سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / بریتیش پترولیوم: رشد ۲.۳ درصدی ظرفیت پالایش نفت ایران در سال ۲۰۲۲
بریتیش پترولیوم: رشد ۲.۳ درصدی ظرفیت پالایش نفت ایران در سال ۲۰۲۲

بریتیش پترولیوم: رشد ۲.۳ درصدی ظرفیت پالایش نفت ایران در سال ۲۰۲۲

کسب و کار نیوز- بریتیش پترولیوم در جدیدترین گزارش اعلام کرد، ظرفیت پالایشگاهی ایران در سال 2022 نسبت به سال پیش 2.3 درصد افزایش یافته و به 2.670 میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم در جدیدترین گزارش به بررسی وضعیت پالایشگاه‌های نفت خام در جهان پرداخته است. بر اساس این گزارش، ظرفیت پالایشگاه ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال پیش ۲.۳ درصد افزایش یافته و به ۲.۶۷۰ میلیون بشکه در روز رسیده است.

ظرفیت پالایشگاه‌های ایران ۲.۶ درصد پالایشگاه‌های جهان را تشکیل می دهد.

به دنبال تشدید تحریم‌های غرب، افزایش پالایش نفت در داخل یکی از اقداماتی بوده است که ایران در واکنش به تحریم نفتی غرب انجام داده و ظرفیت پالایشگاهی طی ۱۰ سال ۲.۷ درصد افزایش یافته است؛ طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ ظرفیت پالایش ایران تغییری نکرده و در سطح ۲.۰۷۵ میلیون بشکه در روز مانده بود.

بر اساس برآورد بریتیش پترولیوم، آمریکا با ظرفیت پالایشگاهی ۱۸.۰۶ میلیون بشکه در روز، چین با ۱۷.۲ میلیون بشکه در روز و روسیه با ۶.۸ میلیون بشکه در روز، ۳ کشور بزرگ پالایش‌کننده نفت خام در جهان هستند.

پالایشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۲، ظرفیت ۱۰۱ میلیون و ۹۰۲ هزار بشکه در روز برای پالایش نفت خام داشته‌اند که نسبت به سال ۲۰۲۱ تنها ۰.۵ درصد افزایش یافته است.

* افزایش ۲.۲ درصد نفت پالایش‌ شده در پالایشگاه‌های ایران

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲  در پالایشگاه‌های کشور روزانه  ۲.۳۹۷ میلیون بشکه نفت پالایش شده است نسبت به سال پیش از آن ۲.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۲۱، روزانه ۲.۳۴۴ میلیون بشکه در روز نفت در کشور پالایش شده بود.

میزان پالایش نفت در کشور طی بازه ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ نیز رشد ۲.۲ درصدی داشته است.

سهم ایران از کل پالایش نفت در جهان در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۹ درصد برآورد شده است.

همچنین مطالعه کنید:

پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.