صفحه اصلی / اسلایدر / دخل و خرج نانوایی ها با هم نمی‌خواند/نظارت ویژه بر قیمت نان
دخل و خرج نانوایی ها با هم نمی‌خواند/نظارت ویژه بر قیمت نان

دخل و خرج نانوایی ها با هم نمی‌خواند/نظارت ویژه بر قیمت نان

کسب و کار نیوز- رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران درباره تاثیر تغییر سهمیه آرد یارانه‌ای نانوایی‌های تهران بر قیمت نان گفت: هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و نرخ نان هنوز تغییر پیدا نکرده است. محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران درباره تغییر سهمیه آرد یارانه‌ای نانوایی‌های سنگک گفت: در تهران حدود ۹۵ درصد نانوایی‌ها با آرد نوع دو پخت می‌کنند که چند درصد باقیمانده هم طبق روال قبل، اگر متقاضی تغییر به نوع دو هستند این کار برایشان انجام می‌شود. وی در مورد تاثیر این تغییرات بر قیمت نان سنگک بیان کرد: در واقعیت، هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و نرخ نان فعلا تغییر نخواهد کرد چرا که بیشتر نانوایی‌ها با آرد یارانه‌ای نوع دو پخت می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سلیمانی در ادامه توضیح داد: از سال ۹۲ گندم دو نرخی شد و نرخ یک آن ۶۶۵ تومان و نوع دو ۹۰۰ تومان بود. در دو سه سال اخیر که نرخ گندم آزاد افزایش فاحشی با نرخ دولتی پیدا کرد گندم نوع دو هم مشمول یارانه شد و از همان سال ۹۲ بیشتر نانوایان بنا به درخواست خودشان از نوع یک به نوع دو تبدیل شدند بنابراین اتفاق خاصی نیفتاده است.

همانطور که عنوان شد با تغییر سهمیه آرد یارانه‌ای نانوایی‌های تهران از نوع یک به نوع دو، قیمت سنگک ساده ۳ هزار است. اما این سوال مطرح است که چرا سنگک ۳ هزار تومانی نداریم؟ رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران در این باره گفت: پخت ۱۰۰۰ عدد نان ۳ هزار تومانی با آرد نوع دو در یک روز ۳ میلیون تومان می‌شود در حالی که دستمزد کارگرانی که در نانوایی کار می‌کنند حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است برای همین هزینه‌های نانوایی اصلا پوشش داده نمی‌شود و نانوایان مجبورند نان را به نرخ بالاتری دست مردم بدهند.

سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر، قیمت نان سنگک اگر نان معقولی باشد یعنی وزن و کیفیت مناسبی داشته باشد کمتر از ۵ هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد. یعنی اگر شما قرار باشد نان ۳ هزار تومانی بخرید نانوا مجبور است کم‌فروشی کند که بتواند هزینه‌هایش را آنهم نه به طور کامل جبران کند. رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران در مورد اصلاح نرخ نان در تهران گفت: ما درخواست‌ها و نامه‌نگاری‌هایمان را هم شفاهی هم کتبی به استانداری، وزارت کشور و ریاست جمهوری و سازمان حمایت از مصرف‌کننده داده‌ایم اما هنوز ترتیب اثری داده نشده است.

سلیمانی در ادامه با اشاره به مشکلات نانوایان گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که دخل و خرجمان به هیچ وجه با هم نمی‌خواند اما هنوز گوش شنوایی برای رسیدگی به مشکلات ما پیدا نشده است. این در حالی است که قیمت خمیر مایه به نسبت سه ماه قبل ۵۰ درصد افزایش یافته که در بازار آزاد بیشتر از ۵۰ درصد است. قبض آب هر نانوایی بالای یک میلیون تومان است که در کنار آن حدود یک میلیون تومان هم بابت فاضلاب از نانوا می‌گیرند. کرایه حمل آرد هم به نسبت دو سال قبل بسیار بالا رفته. دستمزدها هم خیلی افزایش یافته به طوری که نیروی کار ماهر پیدا نمی‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران با تاکید بر اینکه باید به اقتصاد نانوایان رسیدگی شود، گفت: کمک هزینه دولت در نانوایی‌های نوع ۲ تنها ۲۷ درصد به ما می‌رسد که در برابر هزینه‌های سرسام‌آور نانوایی ناچیز است و اگر این مشکلات رفع نشود نان سنتی خود به خود از چرخه تولید خارج می‌شود.

این در حالی است که وزیر اقتصاد گفته است نظارت بر قیمت نان به شکل ویژه اقدام خواهد شد. احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نان در سراسر کشور قیمت واحد ندارد و قیمت آن منطقه‌ای و استانی تعیین می‌شود. وی با بیان این‌که «افزایش قیمت نان با درخواست مقامات استانی و تایید وزارت کشور امکان‌پذیر است» در عین حال خاطرنشان کرد: حتما در خصوص نظارت بر قیمت نان به شکل ویژه اقدام خواهد شد و از وزیر کشور می‌خواهم گزارش آن را منتشر کند.

به هر ترتیب نانوایان مدت‌هاست عنوان می‌کنند که دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند. در حالی که همه هزینه‌ها از حقوق کارگر و اجاره‌بها و هزینه انرژی بالا رفته است. قیمت نان سه سال است که ثابت مانده. افزایش پیدا نکرده. در این زمینه یکی از درخواست‌های نانوایان، اصلاح قیمت نان است. حتی برخی واحدها، بدون اعلام مجوز رسمی خودسرانه اقدام به گران کردن نان کرده اند.

شروع فروش نان سنگک‌های ۱۰- ۲۰ هزار تومانی یا نان بربری‌های کوچک شده، پیش زمینه افزایش قیمت نان در تهران بود. چندی پیش محمد علی‌مهری، معاون اقتصادی استانداری تهران در مورد قیمت نان در پایتخت بیان کرد که نان سنگک در تهران ۲ تا ۳ هزار تومان است. که به ازای هر طرف که کنجد به آن افزوده شود مبلغ هزار تومان هم به آن اضافه می‌شود. به طور مثال عرضه نان سنگک ۱۰ هزار تومانی تخلف است. مگر اینکه بین نانوا و مشتری توافقی باشد. نان به صورت خاص با سبزی و کنجد فراوان پخت شود و یا نانوایی آزادپز باشد، چون در نانوایی‌های آزادپز که تعدادشان در تهران زیاد هم است نرخ نان دست خود نانواهاست و خودشان قیمت‌گذاری می‌کنند.

با استناد به اظهارات این مسئول، با فرض بر اینکه توافقی هم بین نانوا و خریدار ایجاد شده باشد. عرضه نان گران چرا به تمام مشتریان و متقاضیان نان تحمیل می‌شود؟ این مسئله نشان از این دارد که هیچ مرجع یا نهاد و سازمانی قصد مداخله برای تثبیت نرخ نان را ندارد. بلکه فقط برای گرانی کالا مداخله جویانه به دنبال راهکار هستند.

همچنین مطالعه کنید:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند/ فرصت خطا نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.