سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده رشد ۵۷ درصدی دارد/تسهیل صدور پروانه ساخت مسکن
صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده رشد ۵۷ درصدی دارد/تسهیل صدور پروانه ساخت مسکن

صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده رشد ۵۷ درصدی دارد/تسهیل صدور پروانه ساخت مسکن

کسب و کار نیوز- مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، گفت: صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده در سه‌ماهه اول امسال، به صورت میانگین ۵۷ درصد افزایش یافته است. به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران،، محمد آیینی گفت: صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده در سه ماهه اول امسال، به صورت میانگین ۵۷ درصد افزایش یافته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ادامه داد: صدور پروانه ساختمانی در ۱۵۲ شهر روند افزایشی دارد. وی گفت: در سه ماهه دوم سال، به دلیل مشکلی که برای بیمه پروانه‌ها پیش آمد، صدور پروانه رشد کمتری (حدود ۲۰ درصد) داشت، اما با پیگیری‌ها، دوباره از مهر ماه شاهد روند رو به رشد صدور پروانه هستیم. آیینی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده برای تسهیل صدور پروانه، پیش‌بینی می‌شود در بهمن امسال شاهد رشد قابل توجهی در آمار صدور پروانه ساختمانی باشیم.

در همین رابطه استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تمرکز بر بافت فرسوده در داخل شهرها عاملی برای رشد جهشی تولید مسکن به شمار می رود، گفت: در این مناطق، زیرساخت های لازم مهیا بوده و می توان با هزینه های کمتر، زمینه ساخت واحدهای مسکونی را فراهم کرد.

محمدصادق معتمدیان افزود: بافت های فرسوده به علت اینکه داخل شهرها بوده و خدمات زیربنایی دارند، می توانند به سرعت در حوزه ساخت مسکن جدید کمک کار اجرای طرح نهضت ملی مسکن باشند. وی همچنین با اشاره به مزایای نوسازی بافت های فرسوده، خاطرنشان کرد: علاوه بر کاهش هزینه ها، زیباسازی شهر به ویژه در مناطق مرکزی صورت گرفته و در این خصوص گام های اساسی تری در آذربایجان غربی برداشته شود.

استاندار آذربایجان غربی به تاکید ویژه رئیس جمهور درخصوص تلاش مستمر و بدون وقفه در حوزه تامین مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرده و افزود: در آذربایجان غربی اقدامات خوبی بخصوص در حوزه تامین زمین صورت گرفته و رتبه های بالای کشوری را در اختیار داریم. معتمدیان همچنین با بیان اینکه مرحله دوم طرح، آماده سازی اراضی اختصاص یافته به نهضت ملی مسکن است، اضافه کرد: در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته و نیازمند تلاش بیشتر می باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اهتمام جدی در حوزه ایجاد خدمات زیربنایی در سایت های مربوط به نهضت ملی مسکن آذربایجان غربی، افزود: مرحله ساخت واحدهای مسکونی مربوط به نهضت ملی مسکن در حال انجام بوده و نسبت به اختصاص و آماده سازی زمین در این خصوص، اقدامات بیشتری باید صورت گیرد و تامین منابع مالی در این باره بسیار مهم و اساسی است.

استاندار آذربایجان غربی همچنین تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات در راستای توسعه شاخص های مسکن، توجه به ایجاد شهرهای جدید بوده و در این خصوص امکان توسعه در شمال استان را داریم. معتمدیان بر توجه به دهک های پایین و ارائه خدمات مناسب مسکن به این شهروندان نیز تاکید کرده و افزود: مسکن حمایتی با اولویت در دستور کار نهادهای مسئول آذربایجان غربی قرار گیرد. وی در پایان اظهار داشت: در کنار مسکن شهری، توجه ویژه ای نیز به ساخت مسکن اقتصادی روستایی داشته و رفع موانع پیش روی این طرح با سرعت در دستور کار باشد.

ضرورت جبران کمبود مسکن

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن

تاکنون به معنای واقعی بافت فرسوده‌ای احیا نشده، بلکه درواقع چندین پلاک تجمیع شده است. سیـاست‌هـای احیای بافــت نیز تاکنون بیشتر شامل مشوق‌هایی برای هــزینه‌هــای پــروانه‌هــای ســاخـت و تراکم‌های تشویقی نیز بوده است که چنین سیاست‌هایی مسئله را پیچیده‌تر می‌کند.

هیچ‌جای کشور بافتی احیا نشده، بلکه پلاک احیا شده است یا چندین پلاک تجمیع شده و  پلاک احیا شده است؛  درواقع به معنای واقعی بافتی احیا نشده است. بهتر است به جای اصطلاح بافت فرسوده از اصطلاح نقاط زایش شهری استفاده کرد. باید برای این نقاط چندین شاخص را در نظر گرفت؛ به عنوان مثال شاخص‌هایی همچون ریزدانگی، مساحت قطعات و پلاک‌ها و دسترسی‌ها و معابر و ساختار و شکل فضاها.

اگر بخواهیم برنامه‌ای برای احیا و نوسازی داشته باشیم باید این برنامه‌ها ناظر بر احیای بافت باشد. در روش‌های موجود، تراکم پلاک افزایش پیدا می‌کند و شاهد ترافیک جمعیتی، ترافیک ماشین‌ها و وسایل نقلیه هستیم که با این روش‌ها، بافتی احیا نمی‌شود. زمانی که بافتی احیا می‌شود ارزش افزوده پیدا می‌کند.

ولی مدلی که تاکنون برای احیای این نقاط زایش شهری اعمال‌شده درست نبوده، مدل‌های مبتنی بر تملیک اشتباه است. درواقع تاکنون وضعیت اینطور بوده است که توسعه‌گر با اجبار بافتی را تملک می‌کرد و ساکنان قدیمی بافت را از این منطقه خارج می‌کرده که این مدل اشتباه است.

درواقع روش درست این است که ساکنان فعلی باید در مراحل نوسازی بافت مشارکت داده شوند. اگر برای نوسازی بافت‌های فرسوده قرار باشد واحدهای جدیدی ساخت و ساز شود، منافع حاصل از آن باید بین ساکنان بافت و مالکان تقسیم شود. درواقع اگر قرار باشد ارزش‌افزوده‌ای هم ایجاد شود، ساکنان فعلی می‌توانند بهره مند شوند و با اعمال این روش، مشارکت اجتماعی نیز افزایش پیدا می‌کند.

طرح‌های تشویقی برای اصلاح بافت‌های فرسوده نیز کارایی ندارد. حتی ساختمان‌سازی در این بافت‌های فرسوده کوچه‌ها را شبیه به دندان کرده است. این نوع طرح‌های تشویقی راهکار مناسبی برای جبران کمبود مسکن نخواهد بود. به جای تجمیع خانه‌ها و طرح‌های نقطه‌ای بهتر است که کوچه‌ها با هم تجمیع شود به‌طور مثال چند کوچه تخریب شود و شهرک‌سازی شود تا مشکل بافت‌های فرسوده برطرف شود در غیر این صورت تراکم بخشیدن یا تخفیف در پرداخت عوارض راهکارهای مناسبی برای جبران کمبود مسکن نیست.

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.