شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشانکرد: توسعه تجارت با کشورهای همسو و مقاصدی که پیش از این مورد غفلت بودهاند، راهبرد دولت سیزدهم از آغاز فعالیت بود که در همین راستا توسعه مبادلات تجاری با آمریکای جنوبی، کشورهای آسیایی و قاره آفریقا در دستور کار قرار دارد.
وی بیانداشت: در همین پیوند، عضویت در اتحادیه اقتصادی شانگهای و بریکس نوید توسعه تجارت و دستیابی به بازار بسیاری از کشورها را دارد. این مقام مسوول با بیان اینکه اهمیت این روز بر هیچکس پوشیده نیست و باید صادرکنندگان را ارج بنهیم، اظهار داشت: بیش از یک دهه است که رهبر معظم انقلاب شعار سال را توسعه اقتصادی نامگذاری کرده اند و باید گفت توسعه اقتصادی بدون پیوست صادرات محقق نخواهد شد، به همین دلیل روز ملی صادرات مهم ترین روز تقویم کشور محسوب می شود که هر ساله توجه بیشتری را به خود جلب می کند.
ضیغمی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید و هفته دولت به تحول در تجارت خارجی کشور اشاره داشتند، تصریحکرد: پارسال ۵۳ میلیارد دلار صادرات انجام شد و توانستیم به رکورد بی سابقه ای در این بخش دست یابیم که نشان می دهد به سمت پرداخت خرج کشور از این مسیر حرکت می کنیم.
وی با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال افت ۳۰ درصدی صادرات در بخش انرژی را شاهد بودیم که به دلیل کاهش ارزش در بخش پتروشیمی و معدنی بود، تاکید کرد: ۲۹ درصد رشد وزنی در همین مدت رقم خورد که بیشتر مربوط به بخشهای صنعت، معدن و کشاورزی بود و تاکنون ۲۴ میلیارد صادرات انجام شده است که امیدواریم تا پایان سال این کاهش جبران شود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه همه ابزارها را برای فراهم کردن زیرساختها مورد استفاده قرار داریم، تاکید کرد: صدور مجوز ۱۰۰ نمایشگاه خارجی، برپایی نمایشگاههای مختلف داخلی، برگزاری همایش توسعه تجارت به کشورهای غرب آفریقا و «ایران اکسپو» با حضور یکهزار و ۳۰۰ تاجر از ۷۰ کشور، از جمله اقداماتی بود که نوید توسعه تجارت را به دنبال داشته است.
تعداد رایزنان بازرگانی به ۴۵ نفر افزایش مییابد
وی با اشاره به اعزام ۲۰ رایزن بازرگانی به کشورهای هدف با وجود همه مشکلات، تصریح کرد: تا پایان سال آینده این رقم به ۴۵ رایزن خواهد رسید، اما این تعداد کافی نیست، زیرا بسیاری از کشورهای بیش از یک رایزن برای پیگیری اهداف خود در یک مقصد دارند و یک نفر نمیتواند نیاز توسعه تجارت کشور را تامین کند.
ضیغمی با بیان اینکه ایجاد نمایندگی سازمان توسعه تجارت در کشورهای هدف را دنبال میکنیم، تاکید کرد: در کشورهایی که امکان اعزام رایزن نبود، اقدام به برپایی مرکز تجاری در این کشورها کردیم که اکنون در ٣۵ کشور ۵٠ مرکز تجاری داریم، پیش از این در این زمینه شرایط نامنظم و آشفته بود.
وی با اشاره به راهاندازی شرکتهای مدیریت صادرات برخلاف غفلتها در دهههای گذشته، تاکید کرد: در ۱۰ سال گذشته سرمایهگذاری در زمینه دانش بنیانها افرایش داشت که این بخش در حوزه صادرات شکوفا نشدهاند، اما ٢۵ درصد بیشتر از سایر شرکتها به این بخش مشوقهای صادراتی ارائه میشود.
تصویب بسته حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی در دولت طی هفتههای آینده
رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به موفق نبودن در تک نرخی کردن ارز گفت: برای صادرات خرد اقداماتی انجام دادیم که با نرخ بهتری محصولات خود را به فروش بگذارند، ارز خود را بازگردانند و تسویه کنند. وی با اشاره به تهیه بسته حمایتی از صادرات خدمات فنی و مهندسی خاطرنشان کرد: این بخش نقش مهمی در صادرات دارد که این بسته حمایتی تا هفتههای آینده به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ضیغمی با تاکید بر اینکه مشوقهای صادراتی یکی از ابزارهای توسعه صادرات محسوب میشود، تصریح کرد: استفاده از این ابزار برای افزایش صادرات نباید در پایان سال و در زمان محدود انجام شود؛ بلکه حجم هزار میلیارد تومان باید در ابتدای سال یا به طور مستمر تخصیص داده شود تا بتوان اقدامات موثری را رقم زد و در جهت تکریم از صادرکنندگان مورد استفاده قرار داد.
تمرکز بر تولید صادرات محور
عبدالمجید شیخی، اقتصاددان
توسعه صادرات به تقویت ذخایر ارزی و افزایش تراز حسابهای جاری کشور منجر شده است. هر اندازه بر روی تولید صادرات محور تمرکز داشته باشیم ارزآوری و رشد اقتصادی را رونق خواهیم داد. تولید از ابتدا باید صادرات محور باشد. ارزآروی باید هدف نخست تولید شود. خطوط تولید باید کالای باکیفیت تولید کنند تا در بازارهای جخانی مشتری داشته باشد و کیفیت کالای تولید شده باید با نمونه خارجی مطابقت و برابری داشته باشد.
دولت سیزدهم برخلاف دولتهای قبلی که رویکرد بسته تری نسبت به تعامل با دنیا داشت و محور فعالیتهای خود را بر ارتباط گیری و مبادلات اقتصادی با غرب گذاشته بود، تعاملات اقتصادی خود را به چند کشور غربی یعنی اروپایی محدود نکرد. بلکه با نگاه وسیعتر با اذعان به این موضوع که هر تعامل تجاری و روابط اقتصادی و سیاسی با دنیا به نفع منافع ملی ایران تمام میشود – رشد اقتصادی را کلید زده است.
پیشرفتهترین و توسعه یافتهترین اقتصادهای دنیا از معامله و تجارت با سایر کشورها گریزان نیستند، بلکه تعامل با هر کشوری را به نفع منافع خود ارزیابی کرده و به دنبال باز کردن پنجرههای جدید تجاری به روی کشور و اقتصاد خود هستند. به نظر میرسد دولت سیزدهم براین اساس، سیاست گذاریها و مسیر درستی را در پیش گرفته که در نهایت به تولید، صادرات و ارز آوری کشور منتهی میشود.