صفحه اصلی / اسلایدر / کسب و کارهای خانواده‌محور در ٢١ استان فعال شده است/ایجاد مشاغل پایدار برای زنان سرپرست خانوار
کسب و کارهای خانواده‌محور در ٢١ استان فعال شده است/ایجاد مشاغل پایدار برای زنان سرپرست خانوار

کسب و کارهای خانواده‌محور در ٢١ استان فعال شده است/ایجاد مشاغل پایدار برای زنان سرپرست خانوار

کسب و کار نیوز- معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: در دو سال گذشته توانستیم با کمک آفرینان اقدامات خوبی برای زنان سرپرست خانوار انجام دهیم که برای این زنان، شغل پایدار ایجاد شده به طوری که سه هزار و ۶٠٠ نفر از زنان سرپرست خانوار صاحب شغل شدند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، «انسیه خزعلی» اظهار داشت: پایداری شغل برای زنان سرپرست خانوار در قالب کسب و کارهای خانواده‌محور صورت گرفت که مشاغلی که کارآفرینان فراهم کرده‌اند تا چهار سال ادامه پیدا خواهد کرد و از مواد اولیه تا فروش تولیدات را بر عهده می‌گیرند. وی افزود: این طرح کسب و کارهای خانواده‌محور در ٢١ استان فعال شده و هدف از اجرای آن حمایت از زنان سرپرست خانوار است. خزعلی تاکید کرد: زنانی که در برنامه تحول، تولید و توسعه فعال هستند، زنان پویا و پیشرو هستند. زنان ما در عرصه‌های علمی، کارآفرینی و هنری پیشرفت ویژه و چشمگیری داشته‌اند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از تامین اعتبار صندوق ضمانت برای تسهیلات و اشتغال‌زایی که یکی از گلایه‌های زنان بود، خبر داد و گفت: در ستاد ملی زنان این صندوق ضمانت ذیل نظر صندوق توسعه تعاون مصوب شده و با همکاری وزارت کار ۶٠٠ میلیارد ریال ضمانت برای زنان صورت می‌گیرد که امیدواریم اعتبار صندوق افزایش یابد.

وی ادامه داد: در ارتباط با تعاونی‌های زنجیره‌ای و تخصصی جلسه‌های برگزار کردیم تا تعاونی‌های بانوان را حمایت کنیم؛ در همین راستا جلساتی برگزار شده که امیدواریم در استان‌های مختلف، تعاونی‌ها در قالب تشکل‌های زنان شکل بگیرند و بازار صادرات فراهم شود. خزعلی ادامه داد: آماده شنیدن پیشنهادهای بانوان در بخش‌های مختلف برای تولید و عرضه کالاها در قالب بازارهای فصلی و مرزی و توسعه صادرات هستیم.

در همین راستا به دنبال اختصاص بودجه‌ای برای تقویت بازارها و بازارچه‌ها برای بانوان هستیم. معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با تاکید بر صادرات تولیدات تعاونی‌های زنان گفت: با حمایت وزارت اقتصاد و صمت این موضوع را دنبال می‌کنیم. وی گفت: رویدادهای خانواده محور را با نگاه فرهنگ خانواده در ٩ کارگروه در نظر گرفته‌ایم که تعاونی‌ها می‌توانند در این عرصه ورود کنند و فرهنگ‌های قومی و محله‌ای را رواج دهیم تا با شناسایی آسیب‌های اجتماعی شاهد تحکیم بنیان‌های خانواده باشیم.

ظرفیت سازی اشتغال با حمایت بخش خصوصی

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

برای ایجاد اشتغال میلیونی در کشور راهی جز مشارکت مردم، تشکیل بخش خصوصی واقعی و واگذار کردن اقتصاد توسط دولت نداریم. ایجاد اشتغال در کشور نیازمند رفع موانع ذکر شده است. در حال حاضر باید موانع بزرگی که در مسیر ایجاد اشتغال است از میان برداریم چرا که برخی از این موانع ساختاری است و در کوتاه مدت امکان رفع آنها وجود ندارد و باید اقدامات اساسی طی چند سال برای رفع این موانع صورت بگیرد.

در حال حاضر اقتصاد ایران یک اقتصاد دولتی و خدماتی است که مانع جدی و بزرگی در مسیر افزایش ظرفیت های اشتغال کشور به شمار می رود. بنابراین اقتصاد کشور حتما باید از درآمدهای نفتی و سیطره دولت جدا شود و بخش خصوصی واقعی با مشارکت مردم در حوزه اقتصاد شکل بگیرد.

بدون توسعه بخش خصوص در ایران امکان ظرفیت سازی اشتغال ممکن نیست. در حال حاضر ظرفیت های استخدام در دایره دولت محدود است و امکان اینکه ما بتوانیم بیش از یک میلیون شغل در سال برای کارجویان ایجاد کنیم وجود ندارد لذا برای اینکه جمعیت بزرگ بیکاران که بالغ بر پنج میلیون نفر است را به کار برگردانیم راهی جز مشارکت مردم در حوزه اقتصاد و تشکیل بخش خصوصی واقعی نداریم به همین منظور در گام نخست دولت باید اقتصاد و تصدی های خود را واگذار کند.

البته عدم هماهنگی دستگاه ها و سازمان ها همواره به مقوله اشتغال لطمه زده است. ضعف ها و بررسی‌ها و ارزیابی هایی که برای چهار دهه گذشته در کشور صورت گرفته این است که در زمینه مسائل اقتصادی دچار غفلت و عقب افتادگی جدی هستیم. امروز مطالبه اصلی برای توسعه کشور و نیازهای مردم، اقتصاد است و باید اقتصاد یک رویکرد حاکمیتی و ملی در کشور پیدا کند.

به جای اینکه درگیر مسایل سیاسی باشیم که در حال حاضر محوریت رویکرد کشور است، باید محوریت را به یک نگاه و بینش اقتصادی هم در نگاه دولت و هم در نگاه اقتصادی تغییر دهیم. اگر این تغییر را با باور و عمل انجام بدهیم خود به خود در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های کلان کشور اقتصاد محور می شود و آن زمان هست که شرایط هماهنگی را بین سازمانها و نهادها و دستگاه ها مشاهده کرده و خواهیم دید که چطور برای گره گشایی در حوزه اقتصاد تلاش می کنند، لذا تا این اتفاق نیفتد مشکلی حل نخواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند

به گزارش کسب و کار نیوز، جزییات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.