شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، عیسی زارع پور در این دیدار با تقدیر از رویکرد جدید و خلاقانه هیأت عامل جدید صندوق نوآوری و شکوفایی که منجر به افزایش حمایت از شرکتهای دانشبنیان شده، گفت: یکی از جهتگیریهای اساسی دولت سیزدهم حمایت از شرکتهای دانشبنیان است که این حمایت را در عمل و از طریق تأمین مالی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی شاهد هستیم که این حمایت و ارائه تسهیلات در دو سال گذشته، بر اساس آمارهای موجود بهاندازه کل دو دولت گذشته است.
وی با بیان اینکه جای خوشحالی دارد که صندوق نوآوری و شکوفایی خود را با رویکردها و جهتگیریهای دولت در حمایت از شرکتهای دانشبنیان تطبیق داده است، افزود: بر اساس اعلام صندوق ۳۰ درصد و بر اساس اعتقاد ما ۵۰ درصد شرکتهای دانشبنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعال هستند که در این حوزه نیز خلاقیت، نوآوری و سرمایه انسانی حرف نخست را میزند و میتواند خیلی زود ارزشافزوده ایجاد کند.
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه حمایت از شرکتهای دانشبنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ما حائز اهمیت است گفت: بر این اساس ضروری است یک سازوکار ویژه برای همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق نوآفرین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود. حتی اگر بشود یک کمیته مشترک دائمی تشکل شود تا بهصورت مداوم و منظم وضعیت حمایت از شرکتهای دانشبنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کرد.
وی افزود: دو طرف ظرفیتهایی خوبی دارند و اگر سازوکارهای اجرایی طراحی شود، حتماً موضوع حمایت از شرکتهای دانشبنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطاعات دچار تحول خواهد شد بهخصوص که بر اساس برنامه هفتم توسعه تکالیف زیادی برای دستگاههای دولتی ایجادشده است که باید حداکثر استفاده از هوش مصنوعی و فناوریهای جدید را در جهت هوشمندسازی داشته باشند؛ این تکالیف نیز جز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان محقق نخواهد شد.
زارع پور ادامه داد: بر اساس برنامه هفتم توسعه وزارت ارتباطات نیز برای هوشمندسازی، مکلف به تأمین زیرساختها هم در بخش ارتباطی، هم در بخش پردازشی و هم در بخش تجهیزاتی شده است. بر این اساس ضروری است که صندوق نوآوری و شکوفایی نگاه ویژهای به این حوزه داشته باشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در چارچوب این تکلیف قانونی، وزارت ارتباطات و فناوری پروژه راهبردی و کلیدی فیبر نوری منازل و کسبوکارها را تعریف کرده است تا بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید ۲۰ میلیون «اتصال» به فیبر نوری منازل و کسبوکارها ایجاد شود؛ این در حالی است که ما در ابتدا ۲۰ میلیون «پوشش» را تا پایان دولت سیزدهم هدفگذاری کرده بودیم؛ بنابراین این پروژه یک بازار بزرگ برای تولید و اشتغال ایجاد میکند که اگر منابع صندوق نوآوری و شکوفایی هم کنار آن قرار گیرد میتواند باعث شتاب بخشی به این پروژه شود.
وزیر ارتباطات در ادامه با ابراز خشنودی از ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به موضوع حمایت از کسبوکارهای حوزه فضایی گفت: توسعه صنعت فضایی از جمله نیازهای کشور است. اعتقاد داریم که بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان خیلی زودتر از این باید به این حوزه ورود میکردند؛ چراکه در این حوزه نیز نوآوری و خلاقیت حرف نخست را میزند و باید در این رابطه از ظرفیت دانشبنیانها نهایت استفاده را بکنیم.
وی افزود: بر این اساس اعتقاد داریم ظرفیتهای همکاری زیادی میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد و باید با ایجاد کمیتههای مشترک کاری این ظرفیتهای بالقوه را بالفعل کنیم. رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این جلسه گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهعنوان یکی از وزارتخانههای مهم زیرساختی نقش مهمی در مسیر توسعه کشور دارد و بر همین اساس این آمادگی وجود دارد صندوق نوآوری و شکوفایی به بازوی وزارت ارتباطات در حوزه توسعه فناوری و نوآوری تبدیل شود.
طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی در ادامه با تأکید بر اینکه در این دولت شاهد یک همگرایی واقعی و عملی میان دستگاههای دولتی در حوزه حمایتها از شرکتهای دانشبنیان هستیم گفت: همه اعضای دولت تمامقد پایکار دانشبنیانها هستند که این جای خشنودی دارد اما ضروری است که همگرایی شکلگرفته به همافزایی هم تبدیل شود تا کارهای جزیرهای در این حوزه متوقف و از اتلاف منابع و زمان جلوگیری شود.
خیاطیان در خاتمه گفت: در صندوق نوآوری و شکوفایی برای ایجاد همافزایی و تجمیع ارائه خدمت به شرکتهای دانشبنیان این آمادگی وجود دارد و اعتقاد داریم از ظرفیتهای موجود باید نهایت استفاده را بکنیم تا شاهد رونق و شکوفایی شرکتهای دانشبنیان باشیم.
رشد تولید ناخالص با اقتصاد دیجیتال
مهدی غیبی، کارشناس فناوری
اقتصاد دیجیتال یکی از عوامل تغییر دهنده مفهوم اشتغال در اقتصاد است که در نهایت می تواند موجب افزایش رشد تولید ناخالص داخلی در کشور هم بشود. اقتصاد دیجیتال در واقع یک اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در اشکال مختلف است. عاملی که میتواند بستری برای جابهجایی پول و انجام تراکنش به منظور مبادلات مختلف باشد تا علاوه بر سرعت بالاتر نیاز به حضور و رفت و آمد فیزیکی در شهرها را هم کند.
در بستر اقتصاد دیجیتال تعریف سنتی اشتغال تغییر مییابد و اشتغال یک پدیده مولد است. زمانی ماشین جای انسان را میگیرد و با مکانیزه کردن خدمات بخشی از نیروهای سنتی از کار بیکار میشوند در عوض برخی دیگر از مشاغل جدید ایجاد شده و موجب ایجاد اشتغال میشود که البته تفاوت این دو در تخصصی بودن و مبتنی بر فنی بودن مشاغل است. در فضای جدید اشتغال مبتنی بر تخصص افراد و نه صرفا حضور فیزیکی افراد در محل کار است.
امروزه بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا سرمایه گذاری کلانی را بر روی حوزههای مرتبط با فناوری اطلاعات داشتهاند. امروزه حتی برخی کشورها برای فرار از مشکلات اقتصادی به فناوریهای ارتباطاتی و اطلاعاتی از جمله پولهای الکترونیکی روی آوردهاند. کشورها از بیتکوین به عنوان ابزاری به عنوان کنترل تورم استفاده میکنند. ضمن اینکه همین ارزهای دیجیتال میتوانند عاملی برای دور زدن تحریمها در کشور ما هم باشند.
توجه به حوزه فناوری اطلاعات میتواند به رشد تولید ناخالص ملی کشور کمک کند. اقتصاد دیجیتال در محورهای هوشمندسازی، صرفهجویی در انرژی و حتی توسعه گردشگری با معرفی محصولات و جاذبههای گردشگری به دیگر شهروندان دیگر کشورها میتواند نقش مهمی در رشد تولید ناخالص ملی داشته باشد.