سرمقاله
بازار خودرو ایران تبدیل به یک بازار وابسته به عوامل روانی شده است. هر خبری چه اخبار کلان چه مثبن و چه منفی، چه خبرهای مربوط به صنعت و… بازار را تحتتاثیر قرار میدهد. در مواردی متاثر از این وضعیت، متقاضیان بازار خودرو امیدوار به تجربه وضعیت بهتری در این بازار میشوند که این امیدواری نیز بهنوبه خود منجر به ایجاد رکود و ریزش قیمتها در بازار خودرو خواهد شد.
در سال ۹۶ که هنوز دور جدید تحریمها آغاز نشده بود و کشور مشکلی در باب تامین دارو و نهادههای دامی نداشت، تنها ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد. حال جای سوال است که چگونه در حال حاضر برخی از افراد از واردات خودرو با تعداد ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار دستگاه سخن گفتند و میگویند.
حتی اگر مشکل تامین ارز کشور برطرف شود، به دلیل تحریمهای آمریکا خودروسازان معتبر جهانی نظیر تویوتا، کیا، هیوندای، مزدا و… به شکل رسمی محصولات خود را به خریداران ایرانی نمیفروشند و واردکنندگان برای خرید خودرو در خارج از مرزهای کشور باید به دلالان بازار آزاد کشورهای دیگر مراجعه کنند تا شاید بتوانند با قیمتی بالاتر از قیمت نمایندگیها محصول یا محصولات مد نظر خود را تهیه و وارد ایران کنند.
دیگر عامل اصلی موثر بر بازار خودرو، جدیتر شدن بحث واردات خودروهای کارکرده است. این مورد هم قدری رکود بازار خودرو را عمیقتر کرده است. بهعبارتی، میتوان گفت بیشتر عوامل روانی و وعده و وعیدهاست که بازار خودرو را در رکود فرو برده و در این میان، موضوع مهم این است که این عوامل تا چه زمانی بر این بازار تاثیرگذار خواهند بود.
گفتاردرمانی و خبردرمانی در بازار مبنی بر این که واردات خودروهای دست دوم را داریم آزاد میکنیم، قیمتگذاریهای دستوری اخیر در بازار خودرو و همچنین انتشار یکسری اخبار سیاسی که حاکی از توافق و مذاکره بود در کنار اخبار صنعت خودرو سبب شد تا قیمت خودرو در بازار تا حدودی کاهش پیدا کند.