صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / بسته ۲۰ هزار میلیاردی حمایت از دانش بنیان‌های خراسان جنوبی فعال شد/حمایت از تجاری سازی طرح های دانش بنیان
بسته ۲۰ هزار میلیاردی حمایت از دانش بنیان‌های خراسان جنوبی فعال شد/حمایت از تجاری سازی طرح های دانش بنیان

بسته ۲۰ هزار میلیاردی حمایت از دانش بنیان‌های خراسان جنوبی فعال شد/حمایت از تجاری سازی طرح های دانش بنیان

کسب و کار نیوز- دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: به مدت ۲ سال با مشارکت استانداری خراسان جنوبی، بسته ۲۰ هزار میلیارد ریالی برای حمایت‌های قانونی از فعالیت‌های دانش بنیان این استان فعال خواهد بود. محمدجواد صدری‌مهر، در ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر چه زیست بوم فناوری در خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌های کشور عقب ماندگی‌هایی دارد اما استعدادهای خدادادی و سرمایه‌های بی‌نظیر در این استان وجود دارد که این امر، نویدبخش یک حرکت پرسرعت در آینده کوتاه مدت خراسان جنوبی خواهد بود.

به گزارش  کسب و کار نیوز، وی افزود: مدیریت این حمایت‌ها بر عهده استان است و هر ۶ ماه یکبار از طرف معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ارزشیابی خواهد شد. دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور بیان کرد: امروز در ستاد توسعه اقتصادی دانش بنیان خراسان جنوبی توافقی شد که مدیریت رشد فعالیت‌های دانش بنیان را خود استانداری خراسان جنوبی بر عهده بگیرد و ما به عنوان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری سیاست گذاری و حمایت‌های لازم را داشته باشیم.

صدری‌مهر افزود: باید طرح‌های دانش بنیان خراسان جنوبی به مرحله تجاری‌سازی و صنعتی سازی برسد که وصل آنها به صنعت از مهم ترین اقداماتی است که در ۲ سال آینده دنبال خواهد شد تا مردم طعم شیرین فناوری را در اقتصاد استان بچشند. رضا اسدی‌فر، معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری نیز گفت: بر اساس ارزیابی جدید، ۹۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی نوپا هستند.

وی بیان کرد: در نظام جدید دانش‌بنیان، شرکت‌ها به سه دسته «نوپا»، «نوآور» و «فناور» تقسیم می‌شوند. ملاک تفکیک این شرکت‌ها، وسعت و میزان فروش آن‌ها است؛ به این معنا که اگر در آخرین سال مالی فروش کل شرکت دانش‌بنیان، کمتر از ۵۰ میلیارد ریال باشد، «نوپا» محسوب می‌شود که تقریبا ۸۰ درصد شرکت‌ها در این دسته هستند.

اسدی‌فر یادآور شد: در نظام جدید ارزیابی آنچه اهمیت دارد، برنامه رشد است و باید سالانه بر اساس چند شاخص مشخص اعم از میزان «تولید» یا تعداد «نیروی انسانی» سیر رشد خود را ارائه کند. وی بیان کرد: هدفی که در این نظام جدید پیگیری می‌شود، کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش بنیان فناور و نوآور در شرکت‌های نوپا است که طی آن هم شرکت‌های نوپا می‌توانند سرمایه و گردش‌مالی خود را گسترش دهند و هم شرکت‌های فناور و نوآور، سهم دانش بنیان خود را بیشتر کنند.

اسدی‌فر بیان کرد: صندوق پژوهش و فناوری باید بار تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان را تامین کند و صندوق‌های استانی باید سرمایه آنان به ۶۰۰ میلیارد ریال برسد و باید با هر فرمولی این اقدام انجام شود در غیر این صورت، صندوق استان لغو مجوز خواهد شد.

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: در حوزه حمایت مالی از شرکت دانش‌بنیان دچار مشکلات و محدودیت‌هایی هستیم که باید حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان از مرکز افزایش یابد. وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری و استانداری خراسان جنوبی در آینده نزدیک، اظهار کرد: در قالب تحقق اهداف این تفاهم‌نامه، طرح‌های پیشنهادی خوبی در خراسان جنوبی داریم که باید با حمایت مالی از این طرح‌ها، گامی مهمی در راستای توسعه اقتصادی استان برداشته شود.

اشرفی با بیان اینکه سرمایه صندوق پژوهش و فناوری استان ضعیف و حدود ۳۰ میلیارد ریال است که انتظار داریم در تامین منابع مالی این صندوق بیش از گذشته حمایت شود، افزود: برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در حوزه زیرساخت‌ها دچار مشکل هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ساختمان نیمه تمام پارک علم و فناوری استان باید با حمایت‌های مختلف هرچه سریع تر تکمیل شود، تصریح کرد: ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پارک و علم و فناوری در سال مالی گذشته تخصیص یافته است.

اشرفی گفت: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با توجه به استیجاری بودن پارک علم و فناوری، در زمینه تکمیل این پروژه مهم استان را کمک کند. وی از اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی خواست در دریافت مالیات همراهی بیشتری با شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد. اشرفی خواستار در نظر گرفتن کارگزار بومی در راستای ارزیابی و تسهیل فرآیند مجوزهای شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی شد و گفت: همچنین باید فرایند صدور مجوز خانه خلاق استان تسهیل شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی، معدن و گردشگری را از جمله پیشران‌های اصلی توسعه اقتصادی خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: مولفه‌ها و حوزه‌های حمایتی از جمله آتی، مرز و انرژی این پیشران‌های اصلی را حمایت می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: باید شرکت‌های دانش بنیان در راستای ارزش افزوده محصولات راهبردی استان از جمله زرشک، زعفران و عناب و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و ظرفیت‌های معدنی ورود کنند و مسائل ما را در زمینه‌های مختلف حل و فصل کنند.

محمدحسن مجیدی، رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نیز گفت: در خراسان جنوبی ۵۶ شرکت دانش بنیان داریم که ۴۲ شرکت در پارک علم و فناوری مستقر هستند. وی یادآور شد: پارک و علم فناوری خراسان در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده و چهار مرکز رشد زیر نظر پارک فعالیت دارند.

سیدمحمدحسین سید کاشی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی، نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات دانش بنیان جهاددانشگاهی، اظهار کرد: رسالت گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک برعهده جهاددانشگاهی بوده و براین اساس ساخت مجتمع تحقیقات و دهکده گردشگری و سلامت گیاهان دارویی استان آغاز شد.

وی با بیان اینکه طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی کاربردی بسیاری انجام شده است، افزود: حدود ۱۲ طرح کاربردی پیشنهاد دادیم که دارای سبقه پژوهشی دانشی بودند. رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی با اشاره به قابلیت اجراداشتن طرح‌ها، ادامه داد: احداث گلخانه تحقیقاتی نشا و بذر گیاهان دارویی استان، تکمیل سوله فرآوری محصولات فراسودمند از جمله مواردی است که باید به آن پرداخت.

سیدکاشی اظهار کرد: در جهاددانشگاهی بیش از ۱۷ محصول را تولید کردیم که ۱۲ محصول ثبت اختراع شدند که در صورت حمایت ویژه برای تولید صنعتی می‌توانیم این محصولات را به مردم عرضه کنیم. وی با بیان اینکه جای آزمایشگاه مرجع گیاهان دارویی ومواد غذایی در استان خالی است، تصریح کرد: از جمله طرح‌های مهم و کاربردی، تولید کیت تشخیص تقلب زعفران است که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: این موارد از جمله طرح‌هایی است که بخش‌های عمده آن را پیش رفتیم و به دنبال رنجیره ارزش افزوده هستیم.

نمایشگاه مانایی‌ (شرکت‌های دانش بنیان، نوآور و خلاق) نیز امروز با حضور دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان رئیس جمهور در مرکز مانا دانشگاه بیرجند افتتاح شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند

به گزارش کسب و کار نیوز، جزییات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.