صفحه اصلی / اسلایدر / سرمایه‌گذاری مردم در بازار سرمایه ۱۸ برابر شد/هدایت کارآمد نقدینگی در مسیر تولید
سرمایه‌گذاری مردم در بازار سرمایه ۱۸ برابر شد/هدایت کارآمد نقدینگی در مسیر تولید

سرمایه‌گذاری مردم در بازار سرمایه ۱۸ برابر شد/هدایت کارآمد نقدینگی در مسیر تولید

کسب و کار نیوز- رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر لزوم هدایت سرمایه‌های مردم بدون واسطه در مسیر تولید گفت: طی پنج سال گذشته، حجم سرمایه‌گذاری مردم در بازار سرمایه ۱۸ برابر شده است، یعنی مردم خود را در مسیر اقتصادی پیدا کرده‌اند. حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در همایش سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه با بیان اینکه در شرایط کنونی، گسست زیادی بین سرمایه و مسیرهایی که باید در آن قرار گیرد، وجود دارد، گفت: اگر در داخل کشور می‌توانستیم مدیریت درستی داشته و سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق می‌دادیم، شاهد این گسست نبودیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: ماموریت بانک‌ها آن است که سرمایه‌ها را گردآوری کرده و آن را در مسیر تولید قرار دهند، اما امروز شاهد گم کردن مسیر بانک‌ها هستیم و تبدیل به جریانی شده اند که به شدت اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

پژمانفر با اعلام اینکه تاکنون مقابله با بنگاه‌داری بانک‌ها در حد شعار باقی مانده است، اظهار کرد: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از سال ۱۴۰۰ با پیگیری‎های جدی، مسیری که تسهیلات کلان بانکی طی می‌کند را تعیین کرد، لذا در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بانک‌ها موظف شدند هر سه ماه یکبار به این کمیسیون گزارش سه ماهی از روند تخصیص تسهیلات کلان خود را ارایه دهند.

این نماینده مجلس تسهیلات بانکی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را تسهیلات کلان نامید و گفت: در بودجه امسال بانک‌ها مکلف شده‌اند گزارش‌های مربوط به پرداخت تسهیلات بالای ۵۰۰ میلیارد ریال را به کمیسیون گزارش دهند. وی یکی از راه های مدیریت سرمایه را هدایت آن به سمت مسیر تولید دانست و گفت: اگر این سرمایه‌ها به سمت تولید هدایت نشود، احساس ناامنی بوجود می‌آید، بنابراین باید کاری کنیم سرمایه ها در مسیر تولید باشند  و همچنین بانک‌ها در مسیر اصلی خود حرکت کنند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در ماه‌های آتی برخی بانک‌ها توان ادامه حرکت در این مسیر را نخواهند داشت و به نظر می‌رسد اصلاحاتی در نظام بانکی کشور اتفاق خواهد افتاد. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه سرمایه‌ها بدون واسطه باید در حوزه تولید قرار گیرد، افزود: بازار سرمایه در کشور به طور جدی کار کند، باید مراقبت کنیم که بانک وظیفه خود را انجام دهد و بتواند سیاستگزار باشد، کمک کنیم که مردم احساس امنیت در این موضوع داشته باشند.

وی بیان داشت: اگر بتوانیم امنیت را در بازار سرمایه افزایش دهیم، به طور قطع مسیر سرمایه به سمت تولید بدون واسطه‌گری پیش خواهد رفت. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم هدایت سرمایه‌های مردم بدون واسطه در مسیر تولید گفت: طی پنج سال گذشته، حجم سرمایه‌گذاری مردم در بازار سرمایه ۱۸ برابر شده است، یعنی مردم خود را در مسیر اقتصادی پیدا کرده‌اند. لذا اگر امنیت را در بازار سرمایه ارتقا دهیم به طور قطع مسیر سرمایه به سمت تولید بدون واسطه هموارتر می‌شود.

حجت الاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد: مجموعه‌های بزرگی در خراسان رضوی وجود دارد که می‌تواند در بازار سرمایه وارد شود، استان ظرفیت بزرگی در حوزه معدن دارد که به فعلیت نرسیده است. وی با اشاره به ظرفیت بالای خراسان رضوی در صنعت هتلداری گفت: با توجه به اینکه سهم بیشتر بازار سرمایه در تهران متمرکز شده است، بنابراین انتظار می‌رود سهم بازار سرمایه در استان خراسان رضوی هم توسعه یابد و از ظرفیت معدن و گردشگری به خصوص گردشگری سلامت این استان بهره‌مند شویم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: یکی از ظرفیت‌های بالای این استان، حوزه خدمات بویژه ظرفیت‎های بالای هتلداری است، ۵۲ درصد هتل‌های کشور در مشهد مستقر است، این استان همچنین ظرفیت زیادی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه به سبب هم مرز بودن با کشورهای افغانستان و ترکمنستان دارد.

 

ریشه کنی غیرمولدها از اقتصاد کشور

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

اگر نقدینگی در خدمت بخش غیرمولد باشد، مسلما برای حال و روز اقتصاد کشور مضر است. رشد نقدینگی به خودی خود موضوع بدی نیست اما زمانی می‌توانیم از مثبت بودن آن سخن به میان آوریم که حجم اقتصاد یک کشور بسیار گسترده باشد در نتیجه در شرایط کنونی به ویژه با افزایش شدید این متغیر پولی در سال‌های گذشته کاهش رشد نقدینگی به ۲۷‌.۵ درصد امر بسیار مثبتی تلقی می‌شود.

شروع کاهش نرخ رشد نقدینگی به شروع دولت سیزدهم بر می‌گردد به طوری که با سیاست‌های دولت آیت‌الله رئیسی می‌توانیم بگوییم کم کم شاهد فعال‌تر شدن و زنده‌تر شدن بخش مولد در اقتصاد کشورمان هستیم. هر چند که همچنان بخش زیادی از نقدینگی در اقتصاد کشورمان به دست غیرمولدهاست و می‌توان گفت غیرمولدها بر مولدها برتری دارند ولی باید به سمت مهار تورم رفته و بتوانیم با سیاست‌های تشویقی و حمایتی از بخش مولد حمایت کرده تا غیرمولدها از اقتصاد کشورمان ریشه کن شوند.

بدون شک همین حمایت از بخش مولد اقتصاد کشور، مجوز دهی به کسب و کارهای بیشتر از طریق درگاه ملی مجوزها می‌توانند به این امر کمک شایانی کنند. در وضعیت فعلی شاهد افزایش صادرات نفت هستیم، ضمن آن که باید بیشتر به سمت مبارزه با فرار مالیاتی حرکت کنیم تا نیاز به صادرات نفت که با تحریم‌ها روبرو است، کمتر شود، چون میزان فرار مالیاتی در حال حاضر ۷ برابر آمار ارائه شده فعلی است.

انتظار می‌رود با تلاش بیشتر دولت و بانک مرکزی، بهبود آمار تراز پرداخت‌ها و افزایش قابل توجه صادرات نفتی و غیرنفتی همزمان با کاهش نرخ رشد نقدینگی و تورم نسبت به سال‌های اخیر ادامه داشته باشد و شاهد تحقق رشد تولید و مهار تورم باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

خرید گوشت مرغ بدون هیچ محدودیتی ادامه دارد/ تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسین شیرزاد افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.