صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / شاخص دانش بنیان در بازار سرمایه ارزش گذاری می‌شود/راه اندازی بازار ویژه دانش بنیان‌ها در بورس
شاخص دانش بنیان در بازار سرمایه ارزش گذاری می‌شود/راه اندازی بازار ویژه دانش بنیان‌ها در بورس

شاخص دانش بنیان در بازار سرمایه ارزش گذاری می‌شود/راه اندازی بازار ویژه دانش بنیان‌ها در بورس

کسب و کار نیوز- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اعلام اینکه تا آخر پاییز بازار ویژه دانش بنیان‌ها در بورس افتتاح می‌شود، گفت: شاخص دانش بنیان در بازار سرمایه ارزش گذاری می‌شود و اولین اوراق بدهی دانش بنیان‌ها نیز به زودی منتشر خواهد شد. روح الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم امضای تفاهم‌نامه افزایش سرمایه ثبتی صندوق‌های پژوهش و فناوری در وزارت اقتصاد تاکید کرد: وزارت اقتصاد از دستگاه‌های پیشرو در تقویت دانش بنیان کشور است که با برنامه و جدیت موضوع را پیگیری می‌کند.

شایلی قرائی                                                  

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با یادآوری اینکه نزدیک به دو دهه است که ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در مسیر تبدیل علم و فناوری به ثروت از ایده تا اجرا در کشور دنبال می‌شود افزود: سه دسته شرکت در زیست بوم شرکت‌های نو تاسیس وجود دارد که یک دسته استارتاپ‌ها، دسته دیگر شرکت‌های پایدار شده و دسته سوم صنایع دانش بنیان هستند که در این حوزه سودهای ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی می سازند که هر کدام از این شرکت‌ها نظام تامین مالی متفاوتی دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ادامه داد: شرکت‌های استارتاپی کمک‌های بلاعوض نیاز دارند؛ شرکت‌های متوسط که به سود ماهیانه ۴ تا ۵ درصد رسیده‌اند نیاز به کمک‌های بزرگتر ولی ترجیحی دارند و شرکت‌های دانش بنیانی که صنعت شده‌اند به پول‌های بزرگ سریع و حتی معادل سود بازارشان نیاز دارند.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: اگر بودجه عمومی دولت ۲ هزار میلیارد تومان باشد باید ۲۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع تحقیق و توسعه از جنس صندوق‌های پژوهش فناوری داشته باشیم و الان این نسبت بسیار کم است و نه تنها بخش دولتی که بخش خصوصی این صندوق‌های ضمانت باید در این زمینه همراه و تقویت شود. وی اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای شرکت‌های بزرگ گفت: دو ماه پیش نظام جدید ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود را داشتیم و با این نظام بسیاری از مشکلات و بحث ارزش گذاری حل خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در ادامه به سه اتفاق مهم که به زودی در این زمینه رخ خواهد داد اشاره کرد و گفت: تا آخر پاییز بازار ویژه دانش بنیان‌ها در بورس افتتاح می‌شود. شاخص دانش بنیان در بازار سرمایه ارزش گذاری می‌شود و اولین اوراق بدهی دانش بنیان‌ها نیز به زودی منتشر خواهد شد. دهقانی فیروزآبادی تقویت اقتصاد دانش بنیان را یکی از نقاط قوتی دانست که در تعامل با کشورهای دنیا نیز محوریت دارد.

توانایی دانش بنیان ها در جبران عقب ماندگی تولید

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

از آنجا که اهداف کسب‌وکارهای نوپا در راستای فرمایشات رهبر انقلاب و اقتصاد مقاومتی است بنابراین فرصتی برای جامعه ما فراهم شده که چنانچه استفاده درستی از آن شود به توسعه اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد‌ کرد. باید یک تعریف درستی از کسب‌و‌کارهای جدید ایجاد شود و همچنین از تفکری که ما را به سمت استیو جابز شدن سوق می‌دهد امتناع کرده و از این رویکرد که تمام کسب‌کارهای نوپا به حوزه آی‌تی رهنمون می‌شود جدا پرهیز کنیم.

با ایجاد تعریف درست از کسب‌و‌کارهای نوظهور برای قشر تحصیل کرده جامعه می‌توان فرصت‍‌های خوبی را در بازار کار ایران فراهم‌کرد به‌طوریکه در حوزه‌های مختلف کاری، مشاغل متعدد داشته و از تک‌بعدی شدن جلوگیری به عمل می‌آید. برای ایجاد اشتغال نیاز به دانستن علم مربوط به آن نیز هستیم و چنانچه بخواهیم شاهد پیشرفت اقتصادی کشورمان باشیم اصلی‌ترین نقطه سکوی پرتاب ما کسب‌و‌کارهای نوظهور است و بهترین زمان برای انجام آن در چنین فضاهایی است که قابلیت صادرات در بسیاری از زمینه‌ها مقدور می‌کند.

تصور عموم این است که راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای نوپا نیاز به سرمایه‌ زیادی نیاز دارند در حالی‌که گاهی  با سرمایه‌ای اندک نیز می‌توان کسب‌و‌کاری جدید راه‌اندازی کرد. در چنین مواقعی نقش شتاب‌دهنده‌ها و حامی‌ها بسیار پررنگ می‌شود چرا که حامی‌ یا شتاب‌دهنده با در اختیار قرار دادن امکانات لازم در نقش پدری دلسوز می‌تواند در رشد و پیشرفت استارت‌آپ‌ها نقش موثری ایفا کند.

در بخش تولید خطوط تولید متعلق به سالیان سال قبل است و نیاز به بروز رسانی و تجهیز مطابق با استانداردهای دنیا دارد. شرکتهای دانش بنیان به لحاظ به روز بودن و ارتباط با دیگر کشورها، توانایی تجهیز خطوط تولید را دارند. فرسودگی خطوط تولید در سالهای اخیر به رشد و رونق تولید ضرباتی وارد کرد که اگر این بروز رسانی انجام شود توانایی جبران عقب ماندگی در بخش تولید امکان پذیر است.

دانش بنیان ها هم می توانند خود محصولات و کالاها را تولید کنند و هم می توانند به تولید جاری کشور کمک کنند. تولید دانش بنیان به لحاظ ارزش افزوده بالایی که دارد مشتری زیادی خواهد داشت و این مقوله به ارزآوری و به دنبال آن رشد اقتصادی منجر خواهد شد. از طرفی دیگر وقتی که بدنه سنتی سرمایه‌گذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایه‌ها می‌توانند کسب‌وکارهای خوبی را راه‌اندازی کنند، در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند داشت، امری که از سوی استارت‌آپ‌ها بیشترین نیاز به آن احساس می‌شود، امر سرمایه‌گذاری است.

همچنین مطالعه کنید:

خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد/تامین مالی تولید با ابزارهای نوین

به گزارش کسب و کار نیوز ، وزیر اقتصاد گفت: بایستی مسیرهای جاری تامین مالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.