به گزارش کسب و کار نیوز، امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خصوص رویداد ملی تجارت الکترونیک که از ۲۴ مهر ماه آغاز خواهد شد، گفت: قرار است شبکهسازی بخش خصوصی در حوزه تجارت الکترونیک را در این رویداد روز تجارت ملی الکترونیک شروع کنیم و در رویدادهای آینده ادامه دهیم. علاوه بر نشستهای شبکهسازی اختتامیه رویداد جوانهها را نیز خواهیم داشت. این رویداد کار مشترک بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و ما است و هدف آن آشنایی جوانان و نوجوانان با این مدلهای کسب و کار است.
وی افزود: با توجه به حضور مقامات کشوری و مجلس، یک پنل برای تعدادی از کسب و کارها در نظر گرفتیم تا بتوانند مسائل خود را به نمایندگی از کل اکوسیستم مطرح کنند. حوزه تجارت الکترونیک ظرفیت بسیار بالایی دارد. سال گذشته ۱۸۰۰ همت گردش مالی این حوزه بوده است اما آنطور که باید به این بخش پرداخته نشده است. باید تلاش کنیم تا جایگاه واقعی فعالان این حوزه شناخته شود و مسئولان نیز با مشکلات آنها آشنا شوند. تنها با همکاری همه فعالان است که میتوانیم به اهداف تعیین شده در رشد حوزه تجارت الکترونیک که حداقل حفظ رشد حدود ۵۰ درصدی سال گذشته است، برسیم. ظرفیت رشد تجارت الکترونیک حداقل دو برابر چیزی است که امروز وجود دارد. در حوزه پخش دارو مرکز به شدت پیگیری هستیم و تسهیل باید انجام شود و امسال شاهد نتایج آن خواهیم بود. در حوزه پرداخت جزو پنج کشور اول دنیا هستیم که نسبت پرداخت اینترنتی به نقدی بسیار بالایی داریم.
کاهش تعداد تراکنشهای پرداخت به دلیل بسته شدن درگاههای غیرمجاز
رئیس مرکز تتا گفت: سال گذشته پالایش درگاههای پرداختیاری انجام شد. بخشی از تعداد کاهش تراکنشها که رخ داده مربوط به بسته شدن درگاههای غیرمجاز بوده است. علت اصلی حجمه به اینماد نیز همین بود که درگاهها در حال بسته شدن بودند. عمده درگاههای بسته شده به سایت های قمار، فروش کالاهای غیر مجاز و پولشویی بوده است. در سال گذشته عمده درگاههای پرداختیاری غیرمجاز بسته شدند. بخش عمده این درگاهها تعداد تراکنش پایینی داشتند. حدود ۹۶ درگاههای فعال امروز پالایش شدهاند.
عرضه سه محصول ایرانی در پلتفرمهای خارجی/ زعفران و خشکبار در صف اول
وی با بیان اینکه حوزه صادرات یکی از حوزههای اصلی مورد توجه ما است، گفت: یکی از راهکارها این است که شرکتهای صادراتی را حمایت کنیم. راهکار دیگر این است که شرکتهای دارای ظرفیت را با شرکتها خارجی مرتبط کنیم. این کار را با اتصال دو شرکت با شرکتهای روسی و دو شرکت با شرکتهای چینی آغاز کردیم اما این تجربه موفق نبوده است و علت آن تفاوت در شاخصهای کاری شرکتهای ما با شرکتهای خارجی است. بنابراین در حال اصلاح نوع این ارتباط هستیم.
کلاهدوزان ادامه داد: کار دیگر این است که تولیدکننده یا عرضه کننده داخلی را مستقیم به شرکتهای عرضهکننده خارجی متصل کنیم. امروز سه محصول متصل شده است. در مورد زعفران، یکی از خشکبارها و یک محصول دیگر این اتفاق با استفاده از ظرفیت پیمان شانگهای در حال رخ دادن است. تلاش داریم این تعداد را به ۲۰ محصول برسانیم اما در این حوزه عقب هستیم.