینان در نظام پولی و بانکی پیش‌بینی شود. فارغ‌التحصیلانی در کشور بیکارند که نشان می‌دهد در جذب و تربیت آنها بر اساس نیاز اقتصادی کشور و بازار کار موفق نبوده‌ایم. برای حل این مساله نیازمند تغییر روابط حاکم بر بازار کار و استفاده از ظرفیت های موجود برای بکارگیری نیروهای جویای کار هستیم.
از گذشته دنبال این بودیم که در حوزه دانشگاه‌ها این مشکل را حل کنیم و برای همین رشته‌های کارآفرینی را در دانشکده ها تاسیس کردیم و درس کارآفرینی برای خیلی از رشته‌ها لحاظ شد تا دانشجویان این دوره ها را بگذرانند. بعد از آن هم دانشکده‌های علمی کاربردی را مخصوص سازمان‌ها و نهادهای تخصصی در ایران تاسیس کردند که مهارت دانشجویان بالا برود.
گسترش مراکز آموزش فنی و حرفه ای نیز مهم است. این موضوع به عنوان یک تکلیف عمومی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعریف شد تا از این طریق به سمت مهارت افزایی زایی در کشور حرکت کنیم و با توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه ای و آموزشگاه‌های آزاد افراد ماهر و توانمندی برای بازار کار کشور تربیت شوند.

همچنین مطالعه کنید:

سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری ۲ برابر شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمدحسین مقیسه با اعلام این مطلب افزود: به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.