صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / صندوق های تضمین اشتغال باید شکل بگیرد/تسهیلات شهرک های صنعتی برای دانش بنیان ها
صندوق های تضمین اشتغال باید شکل بگیرد/تسهیلات شهرک های صنعتی برای دانش بنیان ها

صندوق های تضمین اشتغال باید شکل بگیرد/تسهیلات شهرک های صنعتی برای دانش بنیان ها

کسب و کار نیوز- نشست چالش ها و راهکار های جذب و نگهداشت نیروی انسانی در شهرک های صنعتی با حضور مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شد. دستمزد پایین و هزینه بالای حمل و نقل، دزدی نیروی زبده توسط کارفرماها، بی توجهی دانشگاه ها به شهرک ها و عدم هزینه کرد منابع تبصره های ۱۶ و ۱۸ در زمینه اشتغال، از جمله دغدغه های مطرح شده در این نشست بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، نشست چالش ها و راهکار های جذب و نگهداشت نیروی انسانی در شهرک های صنعتی با حضور سیروس دشتی مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی، مرتضی شیخ مدیر شرکت شهرک صنعتی شمس آباد، مسلم ولی پور مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک‌صنعتی شمس‌آباد و جمعی از کارشناسان حوزه اشتغال و کارآفرینی توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در محل مرکز خدمات فناوری شهرک صنعتی شمس آباد بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه برگزار شد.

در این نشست تخصصی، مدیرکل اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به چالش ها و مشکلات جذب و استخدام نیروی انسانی در شهرک های صنعتی گفت: جهاد دانشگاهی در راستای ماموریت خود تلاش می کند گفتمان سازی در حوزه بازار را را بسط دهد و چالش ها و مشکلات زیست بوم کارآفرینی و اشتغال کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

سیروس دشتی به احیاء و باز سازی واحد های آسیب دیده در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد از طریق همکاری های دو جانبه و چند جانبه مشکلات واحد های مشکل دار را احصاء و برای حل آن ها چاره جویی کند.

وی با تصریح اینکه کشورمان در حوزه کسب‌وکار و بازار کار با چالش‌های زیادی روبه‌رو است تصریح کرد: در حوزه رفع مشکلات واحد های صنعتی همکاری هایی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جموهوری آغاز کرده ایم و آمادگی داریم ظرفیت های دانش بنیان و فناورانه جهاد دانشگاهی را در خدمت رفع مشکلات تولید و اشتغال به کار گیریم.

دشتی با اشاره به اینکه این مشکلات می تواند از طریق رویداد چاره جو و مدل قابل ارائه در این زمینه حل و فصل شود تاکید کرد: جهاد دانشگاهی می تواند در فرآیندی از طریق این رویداد با مشارکت صنعتگران مشکلات بخش صنعت به ویژه شهرک های صنعتی را شناسایی و معرفی کند.

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در گذشته مشکل اصلی کشور بیکاری بود، افزود: این مشکل در حال حاضر به شکل پارادوکسیکال در بحث جذب و استخدام مطرح است و این موضوع در شهرک های صنعتی با حرارت و شدت بیشتری مطرح است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بحث جذب و استخدام در کل دنیا همواره به شکلی مطرح است گفت: این چالش در کشور ما با توجه به ورود مهاجران به ویژه مهاجران افغان و نیز رشته ها و صنوف مختلف با ابعاد بیشتری مواجه است. حال سوال این است که دولت و بخش خصوصی در این زمینه چه تعاملی دارند و آیا این آمادگی وجود دارد تا با ورود نهاد واسطی مثل جهاد دانشگاهی در این زمینه گام برداریم؟

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک‌صنعتی شمس‌آباد در ادامه با اشاره به حضور طولانی مدت خود در این شهرک گفت: واحد های صنعتی در این شهرک با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند و این امر باعث شده بسیاری از واحد های صنعتی فعال شهرک خواهان خروج از این شهرک و نقل مکان به سایر نقاط استان یا کشور باشند.

وی درخصوص چالش منابع انسانی در شهرک های صنعتی به ویژه در شمس آباد تهران با تاکیدبراینکه، دستمزد پایین و هزینه حمل و نقل دو چالش اشتغال در شهرک های صنعتی است، افزود: یک کارگر چگونه می تواند روزی حداقل چند ساعت رفت و آمد کند و از سویی دیگر سه تا چهار میلیون تومان هزینه حمل و نقل بپردازد و با شش یا هفت میلیون تومان حقوق زندگی کند.

ولی پور به کمبود مشکل نیروی انسانی متخصص در شهرک های صنعتی اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند یکی از چالش های اساسی بازار کار ایران به ویژه شهرک های صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی و فنی و حرفه ای نیروی مورد نیاز واحد های صنعتی را تامین نمی کنند گفت: دانشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای نیز به دلیل به روز نبودن آموزش ها و تجهیزات نمی توانند بر اساس نیاز بازارکار نیروی انسانی توانمند تربیت کنند.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک‌صنعتی شمس‌آباد معتقداست: نیروی انسانی خروجی سیستم آموزشی نیروی تئوریک هستند و متناسب با نیاز مهارتی مورد نیاز نیستند. در حال حاضر از سوی فنی و حرفه ای هیچ کار خاصی در شهرک صنعتی شمس آباد به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی کشور به عنوان سمبل شهرک های صنعتی در کشور انجام نمی شود. مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک‌صنعتی شمس‌آباد درباره مشکلات دیگر منابع انسانی در این شهرک صنعتی گفت: صندوق های تضمین اشتغال باید شکل گیرد و کمک کند نیروهایی که مورد نیاز شهرک های صنعتی است جذب شوند.

ولی پور در نشست راه های جذب و نگهداشت نیروی انسانی در شهرک های صنعتی که توسط معاونت اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی برگزار شد افزود: زیبنده نیست کافرمایان نیرو های همدیگر را جذب کنند، باید برای رفع کمبودها با شیوه های درست و عملی اقدام کنیم. دولت در این حوزه باید نقش حمایتی داشته باشد.

وی بر ترمیم اعتماد بخش خصوصی و دولت تاکید کرد و گفت: بارها جلسه گذاشتیم و برخی از مشکلات زیرساختی و … شهرک صنعتی را مطرح کردیم، اما هیچ گاه به راه حل مناسب نرسیدیم. مدیرعامل شهرک صنعتی شمس آباد درادامه گفت:دولت از شهرک صنعتی شمس آباد سالانه ۱۶ هزار میلیارد تومان مالیات می گیرد، اما حاضر نیست یک در صد همین مالیاتی را که می گیرد برای رفع مشکلات شهرک صنعتی هزینه کند و این قصه سر دراز دارد. وی درباره حضور نیافتن دانشگاه ها در شهرک صنعتی شمس آباد اظهار داشت: سه دانشگاه مهم پایتخت در این شهرک حضور کمرنگی داشته اند، اما در حال حاضر هیچ کدام حتی حضور هم ندارند.

مدیر شرکت شهرک صنعتی شمس آباد در ادامه درباره تسهیلات شهرک های صنعتی برای شرکت های دانش بنیان گفت: در شهرک های صنعتی، شرکت های دانش بنیان از شمول مزایده معاف هستند و اقساط نیز با شرایط طویل المدت و سهل تری برای دانش بنیان ها تعیین می شود.

شیخ درخصوص نیازهای تخصصی مورد نیاز شهرک صنعتی شمس آباد تهران نیز تصریح کرد: رشته های صنایع، مکانیک، شیمی از رشته های مهم مورد نیاز شهرک صنعتی شمس آباد هستند که مورد نیاز واحد های صنعتی هستند. به گفته وی، همچنین در شهرک های صنعتی خدمات مشاوره و کسب و کار در حوزه های مختلف از جمله بیمه، مالیات و کاریابی به مخاطبان ارائه می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.