صفحه اصلی / اسلایدر / نرخ بیکاری در تابستان امسال به ۷.۹ درصد رسید/افزایش نرخ مشارکت اقتصادی
نرخ بیکاری در تابستان امسال به ۷.۹ درصد رسید/افزایش نرخ مشارکت اقتصادی

نرخ بیکاری در تابستان امسال به ۷.۹ درصد رسید/افزایش نرخ مشارکت اقتصادی

کسب و کار نیوز- مرکز آمار ایران از کاهش نرخ بیکاری تابستان امسال به ۷.۹ درصد خبر داد و اعلام کرد: جمعیت شاغلین در این فصل ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۰۷ هزار نفر افزایش داشته است. مرکز آمار ایران با انتشار نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ۱۴۰۲ افزود: بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۷.۹ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ۱۴۰۱) ، ۱.۰ درصد کاهش یافته است. در تابستان ۱۴۰۲، به میزان ۴۱.۶ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ۱۴۰۱) ۰.۶ درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۰۷ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ۱۴۰۲، بخش خدمات با ۵۰.۵ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴.۰ درصد و کشاورزی با ۱۵.۵ درصد قرار دارند. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۰.۱ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ۱۴۰۲ بیکار بوده‌اند.

بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۴۰۲) ۲.۹ درصد کاهش یافته است. بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان می‌دهد که ۱۵.۰ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در تابستان ۱۴۰۲ بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان ۱۴۰۱، به میزان ۱.۲ درصد کاهش یافته است.

در تابستان ۱۴۰۲، بررسی سهم جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۷.۹ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۹.۸ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.

اشتغالزایی نیازمند سرمایه گذاری

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

آمارهایی که از سوی دولت و برخی نهادهای مرتبط اعلام می شود مورد ابهام دارد. اینکه نرخ بیکاری کاهش یافته باید به شواهد مراجعه کرده و با استناد به مشاغلی که ایجاد شده آمارها را اعلام کنیم. اینکه دولت معتقد است در کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی موفق عمل کرده، باید راستی آزمایی شود. اعلام شود این مشاغل در چه زمینه ای ایجاد شده است. هرچند اقدامات خوبی در دولت برای ایجاد اشتغال انجام شده و وضعیت اشتغالزایی از اوایل روی کار آمدن دولت سیزدهم بهتر شده، اما لازم است برای هموارسازی این مسیر تمامی دستگاههای مرتبط مشارکت داشته باشند.

تلاش دولت برای احیای واحدهای تولیدی که از زمان شیوه کرونا و با به هر دلیل دیگری نیمه تعطیل و تعطیل شده بودند مناسب است. با اوج گیری کرونا بسیاری از مشاغل نابود شد و بسیاری از مشاغل از بین رفت. اگر بتوان تمامی واحدها را به چرخه تولید برگرداند، که این مهم مستلزم هدایت نقدینگی به سمت تولید است، اشتغالزایی مناسبی شکل خواهد گرفت.

در بخش خدمات، رویه‌ای که به طور معمول بعد از کرونا در کشور ایجاد شده، قابل قبول است. خیلی از مشاغل احیا شده و روند آن افزایشی بوده است. اما در بخش صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری داریم، چون صنایع ما دولتی است. به عبارتی برای ایجاد شغل در بخش صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین داریم.

از سوی دیگر تورم افزایشی که در یک‌ سال گذشته داشتیم، منجر به کاهش درآمد مردم شد. کاهش درآمد، افزایش تقاضا یا تقاضا در بازار را کاهش می‌دهد. وقتی تقاضا برای خرید در بازار کاهش پیدا می‌کند، به همان میزان تنزل در کسب‌وکار را در کشور را می‌توانیم در کشور شاهد باشیم. این واقعیتی است که وجود دارد و این‌ها گزاره‌هایی است که منطقا می‌شود برای شرایط بازار در نظر گرفت که کاهش و تنزل یک درصدی نرخ بیکاری را زیر سوال می‌برد.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.