صفحه اصلی / سرخط خبرها / لزوم اجرای سیاست درست مالیاتی
لزوم اجرای سیاست درست مالیاتی

علی قنبری، اقتصاددان

لزوم اجرای سیاست درست مالیاتی

سرمقاله

دولت با جلوگیری از فرارهای مالیاتی و اصلاح ساختار مالیاتی کشور می‌تواند از هدر رفت درآمدهای مالیاتی جلوگیری کند. هزاران میلیارد تومان فرار مالیاتی یا عدم مالیات‌ستانی از پردرآمدترین اقشار و دستگاه‌ها وجود دارد. این در حالی است که مالیات کارگران و حقوق‌بگیران افزایش پیدا می کند. دولت باید با توجه به درآمدهای قابل اتکا و همچنین به هزینه‌های موجود، بودجه را ببندد و هزینه‌های اضافه از طرف مجلس و دیگر سازمان‌ها را قبول نکند همچنین مجلس هم بی جهت هزینه‌های اضافی نتراشد.
بنابراین سیاست‌های مالیاتی دولت درست نیست. متاسفانه دولت سیاست درستی برای اخذ مالیات ندارد. فرار مالیاتی در ایران بسیار بالاست. به ویژه دستگاه‌های مرتبط با حاکمیت از معافیت‌های مالیاتی قابل‌توجهی برخوردارند. راحت‌ترین اقدام برای دولت هم دریافت مالیات
از حقوق‌بگیران ثابت است.
به هر حال اجرای برنامه افزایش درآمدهای مالیاتی که در سال ١۴٠٢ ناشی از همین نگاه مالیات‌ستانی ناعادلانه در جامعه است و دولت باید سیاست درست مالی و پولی برای تحقق شعار کنترل تورم داشته باشد وگرنه به نتیجه نمی‌رسیم و شعار امسال هم مانند سال‌های گذشته محقق نمی‌شود. نرخ تورم کشور به بیش از ۵٠ درصد رسیده است در حالی که فشار مضاعفی بر دوش حقوق‌بگیران ثابت کارگران و حتی کارمندان وارد آمده نمی‌توان گفت تنها با کنترل افزایش حقوق و دستمزد تورم را مهار کرد . درست است که مسائل مرتبط با حقوق در بودجه جاری که امروز بیشتر به دستگاه‌های فرهنگی مانند صدا‌و‌سیما و مجموعه‌های حوزوی و… اختصاص پیدا می‌کند، را افزایش می‌دهد اما حقوق کارگران و کارمندان تاثیر چندانی در کنترل و مهار تورم ندارد. در حالی که سفره مردم روز‌به‌روز کوچک‌تر می‌شود و فشار بر حقوق‌بگیران ثابت باعث ایجاد رکورد در جامعه خواهد شد و رکورد در جامعه نرخ رشد تولید و رشد اقتصاد را کاهش می‌دهد و با هدف شعار سال هماهنگ نیست. بنابراین اگر برای کنترل تورم فشار را روی کارگر و کشاورز بگذاریم، انحراف از واقعیت است.

همچنین مطالعه کنید:

آغاز پروژه احداث خط آهن سریع‌السیر تهران – مشهد/ با یک میلیارد دلار تهاتر نفتی، لوکوموتیو و قطعات می‌خریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، میعاد صالحی در نشست خبری امروز در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.