صفحه اصلی / اسلایدر / نرخ تسعیر ارز در بودجه سال آینده ۳۱ هزار تومان شد/رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه
نرخ تسعیر ارز در بودجه سال آینده ۳۱ هزار تومان شد/رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه

نرخ تسعیر ارز در بودجه سال آینده ۳۱ هزار تومان شد/رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه

کسب و کار نیوز- نرخ تسعیر دلار در بودجه ۱۴۰۳ ۳۱ هزار تومان تعیین شده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۳ قیمت نفت ۶۵ یورو، نرخ تسعیر ارز ۳۱ هزار تومان، افزایش حقوق کارمندان ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد پیشنهاد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، همچنین، براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده حدود ۱۱۲۲ میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به امسال، ۴۹.۸ درصد رشد دارد. همچنین پیش بینی شده مالیات ورود گمرک نیز ۱۴۰ همت، سود سهام شرکت‌های دولتی ۶۰ همت، درآمد دولت از بخش ارتباطات ۲۰ همت، بهره مالکانه و حقوق دولتی از معادن ۵۵ همت، درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات ۴۶ همت در نظر گرفته شده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده منابع عمومی دولت در بودجه با رشد ۱۶.۷ درصدی به دو هزار و ۴۲۹ هزارمیلیارد تومان رسیده است. درآمدهای پایدار(مالیاتی) نیز با رشد ۴۱.۹ درصدی به هزار و ۴۹۵ هزارمیلیاردتومان رسیده است. فروش نفت هم در لایحه ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه سال گذشته کاهش ۱۶درصدی داشته است.

منابع هدفمند سازی یارانه ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع هدفمند سازی یارانه ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. طبق بودجه سال آتی حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شده است. طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شده است. همچنین قیمت هر بشکه نفت ۶۵ یورو و نرخ تسعیر ۳۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مجموع درآمد مالیاتی را ۱۱۲۲ میلیارد تومان پیش بینی کرد که دو برابر درآمد نفت است. درآمد نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ حدود ۶۱۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد.نکته مهم دیگر اینکه درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده ۴۹.۸ درصد رشد دارد.

طبق اعلام سخنگوی اقتصادی دولت، مجموع رشد بودجه عمومی لایحه ۱۴۰۳ نسبت به قانون ۱۴۰۲، ۱۸درصد بوده و واقعی شدن و انضباط بخشی، افزایش سهم درآمدهای پایدار، درآمدهای حاصل از صادرات نفت کمتر از مصوب در بودجه ۱۴۰۲ بوده است.همچنین میزان افزایش حقوق کارکنان ۱۸درصد و بازنشستگان ۲۰درصد تعیین شده است.

لازم به ذکر است تراز عملیاتی بودجه به ۳۰۸هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.۱۳.۶۵ میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است. صادرات نفت روزانه ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه به قیمت ۶۵ یورو در نظر گرفته شده است.

 

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

نرخ تسعیر ارز در بودجه سال ۱۴۰۲ به مقدار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که با افزایش مبلغ آن در بودجه سال آینده باید در انتظار افزایش قیمت در بازار کالاهای اساسی و به دنبال آن افزایش تورم باشیم. این امر منجر به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و به احتمال بسیار زیاد افزایش نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی بانک مرکزی خواهد شد.

البته از یک جهت این افزایش نرخ تسعیر می تواند به نفع دولت تمام شود. در حالی مقامات دولتی می‌گویند، دولت نفعی از افزایش نرخ ارز نمی‌برد که تعیین نرخ ارز در بودجه، گواه آن است که قیمت ارز تا چه میزان در محاسبات دولتی واجد اهمیت است. افزایش نرخ تسعیر ارز می تواند کسری بودجه را بپوشاند. همین امر باعث می شود دولت دست درازی به بانکها و استقراض از بانک مرکزی را رها کند. با این اقدامات رشد نقدینگی کم می شود.

البته در تعیین نرخ تسعیر باید جوانب زیادی را در نظر گرفت. نرخ باید همه جانبه باشد و تمام ابعاد کشور را در بر بگیرد. در حال حاضر به دلیل اینکه سیاست تحقق ارز تک نرخی دنبال می شود تعیین نرخ ارز به صورت دو نرخ و چند نرخ مناسب نیست. در راستای تحقق ارز تک نرخی می بایست نرخ تعادلی در نظر گرفته شود. باید نرخی تعیین شود که ثبات اقتصادی و کاهش نقدینگی را به دنبال داشته باشد. این درست نیست که برای همیشه و به صورت ثابت یک نرخ تعیین شود. به هر ترتیب با وجود این شرایط، هر چه نرخ پایین تر باشد مسائل و مشکلات کمتر خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند

به گزارش کسب و کار نیوز، جزییات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.