صفحه اصلی / اسلایدر / رئیس‌جمهور: کسری بودجه را بدون چاپ پول برطرف کردیم/افزایش تولید کالاهای اساسی
رئیس‌جمهور: کسری بودجه را بدون چاپ پول برطرف کردیم/افزایش تولید کالاهای اساسی

رئیس‌جمهور: کسری بودجه را بدون چاپ پول برطرف کردیم/افزایش تولید کالاهای اساسی

کسب و کار نیوز- سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به استان خراسان جنوبی در دیدار جمعی از علما، ائمه جمعه و جماعت استان، علما و روحانیان را پیشتازان عدالتخواهی و مبارزه با ظلم و تعلیم و تربیت نفوس مستعده دانست و گفت: علما در این مسیر با سختی‌ها و مشکلات فراوانی مواجه بوده‌اند، اما رمز اینکه همچنان در دل مردم جا دارند این است که در این مسیر از مشکلات نهراسیده و آماده خطرپذیری بوده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «امروز به جرات می‌توانیم جمهوری اسلامی را کشوری فناور و پیشرفته بنامیم»، تصریح کرد: کشور همچنین در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز به سرعت در حال پیشرفت است. در دولت مردمی علاوه بر اینکه توانستیم کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را بدون چاپ پول یا استقراض از بانک مرکزی و با ایجاد منابع درآمدی جدید برطرف کنیم، توانستیم ۵ هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را احیا کرده، تولید کالاهای اساسی را ۲۲ درصد افزایش دهیم و شاخص‌های اقتصادی مثل نرخ رشد را مثبت کنیم. جنگ امروز جنگ اراده‌هاست و دشمن به دنبال آن است که با ادراک‌سازی در عرصه رسانه‌ای اراده خود را بر ما تحمیل کند، اما ملت ایران همانگونه که تاکنون در برابر توطئه‌های متعدد دشمن پیروز بوده، باز هم پیروز قطعی این میدان خواهد بود.

در همین زمینه عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: دولت سیزدهم انضباط مالی به خرج داده و ۲سال است که دولت کسری بودجه اجرایی ندارد. روح الله متفکر آزاد افزود: امور در زمانی به دولت سیزدهم واگذار شد که آوار سهمگین سونامی آماده ریزش بود اما دولت سیزدهم انضباط مالی قابل ستایشی به خرج داد و ۲ سال است که دولت کسری بودجه اجرایی ندارد و ثمرات آن بزودی برای مردم نیز ملموس خواهد بود. وی اظهار داشت: دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی نیز جزو برترین دولت‌های مستقر است و به خوبی می‌داند که زبان دنیا صرفاً انگلیسی آمریکایی نیست بلکه ظرفیت‌های بین المللی و منطقه‌ای بسیار فراگیر است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت با ایجاد جبهه اقتصادی بین المللی از طریق روابط سازنده با کشورها ناکارآمدی تحریم‌ها را به دشمن دیکته می‌کند. متفکرآزاد بیان کرد: ایفای نقش مؤثر در تنش زدایی با کشورهای مسلمان و حل اختلاف‌های امت اسلام از اقدامات شاخص دولت است. وی عنوان کرد: مردم باور دارند دولت سیزدهم با روحیه جهادی و تلاش به دنبال حل مشکلات است و دروغ پراکنی نمی‌کند.

ضرورت کنترل فرارهای مالیاتی

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

برای اینکه بودجه دچار کسری نشود اتکا به منابع درآمدهای مالیاتی موضوع بسیار مهمی است. به همین خاطر انتظار می‌رود دولت مانع فرارهای مالیاتی شود. اگر دولت بتواند با ابزارهای مناسب مانع فرارهای مالیاتی شود قطع به یقین نیازی به فروش یک قطره نفت نخواهیم داشت و درآمدهای نفتی خرج توسعه کشور و گسترش فعالیت‌های عمرانی و زیر ساختی می‌شود.

سال گذشته اقتصاد ایران با این‌که مشکلات زیادی داشت اما در زمینه اقتصادی توانست خود را احیا کند. در زمستان سال گذشته نرخ ارز روند فزاینده‌ای را طی کرد اما شواهد نشان می‌دهد دولت در کاهش التهاب تورمی در چند ماه گذشته عملکرد موفقی داشته است. به طوری که با ایجاد سیاست‌های انضباطی پولی و بانکی دولت سیزدهم توانسته نرخ ارز در کشور را کاهش داده و همین امر نیز به تبع سبب کاهش نرخ تورم در کشور شده است.

به نظر می‌رسد با روی آوردن به اقتصاد اسلامی شاهد موفقیت‌های بیشتری در اقتصاد کشورمان باشیم تا بخش غیرمولد که در بیشتر بازارهای به صورت سفته‌بازی و دلالی حضور دارد از این بازارها رخ بربندد. معتقدم با سیاست تثبیت و کاهش نرخ ارز در کشورمان می‌توانیم تا حدود زیادی تورم و نقدینگی موجود در جامعه را کاهش دهیم. مهار تورم و رشد تولید شعار نیاز به زیرساخت دارد و همان‌طور که رهبر معظم  انقلاب در جلسه با اعضای هیات دولت تاکید داشتند اقداماتی انجام شده که بعدا نتایج آن مشخص خواهد شد.

به نظر می‌رسد دولت سیزدهم اقدامات خود را در حوزه مهار تورم گسترش دهد که مهم‌ترین پایه آن کنترل نرخ ارز است. تجربه سال‌های گذشته نشان داده کنترل نرخ ارز تا حد زیادی می‌تواند به کنترل نرخ تورم کمک کند. همچنین دولت باید معافیت‌های مالیاتی را حذف کند و از بخش‌های مختلف مثل بسیاری از فعالان اقتصادی مانند پزشکان، فوتبالیست‌ها و هنرمندان مالیات دریافت کنند چرا که بین آحاد مردم از طبقه کارمند و کارگر با درآمدهای کم که مالیات پرداخت می‌کنند نباید تفاوتی با صاحبان درآمدهای بالا وجود داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.