صفحه اصلی / سرخط خبرها / نیاز بازار به واردات خودرو
نیاز بازار به واردات خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

نیاز بازار به واردات خودرو

سرمقاله

اگر واردات خودرو در نیمه دوم سال به شکل منطقی و قابل توجهی نظیر ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار دستگاه خودروی کارکرده رخ دهد می‌توان در بازار شاهد کاهش قیمت بود. اما اگر دولت همانند گذشته تنها عدد احتمالی واردات را افزایش دهد به مرور زمان حباب قیمتی در بازار خودرو بار دیگر بزرگ‌تر خواهد شد.
قیمت خودرو پیش از آن‌که تابع قوانین و عملکرد بازار خودرو باشد تابع موضوعات اقتصاد کلان نظیر قیمت دلار است. برای مثال در سال گذشته همزمان با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو نیز افزایش یافت. اما افزایش قیمت خودرو بسیار بیشتر از دلار بود و کاهش قیمت‌هایی هم که در بازار خودرو رخ داده و در حال رخ دادن است برای نزدیک شدن قیمت خودرو به معادل دلاری آن است، چراکه قیمت خودرو بسیار بیشتر از میزانی که باید افزایش یافت.
اگر ما در سال های آینده، با دنیا به یک توافق برای همکاری برسیم، اقتصاد ایران باز شود، پول های بلوکه شده کشور ما به داخل کشور بیاید، فعالیت های اقتصادی انجام شود و موتور اقتصادی کشور به حرکت بیفتد، ما به دو میلیون خودرو در سال هم نیاز داریم. اما در شرایط فعلی کشور، با حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو، می توان به تقاضای بازار پاسخ داد و بازار خودرو به یک ثبات نسبی برسد. یک بحث دیگر، بحث صنعت خودرو یا حوزه داخلی است. یعنی این که چقدر عرضه و تقاضا، با هم برابر بوده و تولید می تواند به تقاضا پاسخ بدهد. برای مثال در سال ۱۳۹۶ که محیط کلان سیاسی و اقتصادی کشور ما آرام بود، دلار ثبات نسبی قیمت را تجربه می کرد و کشور ما در ثبات نسبی بود، میزان تقاضا برای خرید خودرو، یک تقاضای در حد طبیعی بود.
در مجموع، اگر شرایط نُرمال باشد و اتفاق خاصی رخ ندهد، ما سالیانه به حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو نیاز داریم. اگر ثبات اقتصادی و سیاسی وجود داشته باشد، نرخ دلار هم تغییرات زیادی نداشته باشد و بازارهای دیگر هم آرام باشند، پیش بینی این است که با وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی جدید، بازار به حد تعادل می رسد.

همچنین مطالعه کنید:

هدفگذاری کاهش ۲۰ درصدی قاچاق کالا و ارز در سال جاری

به گزارش کسب و کار نیوز ، مسعود امرالهی افزود: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.