صفحه اصلی / اسلایدر / رشد ۱۴۲ درصدی صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده شهر تهران/ تقویت صنعتی‌سازی در نوسازی بافت‌های فرسوده
رشد ۱۴۲ درصدی صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده شهر تهران/ تقویت صنعتی‌سازی در نوسازی بافت‌های فرسوده

رشد ۱۴۲ درصدی صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده شهر تهران/ تقویت صنعتی‌سازی در نوسازی بافت‌های فرسوده

کسب و کار نیوز- مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از رشد ۱۴۲ درصدی صدور پروانه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده شهر تهران خبر داد.

شایلی قرائی

به گزارش وزارت راه و شهرسازی (تهران)، حسین جنتی گفت: در حال حاضر ۳۷۳ شهر کشور در خصوص صدور پروانه بافت‌های فرسوده فعال هستند که تنها در هفته دولت امسال ۱۹۱۸۹ واحد در بافت‌های فرسوده به مرحله افتتاح رسید.

وی افزود: رشد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شهر تهران نسبت به سال گذشته با اعمال بسته ۱۹ بندی تشویقی شهرسازانه در حالی از رشد ۱۴۲ درصدی برخوردار است که رشد صدور پروانه در شهرهای کشور ۴۱ درصد است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در پایان از هدف‌گذاری این اداره کل برای صدور پروانه و افتتاح بزرگ‌تری در دهه فجر سال جاری خبر داد و گفت: با تمام توان امیدواریم در هفته دولت ۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن استان را نیز به افتتاح برسانیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: هر سازنده که بتواند با صنعتی‌سازی دوره ساخت را کوتاه کند، به حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده بسیار کمک کرده است و این امر می‌تواند دوره اسکان موقت را کاهش دهد.

«محمد آئینی» در همایش تخصصی «مشارکت انبوه‌سازان و سازندگان در صنعتی‌سازی و پروژه‌های نهضت ملی» با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در ۵ خط، برنامه ملی نهضت ملی مسکن را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: آنچه در برخی از رسانه‌ها در خصوص قرار دادن این ۵ خط در مقابل همدیگر و به عنوان رقیب عنوان می‌شود، نادرست است زیرا که موضوع مسکن روستایی، ساخت مسکن با زمین‌های ۹۹ ساله، شهرک‌سازی‌، اعطای زمین به متقاضیان مسکن و نوسازی بافت‌های فرسوده به صورت مکمل، موضوع تامین مسکن مورد نیاز جامعه را در قالب نهضت ملی مسکن دنبال می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۵ درصد تامین مسکن در قالب نهضت ملی مسکن باید در محدوده بافت‌های فرسوده محقق شود، تصریح کرد: بر اساس برنامه نهضت ملی مسکن، سالی ۱۵۰ هزار واحد مسکن باید در بافت‌های فرسوده ساخته شود.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری‌ در مدت یکسال به عنوان یک کار جهادی در جامعه محسوب می‌شود. طبق آمارهای اعلام شده طی هشت سال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط ۴۰ تا ۴۴ هزار واحد مسکن در بافت‌های فرسوده، مسکن تولید شده است. بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۱ هزار واحد و در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۵ هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری تولید شده است.

آئینی با بیان این که بافت‌های فرسوده از ظرفیت‌های بالایی در خصوص تامین مسکن موردنیاز جامعه دارد، گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار با جمعیتی در حدود ۱۰ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده شناسایی شده است. که باید این سقف‌های لرزان‌ در بافت‌های فرسوده برچیده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از تعاریف محدوده بافت‌های فرسوده این است که ساکنان این مناطق به جهت توان مالی به ‌تنهایی قادر به بازسازی و نوسازی بناهای فرسوده خود نیستند و از سوی دیگر سازندگان، توسعه‌گران و سرمایه‌گذاران به دلیل اقتصادی نبودن این محدوده‌ها، رغبتی برای حضور در این بافت‌ها ندارند.

آئینی با اشاره به این که به دنبال فراهم کردن بسترهای مناسب جهت مشارکت هرچه بیشتر و بهتر مالکان بافت‌های فرسوده با سازندگان‌، توسعه‌گران و انبوه‌سازان در بافت‌های ناکارآمد شهری است، گفت: راهبرد اصلی ما در شرکت بازآفرینی شهری ایران، شتاب بخشی به نوسازی بناهای فرسوده در بافت‌های ناکارآمد شهری است.

وی گفت: در حوزه راهبرد عملیاتی نیز درصدد هستیم تا بهترین بسته‌های تشویقی را تدوین و در اختیار مالکان‌، سازندگان، سرمایه‌گذاران و انبوه سازان قرار دهیم.

احیای بافت فرسوده

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن

در ابتدا باید پیش از هراقدامی باید کلمه بافت فرسوده را اصلاح کرد و اطلاق بافت فرسوده باید به «نقاط زایش شهری» تغییر یابد.

پیش از این که بافت‏های فرسوده را احیا کنیم باید تعدادی نهاد توسعه گر ایجاد کنیم. هنگامی که نهاد توسعه گر برای احیای بافت‏های فرسوده وجود ندارد، این احیا اتفاق نخواهد افتاد و این نقاط بحرانی است که مسایل مربوط به آن هنوز حل نشده است.

مدلی که شهرداری و دولت در راستای احیا و نوسازی بافت‏های فرسوده به کار گرفته است، اعطای تسهیلات نقطه ای است در حالی که در این مدل نه تنها افت اصلاح نمی‏شود بلکه یک نقطه از آن احیا  و چند پلاک تجمیع می‏شود.

نهاد توسعه گر باید به طور یکپارچه یک طرح را برای آن بافت طراحی و متناسب با آن کل بافت را احیا کند. اگر این مدل پیاده سازی نشود، روند فعلی بافت‏های فرسوده تداوم پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر در زمینه احیای بافت‏های فرسوده اقدامی انجام نشده و تنها به اعطای تسهیلات بسنده شده است. تنها لکه هایی در بعضی از این نقاط احیا شده اما عملا بافتی احیا نشده است. حتی  تعدادی از معابر در بافت‏های فرسوده اصلاح نشده است و اگر حالت قدیمی آن حفظ می‏شد، زیباتر به نظر می‏رسید.

در تعریف بافت فرسوده مسایلی از قبیل ناپایداری، ایمنی ساختمان و… مطرح است اما در مجموع  به  لحاظ مساحت، ۲۵ درصد از شهر تهران دارای بیشترین بافت فرسوده است.

همچنین مطالعه کنید:

ماینر‌های غیرمجاز با پرداخت ۱۰۰ برابر نرخ برق جریمه می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در خبر ۱۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.