صفحه اصلی / اسلایدر / حمایت وزارت صمت از صنایع دانش‌بنیان افزایش می یابد/رونق صنعت با مشارکت دانش‌بنیان ها
حمایت وزارت صمت از صنایع دانش‌بنیان افزایش می یابد/رونق صنعت با مشارکت دانش‌بنیان ها

حمایت وزارت صمت از صنایع دانش‌بنیان افزایش می یابد/رونق صنعت با مشارکت دانش‌بنیان ها

کسب و کار نیوز- استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از رویکردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم برای برطرف کردن موانع صنعت و حضور قوی‌تر در عرصه بین المللی با رویکرد صادرات‌محوری است. به گزارش ایرنا، یکی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، ورود به عرصه فناوری‌ها و ایجاد محصولات رقابت پذیر با افزایش کیفیت کالاهاست. دانش‌بنیان‌ها نه تنها منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شوند بلکه در تولید ناخالص ملی و صادرات نقش اساسی ایفا می‌کنند این امر در راستای پرداختن به جایگاه واقعی دانش‌بنیان‌ها در عرصه‌های مختلف به ویژه در صنعت است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سهم شرکت‌های دانش‌بنیان ۲ درصد از میزان تولید ناخالص ملی است هر چند این رقم پایین است اما با ایجاد زیست بوم دانش‌بنیان‌ها در کشور شاهد افزایش این سهم خواهیم بود. «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در اواسط آبان ماه امسال در نامه‌ای به مدیران کل صمت استان‌های سراسر کشور، رویکرد حمایتی وزارت صمت از صنایع دانش‌بنیان و صادرات محور این وزارتخانه را ابلاغ کرد.

در این نامه تاکید شده است: «از آنجا که سیاست‌گذاری توسعه صنعتی – معدنی کشور بر عهده ستاد وزارتخانه و اجرای آن برعهده استان‌ها و واحدهای صف است، لذا شایسته است معاونت‌ها و دفاتر تخصصی ستادی نسبت به تعیین اولویت‌ها و برنامه‌های توسعه در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی با رویکرد حمایت از صنایع دانش‌بنیان و صادرات محور با عمق تولید داخل حداکثری اقدام و براین اساس بر برنامه‌های واحدهای ذیربط نظارت و برای تسریع و تسهیل در امور آنان حداکثر تلاش را معمول و علاوه بر تایید ثبت سفارشات آنان در چارچوب سیاست‌های ابلاغی و رعایت سهمیه، ارزی بر تحقق اهداف مشخص شده برای رشد تولید نیز نظارت و در هماهنگی کامل با واحدهای ستادی نظارت مستمر بر ثبت آمار تولید و عرضه محصول در سامانه‌های ذیربط را داشته باشند.» در همین راستا و استفاده از توان شرکت‌های دانش بنان در حوزه صنعت از سوی وزیر صمت طی احکامی‌جداگانه، اعضا و دبیر کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان معرفی و منصوب شدند.

طبق اعلام وزارت صمت، این کارگروه در راستای اجرای توافق‌نامه مشترک پنج‌گانه میان «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «معاونت علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور»، «وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری» و «صندوق نوآوری و شکوفایی» با هدف رفع موانع رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و هدایت آنها به حل مسائل ملی و راهبردی، بین‌المللی‌سازی ظرفیت‌های دانش‌بنیان، ایجاد پیوند میان شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و همچنین ارتقای توان تحقیق و توسعه طرفین تشکیل شد.

اقدامات این کارگروه در زمینه دستیابی به «زیست‌بوم صنعت دانش‌بنیان کشور» و در نهایت تحقق «اقتصاد دانش‌بنیان» است. تشکیل این کارگروه منجر به ارتباط بین صنعتگران و دانش‌بنیانی‌ها را فراهم می‌کند تا بتوانند با استفاده از توان و ظرفیت یکدیگر سیاست‌ها و راهبردهای صنعت دانش‌بنیان را تدوین و بر اساس آن حرکت کنند. بر این اساس سیاست‌های حمایتی و تشویقی از دانش‌بنیان‌ها برای ورود به عرصه صنعت صورت می‌گیرد تا با رغبت بیشتری بتوانند چالش‌ها صنعتگران را برطرف کنند و منجر به عرضه محصولات رقابت پذیر در جامعه شوند.

آینده اقتصاد در دست دانش بنیان ها

مهدی غیبی، کارشناس فناوری اطلاعات

شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها با تغییر نگاه به راه اندازی مشاغل از شکل سنتی به دیجیتال، موجب رونق بازار کار شدند. نگاه سرمایه گذاران نیز از نگاه سنتی سرمایه گذاری به ندریج به سرمایه گذاری بر روی بخش خلاق و نگاه نو تغییر پیدا کرد. راهکار مناسب برای تحقق رشد اقتصادی نیز همین فرآیند است. اینکه نگاه از سمت بخش سنتی به سمت بخش دیجیتال تغییر پیدا کند.

چون حوزه فناوری اطلاعات ایجاد اشتغال مولد می‌کند، در کوتاه‌مدت اجرای برخی پروژه‌ها باعث بیکارشدن عده‌ای می‌شود. اما در درازمدت در این حوزه می‌توان بهترین عملکرد را مطابق با موازین اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب داشت. لذا وزارت ارتباطات در این حوزه رسالت مستقیمی برای ایجاد اشتغال ندارد، اما می‌تواند بستر ساز ایجاد اشتغال باشد.

استارت آپها، دانش بنیان ها و به طور کلی اقتصاد دیجیتال در هر حوزه‌ای که وارد شوند، باعث افزایش بهره‌وری و یا به عبارت دیگر مولد بودن می‌شود. اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود. در بحث اشتغال نیز ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد، اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد.

وقتی که بدنه سنتی سرمایه‌گذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایه‌ها می‌توانند کسب‌وکارهای خوبی را راه‌اندازی کنند، در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند داشت. امری که از سوی استارت‌آپ‌ها بیشترین نیاز به آن احساس می‌شود، امر سرمایه‌گذاری است. معمولا یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد.

یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد. شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه‌های مختلفی نیز وجود دارد. شرکت‌های دیگر یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.