سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تنها راه برون‌رفت از رکود، واردات خودرو است/ دستورالعمل مشخصی برای اخذ مالیات نداریم
تنها راه برون‌رفت از رکود، واردات خودرو است/ دستورالعمل مشخصی برای اخذ مالیات نداریم

تنها راه برون‌رفت از رکود، واردات خودرو است/ دستورالعمل مشخصی برای اخذ مالیات نداریم

کسب و کار نیوز- سعید موتمنی در خصوص برون‌رفت از وضعیت موجود بازار خودرو گفت: تنها راه کاهش قیمت‌ها، واردات خودرو و خروج بازار از دست انحصارگران است. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران تصریح کرد: واردات خودرو یکی از راهکارهای موثری است که می‌تواند باعث رشد کیفی و رقابتی کردن بازار داخلی شود و نوسانات موجود در بازار نیز تا حد قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، وی در مورد چالش های این اتحادیه گفت: مهمترین مشکل ما در بخش مالیاتی است. متاسفانه دستور العمل مشخصی برای اخذ مالیات نداریم و اعمال سلیقه ممیزها باعث بروز مشکلات عدیده و آسیب به صنف ما و بالطبع رکود بازار شده است. بیشتر کسانی که به قوانین مالیات آگاهی دارند اصلا از این صنف خارج شده اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران ادامه داد: به دلیل مشکلات ارزی نمی توانیم مستقیم از خودروساز خرید کنیم؛ ضمن اینکه کارمزدی هم که دریافت می کنیم به دلیل مشکلات خریداران مجبوریم بسیار کمتر از مصوبه دریافت کنیم. حال با این سود کم باید مالیاتی چندبرابر دریافتی خود بپردازیم.

موتمنی خواستار شفافیت اینتا کد نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو شد و گفت: ضرایب و اینتا کد مالیاتی اعضای اتحادیه باید کارشناسی مناسب شود؛ چرا که ادامه این روند باعث تعطیلی فعالان این حوزه خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما هزینه های سربار زیادی داریم که باید بر حسب داده ها و پوز هم مالیات پرداخت کنیم. طبق استناد رای دیوان عدالت اداری مغازه داران نباید پول تابلو پرداخت کنند ولی با اعمال سلیقه برخی کارشناسان از تابلوها هم مالیات دریافت می شود.

موتمنی افزود: در حال حاضر نیاز امروز جامعه خودرویی کشور به واردات است و از سال ۹۷ که واردات خودرو ممنوع شد شاهد بالا رفتن قیمت بی رویه خودرو هستیم. اگر واردات صورت بگیرد قیمت خودروهای وارداتی که بیش از هشت برابر شده کاهش خواهد یافت و این مسئله بر کاهش قیمت خودروهای داخلی نیز تاثیر گذار است.

وی تصریح کرد: واردات خودرو یکی از راهکارهای موثری است که می‌تواند باعث رشد کیفی و رقابتی کردن بازار داخلی شود و نوسانات موجود در بازار نیز تا حد قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

موتمنی اظهار کرد: ‌واردات خودرو باید به صورت برنامه‌ریزی شده صورت بگیرد. یکی از مزیت های واردات خودرو سوق دادن خودروسازان به سمت کیفی‌سازی بیشتر تولیدات داخلی است. به هر حال زمانی که خودروساز بداند، برندهای خارجی در بازار داخل وجود دارند، تلاش می‌کند تا سطح کیفی محصولات خود را افزایش دهد و بازار رقابتی ایجاد می شود که باعث متوزان شدن قیمت ها می گردد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: حق مصرف کننده داخلی است که از خودروی با کیفیت استفاده کنند. درچند سال اخیر به دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو توان مصرف کننده برای خرید اتومبیل دلخواه کاهش یافته است. امیدوار هستیم این طرح هرچه زودتر اجرایی شود تا تعادل در قیمت بازار خودرو صورت بگیرد.

موتمنی افزود: در حال حاضر در بازار خودرو انحصار وجود دارد که با واردات خودرو این مسئله مرتفع می شود و قطعا واردات خودرو زمینه توانمندی تولیدکننده داخلی را فراهم می سازد و باعث کاهش قیمت ها خواهد شد

وی همچنین بیان کرد: اکثر سرمایه گذاران در بازار خودرو که در سامانه یکپارچه فروش خودرو به دلیل فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروها ثبت نام کرده بودند وقتی می‌بینند فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار تنها یک تا دو درصد است و حتی در مواردی کمتر از قیمت کارخانه هم شده است، دیگر تمایلی به خرید از سامانه ندارند. از سویی می‌ترسند که قیمت در بازار کمتر هم شود.

موتمنی ضمن تاکید بر این که در حال حاضر در بازار، معاملات به دلیل بحث واردات خودرو در نقطه صفر است و مردم منتظر آئین نامه و جزئیات واردات خودرو هستند، تصریح کرد: در حال حاضر خریدار و فروشنده بلاتکلیف هستند. با شروع واردات نه تنها بازار خودرو رونق می‌گیرد؛ بلکه خریدار و فروشنده هم تکلیف خود را می‌دانند.

وی در پایان سخنان ضمن تاکید بر رفع معضلات مالیات از سوی دولت اظهار داشت: وقتی درصد سرمایه ما به دلیل تورم کاهش پیدا کرده عملا نباید مالیاتی پرداخت کنیم. ما خواهان شفافیت مالیاتی و اجرای عدالت مالیاتی و تدوین منشور مالیاتی هستیم تا جلوی اعمال سلیقه ای مودیان گرفته شود.

همچنین مطالعه کنید:

برای رفع موانع صادراتی/دانش‌بنیان‌های توانمند مستقر در پارک‌ها حمایت می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز ، امیرحسین میرآبادی پس از امضای تفاهمنامه همکاری با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.