شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ بند (خ) تبصره (۶) مالیات ستانی از خودروهای لوکس مورد توجه قرار گرفته است. از این رو انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سه میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد میشود.
طبق این قانون سازمان امور مالیاتی کشور، اطلاعات مربوط به خودروهای گرانقیمت را از فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی دریافت و پس از پالایش و استخراج اطلاعات مشمولان، مالیات متعلق بر اساس قواعد محاسباتی صادر و به مالکان ارائه میشود. سازمان امور مالیاتی بعد از شناسایی فرد به عنوان دارنده و مالک خودروی لوکس و گرانقیمت یک کلمه و رمز عبور برایش بصورت پیامک ارسال میکند و فرد با این کدها میتواند با مراجعه به سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir ضمن رویت پرونده مالیاتی خود، نسبت به انجام تکالیف قانونی اقدام کند.
طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، پایان بهمن آخرین فرصت پرداخت مالیات مالکان خودروهای لوکس است در صورتی که مالکان در زمان مقرر به سامانه جهت پرداخت مالیات اقدام نکنند بعد از اتمام این مهلت، از طریق صدور برگ مطالبه هم بصورت پیامکی و هم از طریق سامانههای سازمان اطلاعات بارگذاری و بصورت الکترونیکی ابلاغ خواهد شد.
بر اساس اعلام، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، تعداد خودروهای لوکس مشمول مالیات ۱۵۱هزار و ۹۲۴ خودرو بوده که در مجموع پیش بینی میشود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات از خودروهای گرانقیمت دریافت شود. شاهین مستوفی با اشاره به اینکه کمتر از یک ماه از ارسال پیامک به مالکان خودروهای لوکس و گرانقیمت میگذرد، گفته است که تاکنون ۷۷۵ نفر، مالیات خود را تسویه کردهاند که رقمی حدود شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از این طریق وصول شده است.
طبق گفته این مقام مسئول، پیامک پرداخت مالیات تنها برای مالکانی که هر یک از خودروهای آنها بالای سه میلیارد تومان قیمت دارد است، اگر کسی چند خودرو داشته باشد و مجموع آنها به بالای این رقم میرسد، مشمول مالیات بر خودروهای لوکس نخواهد بود. طبق این گزارش در این یک ماه پس از هشدار سازمان امور مالیای، از ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، تنها ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مالیات خودروهای گران قیمت یعنی چیزی معادل کمتر از نیم درصد وصول شده که رقم بسیار ناچیزی است.
طبق گزارش سازمان امور مالیاتی، از ابتدای امسال تا پایان مهرماه حدود یک هزار میلیارد تومان مالیات از لوکس سواران دریافت شده که این رقم نسبت به سهم چهار هزار میلیارد تومانی مصوب قانون بودجه ۲۵ درصد وصول شده است در حالی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۱۴ میلیون تومان بوده رشد ۲۲۲ درصدی را نشان میدهد. سهم خودروهای گرانقیمت از کل وصولی مالیات امسال حدود ۰.۲ درصد است که انتظار میرود این آمار تا پایان بهمن امسال روند صعودی داشته باشد.
نیاز صنعت خودرو به سرمایه گذاری
بابک صدرایی، کارشناس خودرو
درست است که پرداخت مالیات در حوزههای مختلف رویکردی مثبت است و این امر در اکثر کشورها با برخورداری از نظام مالیاتی قوی یا ضعیف در حال اجراست و این امر شامل خودرو نیز خواهد شد، اما با این تفاوت که قیمت خودرو در مقایسه با کشور ما بسیار متفاوت است و مسئله دیگر اینکه هزینههایی مانند عوارضی، گمرک و… در آن کشورها وجود ندارد. یا اینکه بسیار کمتر از ایران است. علاوه بر این همگان امکان دسترسی به چگونگی هزینه کرد مالیات در حوزههای مختلف را دارند. به این ترتیب مودیان با آرامش و میل بیشتری نسبت به پرداختهای مالیاتی اقدام می کنند.
مردم تمام خودروها را گران میخرند. خودرویی که در سامانه ۲ تا ۳ میلیارد تومان عرضه میشوند، با سقف ۲۰هزار دلار وارد شده است. خودروهای بیش از ۲۰هزار دلار که نمیتوانند وارد کشور شوند. وقتی این خودروها با قیمت ۲.۵میلیارد تومان در سامانه عرضه میشوند، اگر بیمه و ارزش افزوده هم اضافه شود، به نظر میرسد با دلار ۱۵۰هزار تومان وارد کشور شدهاند. یعنی خودرو ۱.۲میلیارد تومانی را با دلار ۱۵۰هزار تومانی وارد کردهاند.
این گرانی نشان میدهد که واردات خودرو بهجای کنترل بازار، سودهای کلان و عوارض کلان را نصیب دولت میکند. بنابراین دولت هم تعداد کمی میتواند وارد کند و روی همین تعداد کم درآمدزایی کند. با توجه به این که ما تمام خودروها را گران میخریم، خودروهای وارداتی هم گران هستند.
با توجه به اینکه این صنعت نیاز به سرمایه گذرای زیاد در حوزه های مختلف دارد و همچنین دانش و توان فنی لازم برای توسعه این صنعت از توان هر کشوری خارج است شرکت های خودرو سازی بزرگ با همکاری و تبادل امکانات، دانش فنی، طراحی و تولید و تاسیس شرکت های مشترک اقدام به تولید و عرضه محصول می کنند.
چند دهه تحریم و نبود ارتباط ادامه دار و متوازن با شرکت های بزرگ خودرو سازی باعث شد صنعت خودروسازی ایران با تمام ظرفیت های موجود به میزان مورد انتظار موفق به توسعه نشود.