صفحه اصلی / سرخط خبرها / تاثیر قیمت طلا از نوسانات ارزی
تاثیر قیمت طلا از نوسانات ارزی

ابراهیم محمدولی، فعال بازار طلا

تاثیر قیمت طلا از نوسانات ارزی

سرمقاله

تقاضای خرید طلا و سکه از سوی مردم به علت کاهش قدرت خرید مردم کم شده و بازار طلافروشان کساد است. این در حالی است که اعضای هیچ صنفی دنبال این‌که اجناس و کالاهای‌شان افزایش قیمت پیدا کند، نیستند. فعالان صنعت طلا هم دوست دارند قیمت طلا به اندازه باشد تا مردم، هم رغبت و هم قدرت خرید داشته باشند.
تنها عامل نوسان قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به قیمت دلار و ارز برمی‌گردد. فعالان بازار طلا و سکه انتظار دارند ثبات واقعی به بازار دلار و ارز برگردد تا طلا و سکه هم در آن مسیر حرکت کند و از سردرگمی قیمتی خارج شود. انتظار این است که این اتفاق به زودی بیفتد و شاهد کاهش نوسانات قیمت طلا و سکه باشیم.
بازار طلا در ایران تابعی از قیمت بازار جهانی طلا و بازار ارز است. زمانی که نوسان زیاد می‌شود، کسانی که پول کافی دارند و می‌خواهند ارزش پول‌شان را حفظ کنند، مسیری بهتر از بازار طلا نمی‌بینند چرا که نقدشوندگی‌اش تضمین شده است، نگه‌داری‌اش بسیار راحت‌تر از هر کالای دیگری است. علاوه بر آن در درازمدت هم دچار ضرر و زیان نمی‌شوند. بنابراین در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و بروز تورم یا نوسان در بازار ارز، بیشتر تقاضاها در بازار طلا به تقاضای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود.
به هر ترتیب با اخبار مربوط به آزادسازی اموال بلوکه شده ایران و مذاکرات درباره رفع تحریم‌ها، امیدواریم روند قیمت‌ها در بازار فلز زرد کاهشی شود تا بازار رونق بگیرد. اگر آرامش در بازار باشد رونق تولید و کسب و کار بهتر از گذشته خواهد شد. قدرت خرید مردم برای یک گرم طلای ساخته شده که حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، شاید مساعد نباشد اما اگر قیمت‌ها کاهشی شود قدرت خرید مردم نیز بیشتر خواهد شد.
به طور کلی پیشنهاد می شود که مردم با انگیزه سودبردن در کوتاه‌مدت وارد این بازار نشوند چون متضرر می‌شوند. پیشنهاد دیگر این است که بدون اطلاعات فنی و آشنایی با زیر و بم بازار، برای خرید طلای خام و طلای آب‌شده اقدام نکنند.
گاهی مواقع اتفاق می‌افتد که برخی با هدف سرمایه‌گذاری در بازار طلا، دنبال خرید مصنوعات دست دوم هستند که این را هم ما پیشنهاد نمی‌کنیم چرا که خرید طلای دست‌دوم نیازمند به اطلاعات فنی است و با خرید کالاهای دست‌دوم دیگر تفاوت دارد. ضمن این‌که خرید طلای دست‌دوم، موجب لطمه‌زدن به تولیدکنندگان این صنعت می‌شود و از آن‌جا که تولید ملی از دغدغه‌های بسیار مهم کشور است و مقام معظم رهبری هم در چند سال اخیر، بر این موضوع تاکید بسیار داشته‌اند، باید بخش تولید را حمایت کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.