صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرایط ایجاد ثبات در بازار خودرو
شرایط ایجاد ثبات در بازار خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

شرایط ایجاد ثبات در بازار خودرو

سرمقاله

با توجه به اینکه مباحث خبری می‌تواند از نظر روانی روی بازار تاثیرگذار باشد می‌شود انتظار داشت طی یک تا دو ماه آینده همچنان قیمت خودروها با کاهش مواجه شود. اصولاً بازار خودرو، چند مولفه دارد و فقط یک مولفه ندارد. یک مولفه کلی، مربوط به شرایط کلان کشور بوده و در این حوزه، بحث اصلی این است که آیا شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور، ملتهب است یا ملتهب نیست. هر وقت شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور، ملتهب شود، چنین مشکلاتی هم در بازار خودرو
رخ می دهد.
البته این نیز مهم است که خودروهای وارد شده شرایط فنی مناسبی داشته و برای واردات آنها رانتی اعمال نشده باشد. اگر به شکل ایده‌آلیستی تمام این موارد رعایت شود حتی می‌توان انتظار داشت که طی ماه‌های آینده قیمت خودرو کاهش بیشتری را نیز تجربه کند.
طبیعی است چنانچه واردات به شکل انبوه صورت گرفته و قیمت‌گذاری محصولات وارداتی مناسب باشد این تصمیم می‌تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت‌ها شود اما اگر قرار باشد مشکلاتی که سر راه واردات خودروهای صفر ایجاد شد در این زمینه هم وجود داشته باشد و مثلا خودروی وارد شده برای مدت چندین ماه در گمرک معطل شود دیگر نمی‌توان انتظار داشت نتیجه مطلوبی حاصل شود.
با توجه به محدودیت‌های ارزی که ایران با آن مواجه است، یقینا واردات خودرو نیز با محدودیت‌ها و موانعی روبرو شده و تعداد آن به میزانی نخواهد بود که باعث ایجاد رقابت در صنعت داخلی خودرو شود. با این نظام تعرفه‌ای و بازار مهندسی شده، من بعید می‌دانم که حداقل، خودروهای بخش دولتی، توان رقابت با خودروهای وارداتی را داشته باشند و نهایتا در حاشیه امن خود باقی خواهند ماند.

همچنین مطالعه کنید:

سامانه ملی املاک و اسکان تکمیل می شود/هوشمندسازی شناسایی خانه های خالی/اخذ ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، وی با بیان اینکه تا کنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.