صفحه اصلی / اسلایدر / واردات کالا‌های اساسی با رشد تولید ۳ میلیون تنی کاهش یافت
واردات کالا‌های اساسی با رشد تولید ۳ میلیون تنی کاهش یافت

واردات کالا‌های اساسی با رشد تولید ۳ میلیون تنی کاهش یافت

کسب و کار نیوز- معاون وزیر جهاد از کاهش ۳ میلیون تنی واردات کالا‌های اساسی به کشور در سال گذشته خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، سید سعید راد گفت: سال گذشته، حدود ۱۰ و نیم میلیون تُن انواع کالاهای اساسی شامل بیش از ۸ و نیم میلیون تُن گندم و حدود ۲ میلیون تُن روغن خام، برنج و شکر خام در کشور ذخیره‌سازی شد.

او افزود: سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن گندم از کشاورزان کشور خریداری شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۴ و نیم میلیون تُن گندم خریداری شده بود، حدود ۶۰ درصد افزایش داشت و تاکنون ۱۰ میلیون و ۳۳۱ هزار تُن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال گذشته، بیش از ۴۴ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۲۸ درصد رشد داشته است.

راد با تأکید بر این که سال گذشته، ۱۰۰ هزار تُن انواع دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شد که ۵۶ هزار تُن از این میزان از استان خوزستان، ۱۲ هزار تُن از استان ایلام و ۳۲ هزار تُن نیز از سایر استان‌های کشور خریداری شده بود، گفت: خرید دانه‌های روغنی با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۱۰ هزار تُن رسیده که ۳۱ هزار تُن از این میزان از استان خوزستان، ۲۰ هزار تُن از استان گلستان و ۵۹ هزار تُن نیز از سایر استان‌های کشور خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به خریدهای خارجی و واردات کالاهای اساسی از سایر کشورها با تأکید بر این که به موازات رشد تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، ورود کالاهای اساسی به کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان محسوسی کاهش داشت، گفت: این روند کاهشی نیز ادامه دارد.

او افزود: تعداد کشتی‌هایی که محموله کالاهای اساسی خود را در بنادر ورودی کشور تخلیه کردند از ۳۷۱ فروند در سال ۱۴۰۰ (هر هفته ۷ کشتی) با ۳۹ درصد کاهش به ۲۲۷ فروند در سال ۱۴۰۱ (هر هفته ۴ کشتی) کاهش یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر این که واردات کالاهای اساسی نیز از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن در سال ۱۴۰۰ (روزانه ۲۴ هزار تُن) با ۳۴ درصد کاهش به ۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تُن در سال ۱۴۰۱ (روزانه ۱۶ هزار تُن) رسید، گفت:  از مجموع کالاهای اساسی وارداتی در سال ۱۴۰۰، مقدار ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار تُن گندم و ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تُن به روغن خام، شکر خام و برنج اختصاص داشت که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تُن واردات گندم و یک میلیون و ۹۰ هزار تُن روغن خام، برنج و شکر خام کاهش یافت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.