صفحه اصلی / اسلایدر / میزان تولید خودرو ۲۷ درصد رشد داشته است/جهش تولید خودرو در کشور
میزان تولید خودرو ۲۷ درصد رشد داشته است/جهش تولید خودرو در کشور

میزان تولید خودرو ۲۷ درصد رشد داشته است/جهش تولید خودرو در کشور

کسب و کار نیوز- آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد قریب به ۵٣٧ هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به میزان تولید در مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد رشد یافته است؛ در این میان بیشترین رشد تولید را ون‌ها با رشد ۷۰ درصدی به خود اختصاص داده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای امسال تا پایان مردادماه حدود ۵۳۶ هزار و ۹۰۳ دستگاه خودرو تولید شده که نشانی از به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو است. از این تعداد، حدود ۴۵۶ هزار و ۱۲۶ دستگاه خودروی سواری بصورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که نسبت به ۳۷۰ هزار و ۱۶۶ دستگاه خودرو کامل تولیدی در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، ۲۳ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد. در مدت مذکور سال جاری قریب به ۶۲ هزاردستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته که ۴۰ هزار و ۶۵۸ دستگاه بوده است از رشد ۵۲ درصدی برخوردار شده است.

در پنج ماهه نخست امسال با رشد ۷۰ درصدی حدود ۱۳۷۰ دستگاه خودروی ون تولید شده است. از ابتدای فروردین تا مرداد ماه سال گذشته ۸۰۶ دستگاه ون در کشور تولید شده بود. همچنین طی مدت مذکور سال جاری ۴۴۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده که ۱۲ درصد بیشتر از آمار تولید این نوع خودروها در پنج ماهه نخست سال گذشته معادل ۴۰۱ دستگاه است.

از مجموع تولید خودرو در پنج ماه نخست سال جاری حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شده که نسبت به ۹۸۲۰ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۶۹ درصد تولید این خودروها افزایش پیدا کرده است. طبق آمار وزارت صمت، تنها آمار تولید اتوبوس‌هاست که کاهشی ثبت شده و در حالی که طی پنج ماه نخسیت سال گذشته ۴۲۴ دستگاه تولید شده بود، اتوبوس‌های تولیدی به ۳۳۱ دستگاه رسیده است که ۲۲ درصد کمتر است.

در همین رابطه آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری بالغ بر ۳۲۴ هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به میزان تولید در مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد رشد تولید محقق شده است؛ با احتساب تکمیل حدود ۶۵ هزار دستگاه خودروهای ناقص در بهار سال ۱۴۰۱، میزان رشد تولید در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۴.۵ درصد برآورد شده است.

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه، بیش از ۳۲۴ هزار دستگاه از انواع خودروها در کشور تولید شده که از این میزان، بیشترین سهم تیراژی متعلق به خودروهای سواری است. بهار امسال، ۳۲۴ هزار و ۵۸۳ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به ۲۴۵ هزار ۶۱۸ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۲ درصدی را رقم زده است. از مجموع کل خودروهای تولیدی، ۲۷۶ هزار و ۸۶۸ دستگاه متعلق به سواری‌هاست که نسبت به ۲۱۵ هزار و ۱۱۶ دستگاه سواری تولیدی در سه ماهه نخست سال گذشته ۲۹ درصدی افزایش تولید حاصل شده است.

پس از آن بیشترین تیراژ خودرو، در دسته وانت‌هاست که خودروسازان داخلی با افزایش تولید ۴۸ درصدی طی سه ماهه امسال نسبت به تولید وانت‌ها در مدت مشابه سال گذشته، از ۲۴ هزار و ۳۱۵ دستگاه به ۳۵ هزار و ۹۶۲ دستگاه رسیده است. به لحاظ درصد افزایش اما بیشترین افزایش تولید انواع خودرو، برای ون‌ها رخ داده که از ۳۶۸ دستگاه به ۷۹۹ دستگاه در بهار امسال رسیده و رشد ۱۱۷ درصدی را ثبت کرده است.

پس از آن با افزایش ۹۵ درصدی تولید سنگین‌های باری (کامیون، کامیونت و کشنده) از ۵۳۱۷ دستگاه در مجموع سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۱۰ هزار و ۳۷۲ دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است. از ابتدای سال تا پایان خرداد ماه ۳۳۳ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده که ۳۱ درصد بیشتر از آمار تولید این نوع خودروها در سه ماهه نخست سال گذشته معادل ۲۵۴ دستگاه است.

در نهایت طبق آمار وزارت صمت، تولید اتوبوس‌ها در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. در سه ماهه امسال ۲۴۹ دستگاه تولید شده که یک دستگاه بیشتر از تولید آن در سه ماهه ۱۴۰۰ است. گفتنی است آنطور که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، در سه ماهه اول سال گذشته ۶۵ هزار و ۱۵ دستگاه خودروی ناقص نیز تکیل شده بود که با لحاظ خودروهای تکمیل شده سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، رشد تولید سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به تولید و تکیل سه ماهه اول سال گذشته حدود ۴.۵ درصد خواهد بود.

بستر تولید خودوری ارزان فراهم شود  

امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو

یکی از عوامل کیفیت پایین خودرو‌های تولیدی، دادن قول تولید خودرو در تیراژ بالاتر توسط بعضی از مسئولان بدون در نظر گرفتن ظرفیت و توان خودروسازان است. اگر نظام تعرفه‌ای و قیمت گذاری صحیح ارز داشته باشیم، می توانیم خودروی ارزان‌تری نسبت به میانگین قیمت جهانی تولید کنیم.

بزرگترین دغدغه، چالش و مانع حال حاضر صنعت خودروسازی سیاست گذاری دولتی و عدم اجرای سیاست های کلی نظام است. سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف، سیاست های کلی تشویق سرمایه گذاری، سیاست گذاری کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست های کلی بخش حمل و نقل و سیاست های کلی صنعت و سیاست های کلی اصل۴۴ قانون اساسی، از جمله سیاست‌های ابلاغی نظام است که می توان نشان داد که در مسیر اجرای آنها قدم موثری برداشته نشده است.

اگر خودروسازان بتوانند خودرویی تولید کنند که هم اقتصادی و هم ایمن باشد می‌توان امیدوار به کاهش قیمت‌ها بود. زمانی پراید از ارزان‌ترین خودرو‌های تولیدی بود، اما بعد از آن خودرویی هم رده قیمتی با این خودرو تولید نشد که همین موضوع باعث برهم خوردن بازار خودرو شد. اصولا خودروسازان برای سلیقه مردم خودرو تولید می‌کنند. به طور نمونه تولید خودرو‌های گازسوز از آنجا که با سلیقه مصرف کنندگان سازگار نبود محبوبیت زیادی پیدا نکرد تنها زمانی که خودرو‌های گازسوز با استقبال مردم مواجه شد که قیمت بنزین افزایش یافت.

وقتی دائما بر سر صنعت کوبیده می شود، به جای سرمایه گذار، دلالان تشویق می شوند. چنانکه در حال حاضر نیز شاهد هستیم که با کاهش اندک قیمت خودرو در بازار، بلافاصله روز بعد قیمت ها مجددا افزایش می یابد. در این میان برنده اصلی دلالان و بازندگان نیز در وهله اول صنعت است که موجب تضعیف اقتصاد می شود و در نهایت این مردم هستند که بازنده اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.