صفحه اصلی / سرخط خبرها / سرمایه‌گذاری بانکها در بخش‌ مولد
سرمایه‌گذاری بانکها در بخش‌ مولد

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

سرمایه‌گذاری بانکها در بخش‌ مولد

سرمقاله

ایران به عنوان مبدع قانون بانکداری اسلامی به اسم قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال شصت و دو را راه اندازی کرد. ما به عنوان ابداع کننده بانکداری اسلامی در دنیا شناخته شدیم. متاسفانه قانون عملیات بانکی بدون ربا باید راه اندازی می شد تا این ناترازی ها اتفاق نیفتد. قانون بانکداری اسلامی باید جایگزین قانون عملیات بانکداری بدون ربا شود.
بانکها خلق اعتبار می کنند و این اقدام شبهه ربا دارد. این اقدام قانونی نیست و اضافه برداشت خلاف شرع است. بانک های خصوصی هم کار غیرقانونی می کنند. چون مجوز تاسیس بانک یک حق عمومی است و دادن حقوق عمومی به اشخاص حقیقی کار غیرقانونی است.
تمامی این اقدامات خلاف قانون است. خلق اعتبار باید تعدیل شود. بانکها باید با توجه مانده حقیقی خود تسهیلات بدهند. تسهیلات باید به بخش مولد برود. مجوز بانکهای خصوصی باید به مجوز بانکهای تعاونی تغییر یابد. بنابراین بانک خصوصی از نظر شرعی غیرقانونی است. باید در این رابطه اقدامات مناسب انجام شود.
بانکهای خصوصی بیشتر به سهامداران خود تسهیلات می دهند و بخش مولد سهمی در تسهیلات بانکهای خصوصی ندارد. بانکها در حال بنگاه داری هستند. املاک زیادی دارند و با خرید و فروش آنها پول های کلان به جیب می زنند. پاداش های میلیاردی به هیات مدیره ها تعلق پیدا می کند.
امروز بانکها خود عامل تورم شده اند. به نرخ تورم دامن می زنند. فاکتور سازی های صوری دارند. اقدامات غیرقانونی بسیاری در شبکه بانکی در حال وقوع است. شبکه بانکی روی اقدامات غیرقانونی خود کلاه شرعی می گذارد.
اشخاصی که طرح بانکداری اسلامی را در مجلس نهم تهیه کردند در مجلس دهم و یازدهم حاضر نیستند. قرار بود این طرح در مجلس مطرح و تصویب شود و جایگزین قانون عملیات بانکی بدون ربا شود. اما متاسفانه تا به امروز خبری از از اجرای بانکداری اسلامی نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.