شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، بررسیها نشان میدهد که در ادامه روند کاهشی قیمتها در بازار، خودروهای داخلی کاهشی ۵ تا ۲۰ میلیون تومان دیگر را تجربه کردند. بازار بدون مشتری خودرو همچنان ریزشی است. آنطور که در روند قیمتها در بازار خودرو مشاهده میشود، میل نزولی در بازار شدت گرفته است؛ به طوری که در برخی خودروها شاهد آن است هستیم که کانال عوض کرده و زیر قیمتهای قبلی به فروش میروند.
شدت کاهش قیمتها در میان خودروهای خارجی بیشتر بوده است. نمایشگاهداران و فعالان بازار میگویند در حال حاضر قیمت نمایندگی خودروها با بازار یکی شده و حتی در برخی خودروها، بازار از کارخانه نیز ارزانتر شده است. به نظر میرسد نبود تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و البته خبرها از ورود خودروهای وارداتی به کشور، در ریزش قیمتها در بازار خودرو بیتاثیر نبوده است.
بنا به این گزارش، بررسیها نشان میدهد که در ادامه روند کاهشی فیمتها در بازار، دیروز خودروهای داخلی کاهشی ۵ تا ۲۰ میلیون تومان دیگر را تجربه کردند. به این ترتیب، قیمت تیبا و کوییک ۵ میلیون تومان کاهش یافت و امویام X22 نیز با کاهش ۵ میلیون تومانی روبهرو شد. در همین حال، قیمت هایما در بازار ۲۰ میلیون تومان ریخت و پژو۲۰۶ با افت ۱۰ میلیون تومانی قیمت روبهرو شد. سمند و پژوپارس هم ۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.
بسیاری از فعالان بازار معتقدند که ریزش قیمت خودرو در روزهای اخیر ناشی از بررسی موضوع واردات خودروی دست دوم است و اجرایی شدن این طرح میتواند به ریزش گسترده قیمتها در بازار متجر شود. از دیگر سو، برخی نیز منتقد چنین اتفاقی هستند و معتقدند که این اقدام میتواند ایران را تبدیل به قبرستان خودروهای فرسوده کند. حال سوال اینجاست که آیا واردات خودروهای دست دوم از نظر شما میتواند زمینه را برای تعدیل قیمتها در بازار مهیا کند؟
اما کارشناسانی که تقاضای بازار خودرو را ۲ میلیون دستگاه پیش بینی می کنند، این نوع پیش بینی ها برای شرایط مطلوب است. اگر ما در سال های آینده، با دنیا به یک توافق برای همکاری برسیم، اقتصاد ایران باز شود، پول های بلوکه شده کشور ما به داخل کشور بیاید، فعالیت های اقتصادی انجام شود و موتور اقتصادی کشور به حرکت بیفتد، ما به ۲ میلیون خودرو در سال هم نیاز داریم، اما در شرایط فعلی کشور، با حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو، می توان به تقاضای بازار پاسخ داد و بازار خودرو به یک ثبات نسبی برسد.
شرایط ایجاد ثبات در بازار خودرو
بابک صدرایی، کارشناس خودرو
با توجه به اینکه مباحث خبری میتواند از نظر روانی روی بازار تاثیرگذار باشد میشود انتظار داشت طی یک تا دو ماه آینده همچنان قیمت خودروها با کاهش مواجه شود. اصولاً بازار خودرو، چند مولفه دارد و فقط یک مولفه ندارد. یک مولفه کلی، مربوط به شرایط کلان کشور بوده و در این حوزه، بحث اصلی این است که آیا شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور، ملتهب است یا ملتهب نیست. هر وقت شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور، ملتهب شود، چنین مشکلاتی هم در بازار خودرو رخ می دهد.
البته این نیز مهم است که خودروهای وارد شده شرایط فنی مناسبی داشته و برای واردات آنها رانتی اعمال نشده باشد. اگر به شکل ایدهآلیستی تمام این موارد رعایت شود حتی میتوان انتظار داشت که طی ماههای آینده قیمت خودرو کاهش بیشتری را نیز تجربه کند.
طبیعی است چنانچه واردات به شکل انبوه صورت گرفته و قیمتگذاری محصولات وارداتی مناسب باشد این تصمیم میتواند منجر به کاهش بیشتر قیمتها شود اما اگر قرار باشد مشکلاتی که سر راه واردات خودروهای صفر ایجاد شد در این زمینه هم وجود داشته باشد و مثلا خودروی وارد شده برای مدت چندین ماه در گمرک معطل شود دیگر نمیتوان انتظار داشت نتیجه مطلوبی حاصل شود.
با توجه به محدودیتهای ارزی که ایران با آن مواجه است، یقینا واردات خودرو نیز با محدودیتها و موانعی روبرو شده و تعداد آن به میزانی نخواهد بود که باعث ایجاد رقابت در صنعت داخلی خودرو شود. با این نظام تعرفهای و بازار مهندسی شده، من بعید میدانم که حداقل، خودروهای بخش دولتی، توان رقابت با خودروهای وارداتی را داشته باشند و نهایتا در حاشیه امن خود باقی خواهند ماند.