صفحه اصلی / سرخط خبرها / مهار تورم با رونق تولید
مهار تورم با رونق تولید

علی قنبری، اقتصاددان

مهار تورم با رونق تولید

سرمقاله

ایجاد فضای آرام در اقتصاد و سیاست منجر به افزایش کیفیت تولید خواهد شد. رشد تولید به فضای آرام سیاسی و اقتصادی نیاز دارد. به نوعی رشد تولید وابسته به فضای سیاسی است. افزایش ارتباطات با دیگر کشورها بخصوص کشورهای همسایه و ایجاد فضای تبادلات تجاری به تولید فرصت رشد کردن می دهد.
به عبارت بهتر ایجاد فضای آرام سیاسی و گسترش همکاری با کشور‌های همسایه و سایر کشور‌ها می‌تواند فضای خوب و امیدوارکننده‌ای را در اقتصاد به ارمغان آورد. افزایش همکاری با دیگر کشورها همچنین به ثبات نرخ ارز منجر خواهد شد. ثبات نرخ ارز یکی دیگر از مهم ترین شرایط رونق تولید است. با ثبات نرخ ارز مواد اولیه در دسترس تر و ارزان تر خواهد شد. تولید برای تهیه مواد اولیه امروز درگیر مشکلات بسیاری شده است. نوسانات ارزی اجازه تولید و رقابت در فضای جانی را تولیدکننده ایرانی گرفته است.
افزایش ارتباط با کشور های دیگر منجر به رشد سرمایه گذاری در کشور خواهد شد. تولید برای رونق و رشد به سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز دارد. مناسبات اقتصادی و سیاسی با دیگر کشورها منجر به شکل گیری امنیت برای سرمایه گذاران خواهد شد. با افزایش سرمایه گذاری، سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی تامین می شود و کسری منابع این واحدها جبران خواهد شد.
افزایش سرمایه‌گذاری در کشور بدون ورود بخش خصوصی داخلی و خارجی قوی امکان‌پذیر نیست. درواقع باید پذیرفت دولت به تنهایی در تأمین مالی پروژه‌ها شکست خواهد خورد و با توجه به محدودیت‌های ارزی که با آن مواجه است و با توجه به افزایش هزینه‌ها، لاجرم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تأمین مالی پروژه‌ها امری مهم و ضروری به شمار می‌رود.
از طرفی دیگر رشد تولید لازمه مهار تورم است. اگر می‌خواهیم تورم مهار شود باید رشد تولید اتفاق بیفند. در اصل بدون رشد تولید نمی‌توان انتظار مهار تورم را داشت. به عبارت بهتر رشد تولید به افزایش عرضه در بازار منجر می‌شود و وفتی عرضه افزایش پیدا کند قیمت‌ها خواهد شکست و فراوانی محصول در بازار ایجاد می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

سقف اجاره بهای مسکن در ۳۱ استان کشور ابلاغ شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.