چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / واردات خودرو تداوم یابد
واردات خودرو تداوم یابد

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

واردات خودرو تداوم یابد

سرمقاله

صنعت خودرو در ایران با سیاست عجین شده است. هر اتفاقی در سیاست داخلی و خارجی روی این صنعت تاثیر می گذارد. هرچند عموما جهات گیری اقتصاد در نیمه دوم سال با واقعی تر شدن قیمت ارز مشخص می شود. اما در طول یک سال و نیم گذشته تنها شاهد گفتار درمانی در حوزه خودرو بوده ایم. در طول این دوره تعداد بسیار اندکی خودرو وارد شده است و وضعیت بازار خودروی داخلی نیز مناسب نیست.
هرچند که برخی از مسئولان واردات خودرو را ناجی حل مشکلات این صنعت می‌دانند اما واردات فقط یکی از اقدامات و راهکارهای این حوزه است که به ‌تنهایی و بدون توجه به سایر موضوعات، راهگشای رفع مشکلات صنعت خودروسازی نیست.
البته واردات خودرو باید انجام بشود و شکی در آن نیست. اما باید دو مشخصه را برای واردات خودرو حتما رعایت کرد. یک مورد این‌که واردات خودرو باید پیوستگی داشته باشد. مورد دوم هم این‌که تعداد واردات خودرو باید تاثیرگذار باشد. با وارد کردن ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو می‌توان تاثیر روانی و عملی بسیاری بر بازار گذاشت.
اما اگر واردات خودرو به تعداد بسیار کمی بخواهد انجام شود و در حد ۱۰ تا ۱۵ یا ۲۰ هزار خودرو باشد، آن‌چنان تاثیری بر بازار نخواهد داشت. البته تاثیر روانی کوتاه‌مدتی بر بازار می‌گذارد، اما بعد از آن؛ خاصیت گفتاردرمانی آن از بین می‌رود و بازار خودرو دوباره به سمت مناسبات قبلی خود بازخواهد گشت.
در حال حاضر، باتوجه به شرایط بازار خودرویی جهان که جریان تولید و عرضه خودروهای صفر کیلومتر در دنیا بسیار محدود شده و متقاضیان خودروهای نو باید بعضا تا چند ماه در انتظار باشند، استقبال از خودروهای کارکرده بسیار رونق یافته و حتی در کشورهای پیشرفته هم این بازار با اقبال بیشتر مواجه شده است.

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.