پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / نگرانی از کمبود ارز در کشور نداریم
نگرانی از کمبود ارز در کشور نداریم

نگرانی از کمبود ارز در کشور نداریم

کسب و کار نیوز- عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در 6 ماه اول سال بیش از 25 میلیارد دلار واردات داشته‌ایم و ارز آن تأمین شده، بنابر این نگرانی از کمبود ارز در کشور نداریم.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدحسین فرهنگی در مورد وقایعی که بین فلسطین و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده و نوسانی که در بازار ارز کشورمان روی داده است، گفت: دولت محوریت بازار ارز را مدیریت می‌کند، اما راهکار بلند مدت که برای بازار ارز ارائه می‌شود، این است که دولت پیمان‌های دو و چندجانبه با کشورهای طرف مبادله امضاء کند به ویژه با کشورهای همسایه پیمان‌های دوجانبه‌ای برقرار کند تا تقاضا برای دلار کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: فرصت عضویت ایران در پیمان‌های شانگهای و گروه کشورهای بریکس فرصت مناسبی است که می‌توان گشایشی در زمینه مبادلات ارزی و انتقال ارز انجام داد. وی این نکته را هم تأکید کرد: وقایعی که بین فلسطین و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده تأثیر خاصی بر اقتصاد کشور ما ندارد، بنابراین نوسانات بازار ارز موقتی است.

فرهنگی در مورد اینکه در ۶ ماهه سال جاری چقدر واردات داشته‌ایم،‌گفت: در ۶ ماه اول بیش از ۲۵ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم و ارز آن تأمین شده، بنابر این نگرانی از کمبود ارز در کشور نداریم و مسائل ارزی کشور ما رابطه مستقیمی با مشکلات اقتصادی داخلی دارد و ربطی به مسائل خارجی زیاد ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین گفت:‌ تأثیرات جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی در اقتصاد ما موقتی است و مردم هر چه می‌توانند از بازار ارز فاصله بگیرند، چون یک بازار ریسکی و به شدت نوسانی است، البته برخی افراد ریسک‌پذیر هستند، اما عامه مردم باید از بازار ارز فاصله بگیرند.

نماینده تبریز در مجلس گفت: راهکاری که دولت باید در مورد بازار ارز می‌تواند اتخاذ کند، برقراری پیمان‌های دو و چندجانبه با شرکای تجاری و همچنین استفاده از تنوع ارزی و ارزهای ملی است، همانند تجربه‌ای که در اربعین به جای دلار و یورو به متقاضیان دینار عراق داده شد.

فرهنگی همچنین با انتقاد از برخی نمایندگان مجلس گفت: در ماه‌های آخر مجلس فعلی برخی نمایندگان پیشنهاد کردند که آب مصرفی مردم و حتی گازوئیل در لایحه به قیمت تمام شده عرضه شود که کلیات این ماده در مجلس تصویب شد، اما امیدواریم این ماده به سرانجام نرسد، چون فشار زیادی به کشاورزان و مردم وارد می‌شود و در شرایطی که مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند نباید قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم.

وی همچنین گفت: در مورد گازوئیل برای خودروهایی که یک سر خالی بار حمل می‌کنند و تردد می‌کنند، هزینه آنها افزایش می‌یابد در نتیجه هزینه کرایه حمل و نقل افزایش خواهد یافت.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه اکثر کارشناسان اذعان دارند وقایع اخیر بین فلسطین و رژیم صهیونیستی موقتی است بنابراین آثار آن در بازار ارز ایران هم موقتی خواهد بود و کسانی که سررشته‌ای در زمینه ارز ندارند نباید وارد بازار شده و اسیر نوسان‌گیران و دلالان نشوند، همان طور که در سال ۹۷ و ۹۸ نیز عده‌ای ندانسته وارد بازار ارز شدند و در نرخ‌های بالا دلار خریدند که بعد از آن با افت قیمت دلار دچار ضرر و زیان شدند.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.