شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، وی اظهار داشت: صنعت پلیمر و پلاستیک، پاییندست صنعت پتروشیمی بشمار میآید و «صنایع پتروشیمی»، «صنایع میانی» (مستربچ و کامپاند) و «صنایع تکمیلی» شامل تولید لوله، صنایع نساجی (مانند پارچههای نایلونی و پلیاستری و گونیهای پلی پروپیلن)، سیم و کابل، خودرو و صنعت بستهبندی را تشکیل میدهند.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: هرچقدر از «صنایع پتروشیمی» به سمت «صنایع میانی» و «صنایع تکمیلی» این حوزه میرویم، ارزش افزوده بیشتر میشود. در زمینه تکمیل زنجیره ارزش صنعت پلیمر و پلاستیک از قضا شرکتهای دانشبنیان هستند که میتوانند این ارزش افزوده را ایجاد کنند، هرچند که رشد و توسعه این شرکتها مستلزم همکاری و تامین مواد اولیه آنها توسط پتروشیمیها است.
خیاطیان با تاکید بر اینکه یکی از ماموریتهای ما در صندوق نوآوری رفع گلوگاههای بر سر راه زنجیره تکمیل ارزش است، گفت: در حوزه پلاستیک و پلیمر در سالهای گذشته گامهای خوبی برداشته شده است. امروز نزدیک به ۵۰۰ شرکت دانشبنیان در حوزه مواد شیمیایی و صنایع مرتبط با پلاستیک و پلیمر فعال هستند. این شرکتها علاوه بر آنکه توانمندیهای بسیار بالایی دارند توانستهاند به بازارهای خارجی نیز دست یابند.
وی یادآور شد: نمایشگاههایی از قبیل نمایشگاه ایران پلاست کمک شایانی به بازار محصولات دانشبنیان میکند و توانمندی آنها را نشان میدهد. در این نمایشگاه ۱۸ شرکت دانشبنیان در پاویون صندوق نوآوری به ارائه محصولات خود میپردازند. هر کدام از این شرکتها نقش مهمی در تکمیل زنجیره ارزش صنعت پلاستیک ایفا کردهاند.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خبر داد که سال گذشته بر اساس آمار منتشر شده میزان صادرات رسمی شرکتهای دانشبنیان بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار بوده است. خیاطیان با یادآوری اینکه حمایت گسترده از توسعه بازار صادراتی شرکتهای دانشبنیان از جهتگیریهای جدی صندوق نوآوری است، گفت: از آغاز امسال صندوق بسته حمایتی صادراتی را به تصویب رسانده و با حمایتهایی از جمله کمکهزینه حضور در نمایشگاهها، پذیرش هیاتهای تجاری و… سعی در صادراتی شدن شرکتهای دانشبنیان دارد.
وی تصریح کرد: رییسجمهوری نیز تاکید زیادی بر گسترش بازارهای صادراتی دانشبنیان دارند. ایشان در سفرهای بینالمللی خود بخش مهمی از مذاکرات را به معرفی محصولات و توانمندیهای شرکتهای دانشبنیان کشور اختصاص میدهند. در این زمینه شرکتهای فعال در حوزه تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات، سلامت و مواد شیمیایی سهم بیشتر از بازارهای صادراتی نسبت به سایر حوزههای فعالیت شرکتهای دانشبنیان دارند.
توسعه مشاغل با رشد فناوری
حمید حاجاسماعیلی، کارشناس اقتصادی
شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها ظرفیت های جدیدی در ایجاد اشتغال هستند. بازار کار با دانش بنیان ها متحول و پتانسیل ایجاد اشتغال افزایش خواهد یافت. بخش دانش بنیان در دانشگاه ها باید تقویت شده و ظرفیت ها در این بخش توسعه پیدا کند. در همین راستا متناسب با شرایط و تغییر تکنولوژی که موجب توسعه بازار کار و بالا رفتن بهره وری می شود، می توان مشاغل جدید هم تعریف کرد.
فناوری جدید حتماً باید در بازار کار استفاده شود. بخشی از این فناوری به ورود تکنولوژی جو دستگاههای جدید صنعتی در فعالیتهای حوزه تولید، خدمات و کشاورزی محسوب میشود. ما حتما دستگاههای به روز را در تناسب با فناوری روز دنیا برای توسعه بازار کار مورد بهرهبرداری قرار دهیم که افزایش بهرهوری و ارتقاء شرایط کاری را موجب خواهد شد. در این حوزه ابتدا باید شاهد تغییر و تحول در حوزه رویکردها باشیم و در غیر این صورت امکان برنامهریزی و بهرهمندی از شرایط جدید بازار کار ناشی از ورود تکنولوژی جدید در این حوزه وجود ندارد.
در سالهای اخیر به دلیل وجود تحریمها و برای تحقق توسعه بازار کار تاکید بر بهرهمندی از شرکت های دانش بنیان در کشور وجود داشته است. به کارگیری افراد متخصص، دانشمند و فارغ التحصیل و متکی به فناوری و علم جدید، نقش آفرینی در حوزه دانش بنیان را موجب خواهد شد و دیگر اینکه در این فضا امکان استفاده از دستگاه ها و فناوریهای جدید وجود خواهد داشت.
همچنین برای دستیابی به رشد پایدار، ثبات و پایداری بازار کار، باید تولیدات و بازار و کسب و کار مبتنی بر دانش باشد. مسئله دانش بنیان موضوع جدی است. اگر بخواهیم بخش خصوصی را شکل دهیم راهی نداریم جز اینکه کارآفرینان و بخش خصوصی و مردم در بازار کار نقش آفرین باشند.