صفحه اصلی / اسلایدر / ایران به خودکفایی ۹۰ درصدی در تولید محصولات اساسی می‌رسد
ایران به خودکفایی ۹۰ درصدی در تولید محصولات اساسی می‌رسد

ایران به خودکفایی ۹۰ درصدی در تولید محصولات اساسی می‌رسد

کسب و کار نیوز- وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی سال های اخیر، ایران در تولید محصولات اساسی به پیشرفت مناسبی دست یافته است و در نظر دارد با استفاده از تجربیات و دانش فنی کشورهای دوست از جمله مالزی بر دستاوردهای خود بیفزاید.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدعلی نیکبخت در ملاقات وزیر خارجه مالزی گفت: مالزی از کشورهای مهم آسیا و جهان اسلام است و در سیاست راهبردی ایران به عنوان بازیگر اصلی منطقه غرب آسیا، نقش مهمی ایفا می‌کند

وزیر جهادکشاورزی ایران تبادل هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و کشاورزی را تعیین کننده ارزیابی کرد و افزود: رهبران دو کشور و رئیس‌جمهور اسلامی ایران، تصمیم کشورمان برای همکاری ایران با کشورهای آسیایی و مالزی را جدی دانسته و سهم قابل ملاحظه‌ای در رابطه با مسایل اقتصادی و کشاورزی قائل هستند.

نیکبخت در این دیدار به خودکفایی ۹۰ درصدی امنیت غذایی ایران اشاره کرد و گفت: ایران، سال‌های اخیر توانسته  در تولید کالاهای اساسی و محصولات مهم غذایی به پیشرفت مناسبی دست یابد و تلاش دارد ضمن تبادل تجربیات و دانش فنی با کشورهای دوست و استفاده متقابل از ظرفیت دانشمندان و نخبگان کشاورزی دیگر کشورها از جمله مالزی، بر دستاوردهای خود بیافزاید.

او گفت: سه استان جنوبی؛ هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب‌کرمان از نظر اقلیم، قابلیت تولید محصولات استوایی مانند موز، انبه و سایر میوه‌های گرمسیری را دارند که می‌توان براساس تفاهمات قبلی با کشور مالزی برای ایجاد ایستگاه مشترک تحقیقاتی تولید میوه‌های گرمسیری در ایران، همکاری‌های علمی و اجرایی برای توسعه کمی و کیفی از جانب هر دو طرف انجام گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش ۳۴ درصدی تجارت ایران و مالزی از سال ۲۰۲۲ به بعد اشاره کرد و گفت: براساس بررسی صورت گرفته، می‌توان با تامین بخشی از نیازهای یکدیگر سطح تجارت دو کشور را توسعه بخشید.

مالزی به دنبال تجربیات ایران؛ چه‌گونه در امنیت غذایی خودکفا شده‌اید؟

زامبری عبدالقدیر وزیر امور خارجه مالزی در این دیدار، سفرش به ایران را حائز اهمیت دانست و گفت: ملاقات با مسئولان ایرانی برای مالزی راهبردی تلقی می‌شود و این سفر می‌تواند تسهیل‌ کننده و مسیریاب روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور شود.

زامبری عبدالقدیر سیاست اصلی دولت انور ابراهیم را گسترش رابطه در موضوعات سیاسی، اقتصادی و تجاری با ایران دانست و گفت: مالزی در حوزه امنیت غذایی از قافله عقب است و قصد داریم برای جبران عقب ماندگی، از تجربیات ایران در این حوزه استفاده کنیم، با وجود مشکلات سوال ما این است؛ چه‌گونه در امنیت غذایی خودکفا شده‌اید؟

او با اشاره به واردات ۵ میلیارد دلاری محصولات غذایی کشورش گفت: ایران می‌تواند در تامین نیاز مالزی نقش محوری ایفا کند از این رو، می‌توان در زمینه طیور و میوه‌های گرمسیری با یکدیگر همکاری گسترده داشته باشیم، این همکاری می‌تواند ایران و مالزی را به کشورهای عمده در تولید محصولات حلال تبدیل کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.