صفحه اصلی / اسلایدر / رئیس‌جمهور: قاچاق کالا به مثابه خنجری بر پیکر تولید است/مقابله مستمر با قاچاق کالا و ارز
رئیس‌جمهور: قاچاق کالا به مثابه خنجری بر پیکر تولید است/مقابله مستمر با قاچاق کالا و ارز

رئیس‌جمهور: قاچاق کالا به مثابه خنجری بر پیکر تولید است/مقابله مستمر با قاچاق کالا و ارز

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس‌جمهور در این جلسه قاچاق کالا را به مثابه خنجری بر پیکر تولید توصیف و در ضرورت مبارزه با قاچاق کالا گفت: محور اقتصاد مقاومتی تولید است و همه باید در جهت رونق آنکه متضمن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی است، تلاش و مبارزه با قاچاق کالا را وظیفه خود بدانند. آیت‌الله رئیسی با تاکید بر ضرورت شناسایی و برخورد با قاچاق سازمان‌یافته و قاچاقچیان عمده، تحقق این مهم را از وظایف تمامی دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های اطلاعاتی و فراجا دانست و گفت: مبارزه با قاچاق کالا باید به نحوی صورت گیرد که مردم شاهد وجود کالاهای قاچاق در بازار نباشند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه طرح ساماندهی ته‌لنجی‌ها و کالاهای ملوانی بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی اکنون در نوبت تأیید شورای نگهبان قرار دارد، ضمن توصیه مسئولین امر به تعامل با ملوانان، بر تعیین ضوابط ساماندهی واردات کالاهای ته‌لنجی و ملوانی و اطلاع‌رسانی به ملوانان تأکید و وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرد کالاهای مجاز در این زمینه را تعیین، تعرفه‌ها را مشخص کند و موارد را به اطلاع ملوانان برساند. آیت‌الله رئیسی عدم برخورد جدی با قاچاق کالا را موجب تضعیف حاکمیت دانست و تاکید کرد: نتایج هماهنگی‌ها، پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی این ستاد و سایر دستگاه‌های ذیربط، باید به صورت عینی در جامعه قابل مشاهده باشد.

در این جلسه که با حضور وزرا و مدیران مرتبط با موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، ۵ مصوبه شامل «مکانیزم ارزش‌گذاری کالاهای مشمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز»، «توقیف وسایل نقلیه عمومی حامل مسافر مورد استفاده در جرائم و تخلفات موضوع تبصره ۶ ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز»، «تعیین ارزش کالاهای ممنوعه»، «دستورالعمل سامانه پرونده‌های قاچاق کالا و ارز» و «برنامه‌های اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۴۰۲ مشتمل بر ۱۱۴ راهبرد، ۵۹ اقدام اساسی و ۱۷۸ برنامه اجرایی» به تصویب اعضا رسید.

شرایط کاهش امکان قاچاق

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

در حال حاضر مشکل اصلی کشور ما نظام توزیع است. اگر دولت بتواند با طراحی سامانه های رصد کالا از مبدا تا مقصد، طراحی سامانه های نقل و انتقال پولی و تراکنش ها از فراران مالیاتی، نظام توزیع را اصلاح کند، می تواند در این شرایط به وجود آمده وضعیت یارانه رسانی به مصرف کننده را به صورت کامل حفظ و امکان قاچاق را به شدت کاهش دهد.

گاهی کالاها مصرفی نهایی اند که واردات این کالاها به ضرر تولید داخلی است و منجر به انحراف الگوی مصرف می شود. گاهی کالاها سرمایه ای یا جزء مواد اولیه است که این دو حالت دارد؛ اگر مشابه داخلی وجود دارد که واردات آن به ضرر تولید داخلی است و اگر مشابه تولید داخلی وجود ندارد؛ سؤال این است که چرا روی تولید مشابه داخلی این کالاها سرمایه گذاری نمی شود؟ باید به گونه ای حمایت شود تا این کالاها در داخل کشور و به عنوان رقیب و بدیل تولید شوند. بنابراین بی برنامگی در واردات ضررهای متعددی به صادرات، تولید و الگوی مصرف وارد می کند.

ما اگر تاریخ دو، سه قرن گذشته اقتصاد را بررسی و مرور کنیم، پیشرفته ترین کشورها، محکم ترین برنامه های حمایتی را برای خودشان رقم زده اند. اروپا با توصیه های دانشمندشان به نام فردریک لیست، بیش از ۲۰۰ سال است که از صنایع خودشان حمایت می کنند؛ آمریکا نیز همین طور است و کاملا از صنایع داخلی خود حمایت می کند.

عامل انسانی عامل موثر نهایی در قاچاق است.هر کاری به افراد انجام دهنده آن وابسته است و هرجا افراد صالحی باشند این اتفاق نمی‌افتد. عملکرد برخی از سازمان ها عملا به قاچاق کالا کمک می‌کند و قاچاق از مبادی رسمی‌و غیر رسمی‌صورت می‌گیرد. باید مسئولان دولتی مدیریت جهادی داشته باشند. برخی مدیران دولتی مدیر نیستند بلکه اشغالگران پست‌ها و طالبان ثروت و قدرتی هستند که حاکم شده‌اند.

وقتی افراد سوپر میلیاردر قدرت را در دست دارند، معلوم است که برخی زیر دست‌ها برایشان اهمیت ندارد که افراد صالحی باشند. مشکلات قاچاق در کشور ریشه‌ای است. «الناس علی دین ملوکهم». وقتی برخی مسئولان در خانه‌های میلیاردی زندگی کنند، چه انتظاری می‌توان داشت که افراد پایین دست آدم‌های دلسوزی باشند.هر روز اوضاع بدتر می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

پرواز‌های رفت و برگشت اربعین نرخ گذاری می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.